به گزارش جام جم آنلاین ، همین خوراکیهای ناسالم که در بسیاری از بوفههای مدارس توزیع میشود، سلامت دانش آموزان را به خطر انداخته و احتمال ابتلای آنان به چاقی و انواع بیماریها را افزایش داده است.
روز گذشته نیز وزیر بهداشت ضمن انتقاد از وضعیت فعلی بوفههای مدارس، از این موضوع خبر داد: از امروز اولین کاری که انجام میدهیم، مربوط به بوفه مدارس است و کارشناسان بهداشت محیط در این زمینه اقدامات لازم را انجام میدهند؛ زیرا ما در مورد بوفه مدارس سختگیر هستیم.
حسن قاضیزاده هاشمی به ایسنا توضیح داد: ما در این زمینه بسیار جدی هستیم و اجازه نمیدهیم موادی که به سلامت دانشآموزان آسیب میرساند، توزیع شود. به گفته او، علت 50 درصد مرگ و میر ایرانیان سکتههای قلبی و مغزی است و دلیل آن به خاطر نوع روغنهایی است که از 30 سال پیش استفاده میشده است. اگر از لحاظ منطقی هم به موضوع نگاه کنیم، میبینیم دانش آموزی که امروز در بوفه مدارس، همه نوع خوراکی ناسالم میخورد، به احتمال قوی همین دانشآموز در سنین بالاتر به همین سبک غذایی عادت میکند. لذا این که وزیر بهداشت بر سلامت بوفههای مدارس تاکید جدی دارد، به این دلیل است که همان کودکی که امروز مواد غذایی ناسالم از بوفههای مدارس تهیه میکند، در بزرگسالی نیز در خطر ابتلا به بیماریهای مزمن خواهد بود.
کمبود مربی بهداشت، جدی است
مربیان بهداشت مدارس، حکم ناظران سلامت بچهها را دارند که موظفند مراقب نوع تغذیه دانشآموزان هم باشند.
احمد آریایینژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتوگو با جامجم، یادآوری میکند: مدارس کشور ما به شدت از کمبود مربیان بهداشت مدارس رنج میبرد و وزارت بهداشت نیز نیروی انسانی کافی برای نظارت بر بوفههای مدارس و نظارت بر تغذیه دانشآموزان ندارد.
آریایینژاد عنوان میکند: هر مدرسه حداقل به یک مربی بهداشت نیاز دارد، اما در بسیاری از مدارس کشور، به ندرت مربیان بهداشت فعالیت دارند و در این شرایط، حتی گاهی مسئولان بوفههای مدارس، بهراحتی از نظارتهای مدیران مدرسه فرار میکنند: «من در یک دورهای مربی بهداشت مدارس بودم، اما جالب است که در آن زمان باید در طول هفته به شش مدرسه مختلف میرفتم. یعنی به دلیل کمبود مربی بهداشت مدارس، هر مدرسه فقط یک روز در هفته از حضور مربی بهداشت بهره میبرد.»
والدین هم نقش موثر دارند
دانشآموزان بیشتر وقتشان را با خانواده میگذرانند. بنابراین والدین در شکلگیری ذائقه و نوع تغذیه دانشآموزان، نقش جدی دارند. آریایینژاد بر این باور است که متاسفانه در بسیاری از خانوادهها، والدین خودشان سبک تغذیه ناسالم را به فرزندانشان میآموزند. مثلا پدر و مادری که همراه با کودکش، نوشابه و پفک و چیپس میخورد، خودشان مروج سبک تغذیه ناسالم به دانشآموز هستند.
از نگاه این نماینده مجلس، اگر خانوادهها به درستی فرزندشان را با تغذیه سالم آشنا کنند، این کودک در مدرسه هم سراغ خوراکیهای ناسالم بوفهها نمیرود؛ اما اگر والدین بر تغذیه ناسالم در خانواده اصرار بورزند، آن وقت حتی اگر بوفه مدارس هم تعطیل شود، دانشآموز بعد از تعطیلی مدرسه از نزدیکترین فروشگاه مواد غذایی، خوراکی ناسالم میخرد.
به گفته آریایینژاد، سوءتغذیه، کوتاهی قد، چاقی مفرط، ابتلا به انواع بیماریهای گوارشی و حتی ابتلا به سرطان، در کمین دانشآموزانی خواهد بود که بهطور مستمر از خوراکیهای ناسالم استفاده میکنند.
تغذیه کودکان ایرانی، متعادل نیست
براساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت از هر سه کودک ایرانی، یک کودک به اضافه وزن یا چاقی مبتلاست. از سوی دیگر بسیاری از کودکان در مناطق محروم نیز دچار سوءتغذیه هستند. حتی برخی کودکان در مناطق برخوردار کشور نیز ممکن است دچار سوءتغذیه شوند؛ یعنی در حالی که به ظاهر کاملا سیر به نظر میرسند، اما به دلیل خوردن خوراکیهای ناسالم از فقر جدی ریزمغذیها مثل ویتامینها و مواد معدنی رنج میبرند. مشکل استاندارد نبودن سبک تغذیه کودکان ایرانی، جز با همراهی خانوادهها و مسئولان رفع نخواهد شد. بیگمان محور اصلی توسعه در هر کشور، نیروی انسانی آن کشور است؛ لذا سلامت این سرمایه ملی نباید با خوراکیهای ناسالم و غیراستاندارد تهدید شود.
کمبود 5000 مربی بهداشت در مدارس
مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش پیش از این عنوان کرده بود به ازای هر 750 دانشآموز باید یک مربی بهداشت در مدارس حضور داشته باشد اما بر اساس برآوردها 5830 مربی بهداشت در مدارس شهری کم داریم.
به گفته حسن ضیاءالدینی، هم اکنون برای حدود 2200 دانشآموز، فقط یک مربی بهداشت در مدارس فعال است.
امین جلالوند - روزنامه جام جم
برای مطالعه اخبار بیشتر از جام جم آنلاین به اینجا کانال تلگرام این سایت مراجعه کنید.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی میرزابیگی، در گفت و گو با «روزنامه جامجم»:
«جامجم» روشهای مواجهه با کودکان در فضای مجازی و ضرورت سواد رسانهای بزرگترها را بررسی کرده است
درگفتوگو با دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور بررسی شد