16 درصد قربانیان حوادث ترافیکی سال گذشته کمتر از 18 سال داشتند

سلامت کودکان بازیچه‌ سرویس مدارس

همزمان با شروع سال تحصیلی جدید و بین آن همه شور و هیجانی که برای ورود بچه‌ها به مدرسه در خانواده‌ها به وجود می‌آید، خیلی وقت‌ها یک نگرانی هم کنج دل پدر و مادرها خانه می‌کند؛ این که بچه‌هایشان قرار است چطور مسیر خانه تا مدرسه را طی کنند، مخصوصا اگر قرار باشد پدر و مادر در این مسیر فرزندشان را همراهی نکنند و این مسئولیت به عهده سرویس مدارس گذاشته شود.
کد خبر: ۸۳۸۴۶۵
امنیت؛ ارمغان‌ ساماندهی سرویس‌ مدارس

زمزمه‌های این نگرانی از یکی دو ماه مانده به باز شدن مدرسه‌ها شروع می‌شود و در روزهای پایانی شهریور به اوج می‌رسد و انتخاب یک سرویس مناسب برای خدمات رسانی به بچه مدرسه‌ای‌ها به بحث روز خیلی ازخانواده‌ها تبدیل می‌شود؛ پدر و مادرهایی که اگر پای صحبت‌هایشان بنشینید خیلی‌هایشان تجربه چندان خوشایندی از انتخاب سرویس مدرسه برای فرزندشان ندارند. دقیقا به همین دلیل است که بحث ساماندهی این وسیله‌های نقلیه همگانی که وظیفه‌ای سنگین‌تر از سایر وسیله‌ها به عهده دارند، مدت‌هاست مورد توجه نهادهای مختلف که به نحوی درگیر این موضوع هستند قرار گرفته و نتیجه آن، کارنامه‌دار شدن سرویس‌های مدارس در کلانشهرهاست؛ طرحی که هدفش سروسامان دادن به چگونگی تردد دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی در سطح شهر است.

بر این اساس قانونگذار برای وسایل نقلیه‌ای که قرار است به عنوان سرویس، در مسیر خانه تا مدرسه و برعکس همراه جمعیت دانش‌آموزشی کشورمان باشند، مدارک خاصی را مدنظر قرار داده که به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ مدارکی مثل برگ معاینه فنی، بیمه بدنه، سرنشین و شخص ثالث و نبود هر‌گونه نقص فنی. بجز این، راننده‌ها باید تست‌های سلامت مختلفی را انجام بدهند و صلاحیت اخلاقی، روحی و روانی و جسمی‌شان مورد تائید قرار بگیرد، از نظر سنی و وضعیت تاهل هم مورد تائید باشند. در نتیجه خودرویی که نتواند این کارنامه را از سازمان تاکسیرانی دریافت کند نمی‌تواند به عنوان سرویس مدرسه فعالیت کند. دقیقا به همین دلیل است که کارشناسان پلیس همیشه به والدین هشدار می‌دهند برای پیشگیری از هر گونه حادثه احتمالی در انتخاب سرویس مدارس فرزندانشان هوشیاری به خرج دهند و خودسرانه دست به انتخاب سرویس نزنند.

اما نتیجه این طرح کارشناسی‌شده در حال حاضر برای دانش‌آموزان تهرانی، کنترل هوشمند و نصب دستگاه‌های GPS روی سرویس مدارس است؛‌ طرحی که با نام تمهیدات ترافیکی ویژه آغاز مهر ‌باهمکاری شهرداری تهران، فرمانداری و پلیس راهنمایی تهران بزرگ از روزهای میانی مرداد شروع شده و قرار است یک میلیون و 150 هزار دانش‌آموز تهرانی را پوشش بدهد. تا جایی که اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش تهران در این باره به ایسنا می‌گوید: برای سال تحصیلی 95 ـ 94 ساماندهی و ثبت‌نام سرویس مدارس و توجیه دانش‌آموزان و اولیای آنها در دستور کار قرار گرفته و در همین راستا دفترچه‌هایی چاپ و در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد خیال والدین حداقل امسال تا اندازه‌ای راحت باشد، چراکه قرار است همزمان با نصب این دستگاه‌های کنترل هوشمند و دستگاه‌های GPS روی سرویس‌ها، سیستم‌های ارسال پیامک به والدین هم فعال شود و به این ترتیب خانواده‌ها از نزدیک شدن و رسیدن سرویس به مدرسه یا منزل باخبر شوند؛‌ طرحی که اگر موفقیت‌آمیز باشد، قطعا سال آینده شهرهای دیگر کشورمان را هم تحت پوشش قرار می‌دهد و ایمنی را برای دانش‌آموزان به ارمغان می‌آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها