در گام نخست، تحلیل اجمالی اخبار لغو تحریم نشان میدهد که فضای رسانهای کشور نه تنها شاهد دوقطبی موافقت یا مخالفت با لغو تحریمها بوده که در برخی رسانهها نوعی هیجانزدگی و دستپاچگی در ساعات اولیه انتشار خبر لغو تحریمها مشاهده میشود. خوشبینی و هیجان ناپختهای که در تیتر یک برخی روزنامهها خودنمایی کرد حتی از نشاط مردمی جلو زد و بسیاری از خوانندگان به خوشبینی بیش از حد این نشریات تلخند زدند.
چنین رویهای هرچند بظاهر در فضای رسانههای دنیا وجریان آزاد اطلاعات و اخبار طبیعی است اما وقتی ادامه یابد و هیجانزدگی ساعات اولیه جایش را به بحثهای جدی و بررسی بازخوردها ندهد، ضربهای به سواد رسانهای جامعه است.
با گذشت دوروز از لغو تحریمها مردم میپرسند؛ تاثیر این همه مذاکره چه بود؟ کی قرار است مایحتاج مردم ارزان شود؟ کی حقوقها را افزایش میدهند؟ تکلیف نرخ سود بانکی چه میشود؟ کی میتوانند با قیمت ارزان سفر کنند؟ قیمت دلار و ارز و سکه سقوط میکند؟ و... حتی پای شوخیها به تلگرام و واتسآپ باز شده و تغییرات ناشی از اجرای برجام جنبه اغراقآمیزی گرفته، درحالی که همه میدانیم این فضا قرار نیست مصداق بیرونی داشته باشد اما گواه انتظارات مردم از لغو تحریمهاست که بدون انتشار اطلاعات صحیح و برنامههای دولت در دوران پسابرجام میتواند به سرخوردگی مردم منتهی شود.
اصلاح این نگاه به عزم دولت و شورای اطلاعرسانی آن نیازمند است، تبیین شرایط پس از برجام، اعلام برنامههای دولت در حوزههای اقتصادی، فرهنگی، سیاست خارجی و...و تاثیری که میتواند بر زندگی روزمره مردم بگذارد به تعادل انتظارات اجتماعی در فضای پسابرجام کمک میکند. بنابراین رسانهها اعم از تلویزیون، رادیو ومطبوعات در شرایط پسابرجام اهرم تثبیت برنامههای دولت هستند که به مقبولیت اجتماعی پیامدهای اجرای برجام کمک میکند، از نقش تبیینی رسانهها در ترسیم فضای واقعبینانه از فرصتها و تهدیدهای پیش روی نظام و ملت گرفته تا دوری از بدبینی یا خوشبینی مفرط میتواند به امیدافزایی ملی و افزایش مشارکت مردم کمک کند.
کتایون مصری - روزنامهنگار
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد