واقعیت این است که نمیتوان به مردم گفت از خودروی شخصی استفاده نکنید، چون کلانشهری مانند تهران گستره عظیمی دارد و آمد و شد در محدودهای که حدود650 کیلومترمربع وسعت دارد، نیاز به وسیله نقلیه دارد. براین اساس اگر بخواهیم مردم از خودروی تکسرنشین استفاده نکنند باید زیرساخت لازم برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی را فراهم کنیم.
باید یادآور شد،70 درصد آلودگی هوا به منابع متحرک برمیگردد، چون از سوخت فسیلی استفاده میکنند؛ 30 درصد بقیه نیز ناشی از منابع ثابت مانند کارخانهها و کارگاههای صنعتی یا سوختهایی که در منازل استفاده میشود. بنابراین تا وقتی نتوانیم سوختهای فسیلی را حذف کنیم، نمیتوانیم شاهد کاهش آلودگی هوای تهران باشیم.
برای رفع آلودگی هوای تهران اولویت اول با توسعه مترو است. در شورای شهر طی برنامه دوم پنجساله توانستیم تعیین کنیم که دستکم در سال30 کیلومتر مترو توسعه پیدا کند، اما این خواسته عملی نشده چون سال اول فقط 15 تا 18 کیلومتر مترو توسعه پیدا کرد. در این میان دولت وظیفه دارد به توسعه حمل و نقل عمومی کمک کند، اما متاسفانه دولت نهم و دهم کمکی نکرد و دولت کنونی نیز میگوید بودجه کافی در اختیار ندارد و کمک نمیکند.
بنابراین تا وقتی توسعه حمل و نقل عمومی اولویت اول تمام مسئولان نباشد، نمیتوان انتظار داشت شهروندان کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند.
محمد حقانی
رئیس کمیته محیطزیست شورای شهر تهران
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد