مردان تاریخ‌ساز بسکتبال ایران در ادوار گذشته این بار به انتظار تاریخ‌سازی نسل جدید بسکتبال ایران نشسته‌اند تا یک بار دیگر نام ایران با قهرمانی در آسیا در عرصه رقابت‌های المپیک شنیده شود. ابوالفضل صلبی، مرد به جا مانده از رقابت‌های بسکتبال المپیک 1948 یا کمال مشحون مرد صاحب نام بسکتبال ایران با مدال برنز بازی‌های آسیایی 1951 دهلی، این روزها چشم انتظار افتخارات تاریخ جدید بسکتبال ایران با نسل نو و مردانی مانند کاپیتان صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی و حامد حدادی به اتفاق نفرات دیگر تیم ملی هستند.
کد خبر: ۸۳۶۴۳۷
امید ایران به تک سهمیه بسکتبـال آسیا

ملی‌پوشان بسکتبال ایران بامداد شنبه تهران را به مقصد چانگشای چین، میزبان رقابت‌های دوره بیست و هشتم ملت‌های آسیا ترک می‌کنند. چینی‌ها چهار سال پیش نیز وقتی تیم ملی در ووهان به اردن باخت و با عنوان پنجمی به المپیک لندن نرسید میزبان صعودکننده به بازی‌های لندن بودند. آنها اردن قدرتمند در آن روزها را با اختلاف یک امتیاز در فینال شکست دادند. از این رو با تکرار میزبانی یک بار دیگر در فکر پرواز به المپیک هستند.

در این رقابت‌ها چین همراه ایران بخت‌های نخست قهرمانی و راهیابی به المپیک 2016 برزیل به شمار می‌آیند، اما در این سال‌ها تیم‌های دیگر آسیایی خودشان را تقویت کرده‌اند. هر چند هنوز بین بسکتبال ایران با این تیم‌ها فاصله دیده می‌شود، ولی در جام ملت‌های آسیا و انتخابی المپیک نباید تیمی را دست‌کم گرفت.

فیلیپین، نایب قهرمان دوره قبل جام ملت‌های آسیا در این دوره آندره بلچ را تبعه کرده است که سال پیش با نفرات فیلیپینی در رقابت‌های جهانی اسپانیا نمایش خیره‌کننده‌ای داشت.

کره جنوبی درگیر مسائل داخلی ازجمله شرط‌بندی تعدادی از بازیکنان در لیگ باشگاهی این کشور است. با این حال نباید از کنار نام کره جنوبی به راحتی عبور کرد بویژه در دوره‌ای که آنها با عنوان قهرمان بازی‌های آسیایی اینچئون پا به میدان می‌گذارند.

لبنانی‌ها بعد از پایان تعلیق توسط فدراسیون جهانی بسکتبال با ایده‌های ماتیچ، سرمربی اسبق تیم ایران به چین می‌آیند. فادی الخطیب، ستاره پا به سن گذاشته لبنان از تیم ملی کناره‌گیری کرد اما تیم ناشناخته لبنان در این بازی‌ها رقبای آسیایی را تا شروع رقابت‌ها در بیم و امید قرار می‌دهد.

تیم‌های چین تایپه، ژاپن و قطر تلاش‌های جداگانه برای ترمیم ساختار تیم‌های خود دارند که معمولا یکی از راهکارهای آنها تابعیت دادن به بازیکنان غیرآسیایی است. با توجه به قدرت بسکتبال ایران در یک دهه و سه قهرمانی در چهار دوره گذشته جام ملت‌ها باید گفت مردان باتجربه و جوان تیم ملی همچنان به همراه چین، مدعیان درجه یک قهرمانی در جام بیست و هشتم هستند. تیم ایران آماده‌تر از تیمی که یک ماه پیش به تیم دوم چین باخت، در اندیشه برتری برابر تمام رقبای آسیایی و گرفتن بلیت ریودوژانیرو در چانگشاست؛ رقابت‌هایی که می‌تواند به طور مستقیم ایران را المپیکی کند، زیرا شانس صعود ایران در بازی‌های شانس دوباره المپیک کم است.

تیم چین با کسب 15 طلا، یک نقره و دو برنز پرافتخارترین تیم جام ملت‌های آسیاست. ایران با سه مدال طلا بهترین تیم چهاردوره اخیر جام ملت‌های آسیاست که همراه میزبان، بخت نخست قهرمانی به شمار می‌آید. تیم نخست، مستقیم رهسپار المپیک ریو می‌شود و سه تیم دیگر در رقابت‌های شانس دوباره شرکت می‌کنند.

شانس دوباره با 18 تیم

رقابت‌های بسکتبال دوباره به تیم‌های قاره‌ها یک شانس دیگر می‌دهد تا جزو سه تیم نهایی صعودکننده به المپیک باشند.

تاکنون نیجریه به عنوان قهرمان قاره سیاه به المپیک رسیده، اما آنگولا، تونس و سنگال در بازی‌های شانس دوباره شرکت می‌کنند. در اقیانوسیه تیم استرالیا مستقیم وارد المپیک شد، اما نیوزیلند در بازی‌های آینده یک بار دیگر شانس خود را امتحان می‌کند. بعد از معرفی تیم‌های اول و دوم اروپا، پنج تیم از قاره سبز در رقابت‌های شانس دوباره حضور می‌یابند.

از قاره آمریکا، ونزوئلا برای نخستین بار قهرمان شد و نام خود را همراه آرژانتین میان تیم‌های راه یافته به المپیک ثبت کرد. کانادا، مکزیک و پورتوریکو در رقابت‌های شانس دوباره شرکت می‌کنند. تیم ملی آمریکا قهرمان جهان در 2014 و برزیل میزبان المپیک در رقابت‌های بسکتبال المپیک حاضرند.

آسیا فقط یک سهمیه در المپیک دارد که قهرمانش این سهمیه را تعیین می‌کند، اما سه تیم بعدی در رقابت‌های شانس دوباره به میدان می‌روند. تیم‌های شانس دوباره همراه سه کشور میزبان که در مجموع 18 تیم می‌شوند تکلیف سه تیم نهایی راه یافته به المپیک ریو را مشخص می‌کنند.

گروه بندی

A: ایران، ژاپن، مالزی و هند

B: فیلیپین، هنگ کنگ، کویت و فلسطین

C: چین، اردن، کره جنوبی و سنگاپور

D: چین تایپه، قطر، قزاقستان و لبنان

رقابت‌های بسکتبال جام ملت‌های آسیا در دو تالار ژیمناسیون به عنوان تالار اصلی و دانشگاه آسیای جنوبی در شهر چانگشا چین برگزار می‌شود. این تالارها در ماه ژوئن بازدید نهایی شدند و آماده میزبانی‌ هستند.

چهارشنبه اول مهر: ایران ـ ژاپن ساعت 18 و 30 دقیقه

پنجشنبه ۲ مهر: ایران ـ هند ساعت 15 و 45 دقیقه

جمعه ۳ مهر: ایران ـ مالزی ساعت 13 و 30 دقیقه (بازی‌ها به وقت تهران است)

محمد رضاپور

ورزش

طعم شیرین حضور در المپیک ریو

بسکتبالیست‌های ملی‌پوش با ظرفیت‌های بالای روانی وارد رقابت‌های جام ملت‌های آسیا می‌شوند. دو گروه بازیکنان باتجربه و جوان که پیش از بازی‌های اصلی در رقابت‌های بین‌المللی ویلیام جونز قهرمان شدند اینک با آمادگی و هماهنگی مطلوب در رقابت‌های چین شرکت می‌کنند تا پس از گرفتن سهمیه المپیک ، ورزش ایران یک بار دیگر طعم شیرین حضور ورزش‌های گروهی را در المپیک ریو 2016 بچشد.

کامرانی؛ بازیساز اول

ملی‌پوشان بسکتبال ایران در چانگشا یک بازیساز تمام‌عیار دارند. مهدی کامرانی در تمام قهرمانی‌های بسکتبال ایران در جام ملت‌ها حضور داشته و بازیکن تیم ملی در المپیک و رقابت‌های جهانی هم بود، بنابراین باید از او به عنوان یک بازیکن خلاق در مهارت بازیسازی تیم ملی نام برد. کامرانی پس از یک فصل بازی در رقابت‌های لیگ چین تجربیات بین‌المللی خود را برای این دوره از بازی‌های قهرمانی آسیا چند برابر کرد.

داوری؛ پاداش باشگاهی

جواد داوری در زمان مهمد بچیروویچ از تیم ملی رفت و شاید بعد از آن هم تمایل چندانی برای بازی در تیم ملی نداشت اما پس از بازی‌های خوب این بازیکن اصفهانی در بازی‌های لیگ پارسال، کادر فنی تیم ملی دوباره داوری را به اردوی این تیم فراخواند. داوری در بازی دو گارد با کامرانی زوج خوبی است و شاید مربیان تیم ملی بر این اساس ترجیح دادند او تا پایان تمرینات در کنار تیم ملی بماند، اما نوع بازی با داوری به نظر آنها بستگی دارد.

اصلانی؛ پیشرفت مناسب

یکی از معدود بازیکنانی که در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی در بسکتبال ایران داشت فرید اصلانی است. او یک بازیکن عادی بود تا این که با درخشش در تیم مهرام خودش را به عنوان یک بازیکن با استانداردهای ملی معرفی کرد. در این سال‌ها اصلانی بااخلاق بر تلاش خود افزود و اکنون در جمع گاردهای برتر ایران است. او در دفاع شرایط بهتری دارد، اما سجاد مشایخی، هم‌تیمی اصلانی در مهرام رقیب جدی او در روزهای پایانی اردوست.

مشایخی؛ ادامه ترقی

چهار سال پیش در رقابت‌های باشگاه‌های غرب آسیا همراه مهرام و مربیگری مصطفی هاشمی پدیده شد و از آن روز تاکنون در تیم‌های جوانان و ملی شرایط مناسب خود را حفظ کرد و به ترقی‌اش در بسکتبال ایران ادامه داد. سجاد مشایخی سال‌ها در کنار مهدی کامرانی بود. نیمکت‌نشینی این بازیکن با تجربیات خوبی همراه بود که کامرانی و کاپیتان صمد در آن نقش داشتند. مشایخی دو فصل است در مهرام به تنهایی بازیساز به شمار می‌رود و نشان داد درس‌های خوبی از گذشته آموخته است.

یخچالی؛ نترس و جسور

در بازی‌های باشگاهی به یک گلزن تبدیل شد و در رقابت‌های جهانی اسپانیا به قدری نترس بود که همگان تولد ستاره جوان بسکتبال ایران را باور کردند. او امروز یکی از بازیکنان اثرگذار درک بائرمن، سرمربی آلمانی تیم ملی است.بازیکنی در اختیار مربی که برنامه‌های فنی کادر فنی را در زمین پیاده می‌کند. یخچالی علاوه بر کیفیت پرتاب در برش‌های سمت سبد و کارهای دفاعی هم شرایط مناسبی دارد که دست مربی را برای استفاده از این بازیکن باز می‌گذارد.

آفاق؛ جادوی پرتاب

بازیکنان باتجربه شرایط بسیار خوبی برای تیم در رقابت‌های بزرگ به وجود می‌آورند. جایی که تیم به تجربه یارانش نیاز دارد؛ امثال حامد آفاق به کمک تیم ملی می‌آیند. آفاق را با پرتاب‌های جادویی‌اش بیشتر می‌شناسند؛ کسی که علاوه بر مثلث تیم ایران با کامرانی ـ نیکخواه بهرامی ـ حدادی، یک پرتاب‌کننده با قابلیت و منحصربه‌فرد است. آفاق انگیزه‌های روانی بالایی دارد تا همراه تیم ملی بسکتبال از آسیا به المپیک ریو برود.

داورپناه؛ یار جنگنده

جنگندگی سعید داور پناه یکی از امتیازات این بازیکن در بسکتبال ایران به شمار می‌آید. او بازی فیزیکی را خوب بلد است و به شایستگی از این نوع بازی خارج می‌شود. داورپناه در ادوار اخیر لیگ برتر یکی از برترین‌های بسکتبال ایران بود که سعی کرد جایگاه باثباتی در تیم ملی داشته باشد. هم‌اینک داورپناه میان ترافیک بازیکنان 2 و 3 تیم ملی یکی از بهترین‌های این تیم است و امتیازی که او را متمایز می‌کند نوع کار دفاع انفرادی اوست.

جمشیدی؛ چهره‌ای متفاوت

محمد جمشیدی در رقابت‌های جام جهانی 2014 اسپانیا با تکنیک مثال‌زدنی خود به یک چهره جهانی تبدیل شد. نفوذهای او در موقعیت‌های متعدد ازجمله برنامه‌هایی است که بازیکن جوان تیم ملی دوره گذشته لیگ روی آن کار کرد، هر چند تغییرات کادرفنی تیم پتروشیمی بندر امام تا حدودی بر روحیه و بازی جوان شهرکردی بسکتبال ایران تاثیر منفی گذاشت. با وجود این اکنون جمشیدی با اعتماد بائرمن می‌تواند یکی از خوب‌های بسکتبال ایران در چانگشا باشد.

نیکخواه بهرامی؛ نگرانی کاپیتان

کاپیتان تیم ملی بسکتبال، نگران آمادگی خود پس از مصدومیت از قسمت کتف است. تکلیف صمد نیکخواه بهرامی امروز و فردا مشخص می‌شود؛ هر چند بودن صمد در کنار تیم عامل روحی بسیار خوبی است. کاپیتان با تیم ملی در اردوهای آلمان و چین تایپه نبود، اما به قدری باتجربه است که تمرین کند و آمادگی‌اش را برای یک دوره از رقابت‌های سخت نگه دارد. نام کاپیتان صمد همراه تیم ملی بسکتبال حریفان را بیشتر می‌ترساند.

ساهاکیان؛ تشنه پیروزی

اوشین ساهاکیان در سال‌هایی که هنردوست و تاجیک از بسکتبال در رده ملی جدا شدند بهترین بازیکن موقعیت 4 این تیم بود که ویژگی بارزش دوندگی اوست. اوشین بی‌ادعا فقط به کاری که در زمین دارد فکر می‌کند و تابع دستورات کادر فنی است. میزان هماهنگی او در بازی داخلی با حدادی بیشتر از بازیکنان دیگر در این موقعیت است. ساهاکیان به لحاظ فنی نقطه قوت تیم ملی در بسیاری از دیدارهای این تیم در آسیاست.

حسن‌زاده؛ تثبیت موقعیت

بازیکنانی که در این سال‌ها تلاش زیادی داشتند تا موقعیت خود را در تیم ملی تثبیت کنند کم نیستند. یکی از این نفرات محمد حسن‌زاده است. این بازیکن شیرازی در رقابت‌های جهانی 2010 ترکیه تیم ملی را همراهی کرد اما چند دوره از تیم ملی خط خورد. حسن‌زاده در لیگ ملی و لیگ حرفه‌ای فصل پیش یکی از بهترین بازیکنان تیم دانشگاه آزاد بود و بازی‌های خوب او در رقابت‌های ویلیام جونز از جایگزین مطمئن برای اوشین ساهاکیان خبر می‌دهد.

کاردوست؛ جایگزین حامد

حدادی بودن در تیم ملی محال است. همین طور جایگزین حدادی شدن هم کار ساده‌ای نیست. اصغر کاردوست، بازیکن اهل رشت تیم ملی بسکتبال در سال‌هایی که نیمکت نشین حامد حدادی است وظیفه دشواری دارد. کاردوست با عبور از این سال‌ها و در کنار سنتر مطرح آسیا اینک به تجربه‌ای بالاتر رسیده است. قدرت بدنی این بازیکن در نبرد زیر حلقه‌ها نکته‌ای است که بائرمن به آن توجه دارد. کاردوست فضای خوبی برای بازیکنان پیرامونی ایجاد می‌کند و مهاجم خوبی نزدیک سبد است.

حدادی؛ بی‌رقیب در آسیا

حامد حدادی، سرآمد سنترهای آسیایی است که هر چقدر حریفانی مانند چین، ژو کی یا جیان لیان را برای جدال با او زیر سبد مستقر کنند یا فیلیپینی‌ها آندره بلچ را به میدان بفرستند باز این حدادی است که می‌تواند در تمام جنگ‌ها پیروز شود. سنتر 218 سانتی‌متری ایران قوت قلب تمام 11 بازیکن ایران برابر رقباست. با داشتن حامد، هم پرتاب راه دور آسان‌تر می‌شود و هم این که راحت‌تر می‌توان به سمت سبد حریفان رفت. ترس از حدادی تمام بسکتبال آسیا را در بر گرفته است.

ارغوان؛ همراه خوب

روزبه ارغوان چند فصلی است در لیگ و بازی‌های ملی خوب کار کرده است به ویژه در رقابت‌های فصل گذشته که همراه تیم دانشگاه آزاد تا مرز قهرمانی در لیگ حرفه‌ای بسکتبال باشگاه‌های ایران پیش رفت. بازیکن بلندقامت تیم ملی این روزها برای جایگزینی حامد حدادی رقابت سختی با اصغر کاردوست دارد. ارغوان در رقابت‌های جهانی 2014 اسپانیا نیز تیم ملی را در رقابت با بهترین‌های بسکتبال دنیا همراهی کرد از این رو باتجربه جهانی در پی تثبیت موقعیت خود در تیم ملی و بسکتبال آسیاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها