قرآن در آیات بسیاری به این مهم توجه داشته و حتی خداوند خود وعده گشایش و فراخی رزق به زوجهای جوان داده و ترس از فقر را دلیلی برای عدم تشکیل خانواده نمیداند (سوره مبارک نور آیه ۳۲) و بالاتر از آن در کنار اقرار به توحید احترام بیچون و چرا به پدر و مادر را خواسته و احترام به همسر و خانواده را از شرایط ایمان دانسته است. (سوره مبارکه نساء آیه ۳۶) پس خانواده، تشکیل آن و تکریم و رعایت آداب زندگی در آن و حفظ دوامش بخشی از ایمان یک مسلمان واقعی است و امری جدانشدنی از سبک زندگی اسلامی. برای اغلب شیعیان در این سبک زندگی حضرت امیر(ع) و زندگی مشترک آن بزرگوار با دخت گرامی پیامبر(ص) مهمترین الگو و شاخص محسوب میشود. اما حکمت این زندگی پربار و عمق خانواده در اسلام در هیچ جا بیشتر و پیشتر از بیانات گوهربار و درس آموز امیرالمؤمنین قابل پیگیری نیست. رعایت عملی این بیانات و تکیه بر این حکمتها یعنی زندگی براساس سبک زندگی علوی.
از نگاه حضرت علی(ع) زندگی و تشکیل خانواده گاه با سختیها و دردسرهای مختلفی همراه است و دردسر بالاتر این که گریزی هم از این سختی نیست (حکمت ۲۳۸)، اما در کنار این سختیها رسیدن به پارهای از کمالات وخواستهها ممکن نیست مگر با ازدواج و تشکیل خانواده و این که سختیها خود شیرین و دوستداشتنی هستند. (حکمت61) اما آنچه در منشور و منظومه تفکر حضرت امیر در تشکیل خانواده اهمیت دارد، این است که با دیدی باز و نگاهی عقلانی، نه چون عاشقی که با چشمی بیمار و گوشی ناشنوا از پی خواسته دل میرود و در نهایت هم به پشیمانی میرسد، دست به انتخاب بزنیم. (خطبه ۱۰۹) البته این کلام حضرت هرگز به این معنا نیست که معیار در انتخاب، منهای علاقه و دوستداشتن باشد؛ بلکه آنچه مورد نهی حضرت است انتخاب کورکورانه است یعنی غرق شدن در زیبایی یار به قدری که نتوان واقعیت و تجانس را در نظر گرفت. در گام دوم ، درک این مطلب مهم است که روحیات زنان و مردان متفاوت است. حضرت در جای جای نهجالبلاغه که به خانواده پرداختهاند بر این موضوع تاکید دارند و شناخت این تفاوتها را در ساختارسازی بهتر خانواده پررنگ میدانند. (خطبه ۸۰؛ حکمت ۲۳۴)
جالب است در روان شناسی امروزی و بحثهایی که حول رابطه زن و مرد و ازدواج درمیگیرد هم بسیار بر این مطلب تاکید و توصیه مکرر بر این شده که برای زندگی بهتر باید با دنیای متفاوت زنان و مردان آشنا بود، حتی با نگاهی اغراقآمیزتر آنان را از دو سیاره متفاوت میدانند. در گام سوم، حضرت توصیههای شنیدنی بسیاری به زنان و همسران برای تداوم شیرین زندگی دارند که گوشهای از توصیهها از این قرار است:
زندگی با پاکدامنی و عفاف
حضرت زنان پاکدامن را فرشتهای از فرشتگان الهی میداند و پاکی آنان را از مجاهدت در راه خدا و شهادت هم بالاتر می شمارد. (حکمت ۴۷۴) ایشان پایبندی به اصول خانوادگی و عدم اجازه ورود نامحرم به حریم زندگی را از صفات کمالی زن میدانند. (حکمت ۲۳۴) همچنین امیرمومنان(ع) به مردان میگوید در پوشش همسرانتان و روابطشان دقت داشته باشید که این کار بهترین امور برای حفظ پاکی و سلامت زن است (نامه ۳۱)، اما این به آن معنا نیست که مرد غیرت و تعصب و سختگیری بیموردی داشته باشد (حکمت ۳۶۰)، چون همانطور که ایشان میفرمایند غیرت بیمورد، درستکار را بیمار دل و پاکدامن را به بدگمانی میاندازد. (نامه ۳۱)
اهمیت خوشخلقی در کانون خانواده
گرامیترین و باارزشترین فضیلتی که مبنای تمام امور خانواده قرار دارد، اخلاق نیکو (حکمت ۳۸) و سعی در رفع نیازهای یکدیگر است. حضرت میفرمایند: «اگر اندوهی از اعضای خانواده بزداییم و دل آنها را شاد سازیم، خداوند این شادی را لطفی برایمان قرار میدهد که هنگام غم روزگار، چون آب زلالی برایمان باریدن میگیرد و اندوه و غمهایمان را میشوید.» (حکمت ۲۵۷) امام علی(ع) جهاد زن نیکو را شوهرداری دانسته (حکمت ۱۳۶) و به مردان توصیه میکند هرگز با پرخاشگری با زنانتان سخن مگویید و هیچگاه با چوب و سنگ آنان را میازارید که این برخورد حتی در جاهلیت هم جایگاهی نداشت و چنین شخصی مورد مذمت بوده و هست. (نامه ۱۴) سعی زن و شوهر باید عیب پوشی از یکدیگر باشد. (خطبه 140)
انتظارات را به حداقل برسانیم
حضرت در وصیتی به امام حسن(ع) میفرمایند: «پسرم! زنان چون گلهای بهاری هستند نه پهلوانان سختکوش؛ پس هرگز کاری برتر از توانایی آنها از آنان انتظار نداشته باش (نامه۳۱) و هرگز آنان را با آزار دادن تحریک مکن که آنان در نیروی بدنی و روانی کم توانند.» (نامه ۱۴)
راههای تربیت فرزندان
امام (ع) پدر و مادر را در مقابل فرزندان بیمسئولیت ندانسته و خود حضرت میفرمایند همانگونه که فرزندان در قبال پدر و مادر مسئولیتهایی دارند، پدر و مادر نیز در قبال آنان وظایفی دارند و مهمترین وظیفه آنها شتاب و تلاش در تربیت فرزندان است. حضرت در سخنی به فرزند بزرگوارشان امام حسن(ع) میفرمایند: «وظیفه دارم تا تو را با اخلاق و آداب اسلامی آشنا و به بهترین شکل تربیت کنم».
نهجالبلاغه کتابی شریف است برای تشنگان زندگی بهتر و در هر ساحتی راهگشا و راهنمای مؤمن برای داشتن یک زندگی نیکو و سعادتسازانه است. حضرت از ابتدای تشکیل خانواده تا آداب رفتار با همسر و تربیت فرزند سخنانی گهربار دارند که چراغ راه خانواده است. رعایت این نکات و حکمتهای بلند به معنای ساختن سرنوشت است، براساس خواسته آن که خود سرنوشتساز است.
دانیال علیرضایی
جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد