یکی از اساسی‌ترین مسائل پیش روی بشر که تأثیر مستقیم و غیر‌مستقیم بسزایی در سرنوشت دنیا و آخرت او دارد، کسب روزی حلال است.
کد خبر: ۸۴۵۷۳۷
کسب روزی حلال، چگونه؟

به گزارش جام جم آنلاین، این موضوع آنچنان اهمیت دارد که حتی در نسل‌ها تأثیر گذاشته و ماهیت انسانی را به کلی دگرگون ساخته و بر بندگی و میزان طاعت و خداشناسی او اثر می‌گذارد. سهم و نصیب و بهره‌ای است که به هرکس داده می‌شود و او می‌تواند از آن استفاده کند و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد و مانع شود.

در نتیجه روزی هرکس غیر از ثروت و دارایی او است. کسب حلال یکی از ملزومات جامعه بشری است، انسانها ناگزیر از زندگی دسته جمعی هستند و برای بقا و استمرار آن، نیازمند یکسری امکانات زیستی بوده و برای کسب این امکانات به‌ناچار باید در یک تعامل و ارتباط فکری و معنوی با دیگر انسانها قرار گیرند تا بتوانند احتیاجات روزمره خود را تأمین کنند. برطرف کردن نیازهای انسان باید از راه حلال و پاکیزه انجام گیرد وگرنه به هدفی که خداوند متعال می‌خواهد دست پیدا نخواهیم کرد.

آثار روزی حلال در زندگی انسان

الف ـ در زندگی فردی (آمرزش گناهان، استجابت دعا، گرامی شدن نزد خداوند و...)

ب ـ در زندگی اجتماعی (سربار نبودن، فقرزدایی و...)

اهمیت و ضرورت کسب روزی حلال به اندازه‌ای است که بزرگان دینی ما در احادیث فراوان به آن اشاره کرده‌ و افرادی را که در راه کسب روزی حلال تلاش می‌کنند بسیار ستوده‌اند. در بسیاری از روایات معصومین(ع) کار و تلاش در جهت کسب روزی حلال همسنگ شمشیر به دست گرفتن و جهاد در راه خدا معرفی شده است.

یکی از عوامل ایجاد آسیب‌های اجتماعی جامعه می‌تواند کسب روزی غیرحلال باشد. این مقوله با توجه به افزایش جمعیت و کم‌توجهی به آموزه‌های دینی ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده است. ناهنجاری‌های اجتماعی از قبیل روی‌آوردن جوان‌ها به اعتیاد و توزیع مواد‌مخدر به‌عنوان یک منبع درآمد، بزهکاری و خوشگذرانی در بین جوانان و نوجوانان از یک طرف و بیکاری آنها به علت نبود کار یا علاقه به کارهای آسان و بی‌زحمت، روی‌آوردن به کارهای واسطه‌ای به‌جای کارهای تولیدی از سوی دیگر باعث شده اثرات منفی در اقتصاد خانواده و جامعه را شاهد باشیم که متاسفانه باعث رشد چشمگیر جرایم از قبیل کلاهبرداری، صدور چک‌های بی‌محل و... شده است. بی‌توجهی به کسب روزی حلال در اجتماع یا جامعه ما، تحت تأثیر عوامل مختلفی ازجمله قانون‌شکنی، بی‌اعتمادی بین افراد، وقت‌کشی در کار، درآمد‌های نامشروع و اختلاف طبقاتی افراد جامعه در کسب درآمد است که خود می‌تواند به تمایل افراد برای کسب روزی غیرحلال منجر شود. در کل برای رسیدن به یک جامعه بدون آسیب هرقدر دامنه درآمدهای حلال گسترش یابد و شناسایی شود و مورد استفاده سطوح مختلف جامعه با توانایی‌ها، سلیقه‌ها، تخصص‌ها و امکانات مختلف قرار گیرد، به‌طور طبیعی نظام مالی و اقتصادی سالمی بر جامعه ساری می‌شود و راه‌های نامشروع کسب درآمد از بین می‌رود.

فرشته زارعی

کارشناس امور اجتماعی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها