متخصصان داخلی در سال‌های اخیر با بهره‌گیری از فرصت ایجاد شده توسط تحریم‌های بین‌المللی توانسته‌اند گام‌های خوبی را به خصوص در خدمات مهندسی بردارند و در این میان، پارس جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی دنیا محلی است برای کسب تجربه و ارائه دستاوردهای داخلی.
کد خبر: ۸۴۳۱۸۰
2 سانتی متر نفوذ بعد از ۱۸۰۰ ضربه ۶۰۰ تنی

به گزارش روزنامه جام‌جم، یکی از اتفاقات نادری که در میدان ویژه پارس جنوبی رخ داد، پدیده دفیوژال بود. دفیوژال شرایط ویژه‌ای است که باعث شد در فاز 14 پارس جنوبی عملیات حفاری با تاخیر مواجه شود.

در واقع، دفیوژال را به شرایط ویژه‌ای گویند که در بستر دریا رخ می‌دهد تا روش‌های حفاری جاری، دیگر جوابگوی آن نباشند. این پدیده که برای نخستین بار در کشور رخ داد، باعث شد عملیات نصب یکی از سکوهای فاز 14 پارس جنوبی با اختلال ایجاد شود.

بابک عباسپور، مدیرعامل بخش آفشور شرکت ایزوایکو (شرکت کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران) که عملیات ساخت و نصب سکو در فاز 14 را برعهده داشت در همین زمینه به خبرنگار جام‌جم گفت: برای نصب جکت‌ها معمولا باید شمع‌ها تا عمق 100 تا ۱۱۰ متر نفوذ کنند. هنگامی که در فاز ۱۴ در عمق ۳۴ تا ۴۰ متری زیر سطح دریا کار می‌کردیم، به لایه‌ای به ضخامت شش متر برخوردیم. به‌طوری‌که برای نفوذ شمع‌ها در این لایه با چکش‌های ۶۰۰ تنی فولادی، ۱۸۰۰ ضربه زده شد، اما در تمام این مدت تنها شاهد نفوذ دو سانتی متر از شمع در این لایه بودیم که به این پدیده دفیوزال می‌گویند. وی ادامه داد: بر همین اساس تصمیم گرفتیم برای رفع مشکل رخ داده از روش‌های دیگر حفاری استفاده کنیم که بعد از رایزنی و انجام مذاکرات از یکی از شرکت‌های داخلی کمک گرفتیم.

مدیرعامل بخش فراساحل ایزوایکو با اشاره به تجهیزات و تکنیک‌های شرکت مزبور اظهار کرد: وضعیت بستر زمین دریا به گونه‌ای بود که با وجود به‌کارگیری تجهیزات و روش‌های نوین به‌کار گرفته شده، ۱۲ روز زمان برای نفوذ شمع اول در لایه شش متری وقت صرف شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها