ظرفیت گردشگری در ایران بالاست و کشورمان همیشه میزبان هزاران گردشگر خارجی بوده است، اما یکی از عواملی که معمولا ورود این گردشگران را با نوسان روبه‌رو می‌کند، کارکرد برخی رسانه‌ها برای ناامن جلوه دادن کشورمان و هشدار به گردشگران برای انصراف از سفر به ایران است.
کد خبر: ۸۴۹۳۵۱
فرصت‌ سازی برای تغییر چهره رسانه‌ای ایران

در روزهای اخیر، انتشار برخی تصاویر در شبکه‌های اجتماعی از گروه‌های چندده نفره گردشگران خارجی که برای تماشای مراسم مذهبی عاشورا به شهرهای یزد، اصفهان، شیراز و حتی تهران سفر کرده اند؛ از یک طرف و دست به دست شدن عکس‌هایی از خیابان‌گردی جک استراو، وزیرخارجه پیشین انگلیس در سفر به ایران و قدم زدن در خیابان‌های تهران و اصفهان با لباس غیررسمی ازطرف دیگر نشان داد ناامن جلوه دادن ایران می‌تواند یک شگرد رسانه‌ای برای تضعیف کشور باشد. اما ما برای تغییر این نگاه رسانه‌ای یکسویه و استفاده از چنین فرصت‌هایی برای تغییر رویکرد منفی علیه کشورمان چه کرده‌ایم؟

با امضای توافق و اجرای برجام، ایران در حوزه گردشگری به موقعیت جدیدی دست می‌یابد. می‌توان پیش‌بینی کرد تعداد گردشگرانی که برای دیدن ایران وارد کشور شوند افزایش و درآمد ایران از این بخش ارتقا یابد اما بخش‌های سیاستگذاری درحوزه گردشگری و حتی رسانه‌ای برای ورود به این دوره چه برنامه‌هایی دارند؟ در دهه‌های اخیر، رسانه‌های وابسته به جریان خبری و اطلاع‌رسانی غرب به تناسب برهه‌های مختلف سیاسی، تلاش کرده‌اند ضمن برچسب زنی به ایران به عنوان محور شرارت، تروریسم و ضد حقوق بشر، با انتشار فیلم‌ها و تصاویری از عزاداری‌ها و راهپیمایی‌ها، برخورد پلیس با مردم و حتی برجسته‌سازی اخبار حوادث مانند قتل و تجاوز به عنف، ایران را کشوری ناامن جلوه دهند.

به‌طور قطع، زدودن این انگاره‌ها در باور جهانی برای رسانه‌های داخلی بسیار دشوار و زمانبر است، اما در حال حاضر ایران با بزنگاه‌هایی روبه‌روست که می‌تواند از آن برای شفاف‌سازی و کمرنگ کردن چهره غیرواقعی ایران بهره‌برداری کند؛ نمونه‌اش ورود ده‌ها گردشگر خارجی در ماه محرم به ایران است یا قدم زدن یک دیپلمات غربی در خیابان‌های تهران آن هم بدون محافظ که قادر است سکانسی از امنیت اجتماعی را به نمایش بگذارد حتی گفت‌وگو با برخی سفرای کشورهای غربی در ایران مانند فنلاند که به گفته خودش از وسایل نقلیه عمومی برای تردد استفاده می‌کند نیز مصداقی دیگر از وجود امنیت اجتماعی و سیاسی در کشور است که متاسفانه ما به‌راحتی از آنها گذشته‌ایم.

این رویدادهای به ظاهر ساده که می‌تواند در فضای رسانه‌ای به شبه‌رویداد تبدیل شود و در حجمی وسیع انتشار یابد، پاتکی به هجمه رسانه‌های کهنه کاری است که سال‌ها تصویری وارونه از ایران به جهان مخابره می‌کنند.

از این‌رو داشتن برنامه برای نمایش جلوه‌های امنیت اجتماعی از ایران می‌تواند به ارتقای برند سیاسی کشورمان به خصوص در دوران پسابرجام کمک کند، در این راه نه تنها سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌عنوان متولی دولتی که انجمن‌های غیردولتی و حتی رسانه‌های جمعی نیز، بازوان قدرتمندی برای تغییر چهره ایران خواهند بود.

کتایون مصری - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها