گزارش جام‌جم از یک بازار پرتقاضا و بدون تعطیلی

اینجا ظرف و‌ ظروف برق می‌زند

اینجا میدان شوش است؛ راسته بلور‌فروشان و ظروف. تعدد رفت و آمد باعث شده تا این بازار همیشه شلوغ به نظر برسد و افرادی که قصد تهیه جهیزیه دارند با لبخندی که روی لبانشان نقش می‌بندد، هزینه‌ای هرچند گزاف را پرداخت کنند. ‌ وقتی در بازار قدم می‌زنیم، نقش‌های خیره‌کننده ظروف توجه ما را به خود جلب می‌کنند.
کد خبر: ۸۴۸۸۶۵
اینجا ظرف و‌ ظروف برق می‌زند

به گزارش جام جم آنلاین، تنوع طرح ها، شکل‌ها و رنگ‌های ظروف فرد را در انتخاب دودل می‌کند. نقش و نگارها آن قدرماهرانه طراحی شده که هرکس به آن ظرف‌ها می‌نگرد، به تماشای پشت ویترین راضی نمی‌شود و داخل مغازه می‌رود.‌ بسیاری از ما ایرانیان به مصرف کالای خارجی علاقه داریم و آن را با بهتر از تولیدات داخلی می‌دانیم، اما این موضوع در صنف ظرف و ظروف چینی صادق نیست.

در همین حال، وارد یکی از مغازه‌ها می‌شویم که نورپردازی آن، نظر رهگذران را به خود جلب کرده است. یک سلام بلند و شنیدن پاسخ و گفت گوی متداول و همیشگی بین مشتری و مغازه‌دار:

چه امری دارید؟

لطفا برای خرید جنس، مدل و قیمت ظروف ایرانی و خارجی راهنمایی‌ام کنید.

در ایران بهترین مارک‌های ظروف چینی وجود دارد و نیازی به خرید جنس خارجی نیست.‌‌ می‌پرسم چرا می‌گویید بهترین و چه نکته بارزی دارد؟ شامل گارانتی می‌شود؟

وی در ادامه توضیح می‌دهد: ظروف چینی ایرانی گارانتی دارند و امتیاز آنها، قیمت مناسب و پیدا شدن نمونه شکسته ظرف در بازار است و اگر به هر دلیلی ظرف شما بشکند، نمونه ظرف شکسته شده را به سهولت در بازار می‌توان یافت.

این مزیتی است که ظروف خارجی از آن بی‌بهره‌اند، چرا که اگر زمانی ظرف خارجی شما بشکند، نمونه آن در بازار موجود نیست.

تفاوت قیمت ظروف ایرانی و خارجی

قیمت ظرف ایرانی و خارجی چقدر متفاوت است؟ مغازه‌دار پاسخ می‌دهد: تفاوت قیمت ظروف ایرانی و خارجی با توجه به نوع و مارک آن متفاوت است. مثلا قیمت نیم‌ست ظروف خارجی 12 نفره، از یک میلیون و 300 هزارتومان تا دومیلیون و 500 هزار تومان و نیم‌ست ظروف ایرانی 12 نفره، از580 هزارتومان تا یک میلیون تومان تفاوت می‌کند. ‌ قیمت برخی اجناس همگن در مغازه‌های یک بازار متفاوت است. به‌عنوان مثال، قیمت ظروف لومینارک فرانسه در دو مغازه، کاملا متفاوت و حدود 100 تا150 هزار تومان است. چرا ظروفی که وارداتی هستند، تفاوت قیمتی آنان در یک مکان مشترک، ‌بسیار زیاد است؟

به نظر می‌رسد، علت گرانی ظروف خارجی نسبت به ظروف ایرانی در کیفیت آن است یا شاید عوامل دیگری نیز در گرانی آن دخیل باشد.

تقریبا نیمی از مغازه‌داران میدان شوش معتقدند، تفاوت قیمت به دلیل کیفیت نیست، چراکه نیمی از مارک‌های معروف ظروف از چین وارد می‌شوند و مغازه‌دارها خودشان مارک مورد نظر را به چین سفارش می‌دهند و آنها نیز، مارک را روی ظروف حک می‌کنند.

دلیل دوم تفاوت قیمت، افزوده شدن هزینه حمل و نقل بار با کشتی و عبور از مسافتی طولانی به ایران و همچنین هزینه گمرکی است. ظروف خارجی بیشتر نان اسم خود را می‌خورند؛ حال آن‌که از نظر کیفیت با ظروف ایرانی یکسانند ، اما تب خارجی خریدن، بازار ظرف را نیز در بر‌گرفته و باعث فروش کمتر کالای ایرانی می‌شود.

نبود راهنمای حرفه‌ای

در همین حال، گشت و گذار در بازار ظروف شوش نشان می‌دهد، نبود راهنمایی حرفه‌ای و کارشناسی صادقانه، از آسیب‌های این بازار است.

کارشناسی در ارتباط با ظروف منصفانه نیست و برخی مغازه‌ها برای منفعت‌طلبی، مشتری را به خرید محصول خود ترغیب می‌کنند. در این میان بعضی با کم‌لطفی، روی ظروف ایرانی برچسب بی‌کیفیتی می‌ زنند در حالی که برخی مارک‌های ایرانی، از لحاظ قیمت وکیفیت همپای رقیبان خارجی هستند. عده‌ای دیگر هم سیاستمدارانه برخورد می‌کنند؛ اول میزان بودجه شما را می‌پرسند و سپس شما را راهنمایی می‌کنند. اینچنین است که بهترین توصیه برای خرید ظرف از شوش، گشتن همه بازار و خرید براساس جنس ایرانی است.

متوسط قیمت برخی ظروف مارک‌دار ایرانی و خارجی

مهدیه آخوندزاده

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها