توسعه فازهای پارس‌جنوبی، پس از قرار گرفتن در گروه پروژه‌های اولویت دار صنعت نفت شتاب بیشتری گرفته و بتدریج فازهای جدید این میدان عظیم گازی در مدار تولید قرار گرفته‌اند. در سال گذشته با توسعه تعدادی از فازها بیش از 100 میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شده و امسال نیز قرار است با توسعه 7 فاز دیگر، 100 میلیون مترمکعب دیگر به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه شود.
کد خبر: ۸۳۱۵۹۱
توسعه 7 فاز پارس‌جنوبی تا پایان سال

کار توسعه فاز 12 که بزرگ‌ترین فاز پارس‌جنوبی به‌شمار می‌رود در روزهای پایانی مردادماه با تحویل دادن به کارفرما به پایان رسید. فاز 12 با هدف تولید روزانه 75 میلیارد متر مکعب گازترش طراحی شده که براساس آمار، تاکنون 16 میلیارد مترمکعب گاز را پس از پالایش به شبکه سراسری تزریق کرده است.

فازهای 15و 16

هدف بعدی در پارس‌جنوبی، تکمیل فازهای 15 و 16 است که جزو پروژه‌های اولویت دار پارس‌جنوبی قرار دارند. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است که این فازها نیز در ابتدای فصل پاییز به‌طور کامل راه‌اندازی شوند. فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی برای تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین طراحی شده است که علاوه بر گاز شیرین، قرار است متان، پروپان، بوتان و گوگرد نیز تولید کنند. تاکنون شش میلیارد دلار برای ساخت و توسعه این فازها هزینه شده که سه میلیارد دلار برای ساخت پالایشگاه و تاسیسات خشکی و سه میلیارد دلار نیز برای بخش دریا و حفاری اختصاص یافته است. پیش بینی می‌شود که با راه‌اندازی کامل فازهای 15 و 16، روزانه ١٩ میلیون دلار درآمد کسب ‌شود. در حال حاضر روزانه بیش از 36 میلیون مترمکعب گاز توسط پالایشگاه این فازها به شبکه سراسری تزریق شود که به تدریج به ظرفیت نهایی دست پیدا خواهد کرد.

فازهای 17 و 18

همچنین بخش‌هایی از فاز‌های 17 و 18 نیز باید تا پایان سال راه‌اندازی شود. هر چند این دو فاز نیز جزو فازهای اولویت‌دار به شمار می‌روند، اما ضعف عملکرد پیمانکاران این پروژه بویژه در بخش دریا، باعث عقب ماندن این فازها از برنامه شده است.

فازهای 19، 20 و 21

فازهای 19، 20 و 21 نیز سه فازی هستند که تا چندی پیش در گروه پروژه‌های اولویت دوم پارس‌جنوبی قرار داشتند، اما با توجه به راه‌اندازی کامل فاز 12 و توسعه بخش اعظم فازهای 15 و 16 و آزاد شدن منابع مالی و فنی، تمرکز بیشتری برای توسعه این سه فاز انجام شده است. هر چند راه‌اندازی کامل این سه فاز در سال آینده محقق می‌شود، اما وزارت نفت قصد دارد تا فرارسیدن فصل زمستان، بخشی از فاز 19 را وارد مدار کرده و گاز تولیدی را به شبکه سراسری تزریق کند و همچنین تا پایان سال تعدادی از واحدهای پالایشی فازهای 20 و 21 را به بهره‌برداری برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها