براساس بند ٧ سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف که در سال 1389 توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، میزان «شاخص شدت انرژی» کشور باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به حداقل «دو‌سوم میزان مصرفی در سال 1389» کاهش یابد. همچنین میزان کاهش این شاخص تا پایان برنامه ششم توسعه باید به مرز حداقل «یک‌دوم میزان مصرف سال 1389» برسد. در صورتی که منویات رهبر معظم انقلاب در این خصوص اجرایی شود، ثمراتی به شرح ذیل نصیب اقتصاد ملی کشور خواهد شد.
کد خبر: ۸۳۴۷۵۹
صرفه‌جویی 5 میلیارد بشکه نفت خام با بهینه‌سازی

به گزارش جام جم، ایجاد سه‌میلیون شغل پایدار ، صرفه‌جویی انرژی در 5 میلیارد بشکه معادل نفت خام ، کاهش انتشار 1800 میلیون تن معادل کربن، ایجاد بازار سرمایه‌گذاری معادل 192 میلیارد دلار با فرض رشد اقتصادی 5/2 درصد،230 میلیارد دلار با فرض رشد اقتصادی معادل 5/2 درصد،870 میلیارد دلار ارزش صرفه‌جویی حاصل شده تا سال 1409 از پیامدهای اجرایی شدن منویات رهبری خواهخد بود.

طبق آخرین مطالعات، در صورت اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف مبنی بر کاهش 50 درصدی شدت انرژی تا سال 1400 و با فرض رشد اقتصادی 6 درصدی، میزان تجمیعی صرفه‌جویی انرژی، معادل 5 میلیارد بشکه نفت خام خواهد بود که جزئیات این صرفه‌جویی شامل موارد زیر است:

ـ در بخش ساختمان و مسکن، پتانسیل حدود 1300 میلیون بشکه معادل نفت خام صرفه‌جویی

ـ در بخش صنعت،‌ پتانسیل حدود 1000 میلیون بشکه معادل نفت خام صرفه‌جویی

ـ در بخش حمل و نقل، پتانسیل حدود 570 میلیون بشکه معادل نفت خام صرفه‌جویی

ـ در بخش کشاورزی، پتانسیل حدود 130 میلیون بشکه معادل نفت خام صرفه‌جویی

ـ در بخش تبدیل و توزیع، پتانسیل حدود 2000 میلیون بشکه معادل نفت خام صرفه‌جویی

تهیه 12 طرح در قالب بند قاف بودجه

مهم‌ترین برنامه‌ای که تاکنون برای بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام شده، تهیه و تدوین 12 طرح براساس بند (ق‌) تبصره 2 قانون بودجه به ارزش 30 میلیارد دلار و ارسال آن به شورای اقتصاد است.

طرح‌های ارائه شده براساس بند قاف، در قالب چهار بخش ساختمان، حمل و نقل، صنعت و گازرسانی سازماندهی شده‌اند.

بخش ساختمان

در بخش ساختمان روی دو طرح عمده تمرکز شده که عبارت است از طرح افزایش کارایی موتورخانه ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری موجود در کشور و طرح تشویقی فرهنگسازی و آموزش همگانی مشترکان گاز طبیعی.

بخش حمل و نقل

در بخش حمل و نقل، نیز تعداد هفت طرح بسیار جامع ارائه شده که عبارتند از:

ـ نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده بالای 10 تن دارای سن بالاتر از 35 سال

ـ جایگزینی 17 هزار اتوبوس فرسوده دیزلی درون‌شهری با اتوبوس‌های تمام گازسوز

ـ جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده با تاکسی تمام گازسوز با پیمایش بالا

ـ توسعه حمل و نقل ریلی

ـ جایگزینی 400 هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی 125cc فرسوده شهر تهران با همان تعداد موتورسیکلت برقی با توان و کاربری مشابه

ـ توسعه متروی تهران

ـ توسعه مترو و قطار شهری هشت کلانشهر مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز، کرج، قم و کرمانشاه.

بخش صنعت

در بخش صنعت، یک طرح با عنوان برق‌دار کردن چاه‌‌های کشاورزی دیزلی ارائه شده است.

بخش گازرسانی

در بخش گازرسانی نیز دو طرح با عنوان گازرسانی به روستاها از طریق خط لوله/CNG/LNG با اعتبار مصوب 4738 میلیون دلار و گازرسانی به سیستان و بلوچستان و 350 هزار خانوار استان با اعتبار مصوب 1600 میلیون دلار ارائه شده است.

همچنین ردیف‌های 4, 5 و 8 با استناد به ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقا نظام مالی کشور مجددا جهت بررسی و طرح در شورای اقتصاد ارسال شده و در ردیف 6 نیز بازبینی میزان تعهد دولت درخواست شده است.

در مجموع طرح‌های بند (ق) شامل 13 مورد است که دو مورد از طرح‌ها مربوط به بخش بالادستی نفت و گاز (طرح توسعه یکپارچه پارس جنوبی و طرح توسعه یکپارچه میادین غرب کارون و تأسیسات مربوطه) و 11 مورد از طرح‌ها مربوط به بهینه‌سازی و کاهش شدت مصرف انرژی (صرفه‌جویی انرژی) است.

اجرای طرح جامع انرژی

در کنار این اقدامات باید به طرح جامع انرژی هم اشاره کرد که به طور جدی در حال پیگیری است. قسمتی از اهداف این طرح، عملا معطوف به سیاستگذاری‌های کلان مانند پیش‌بینی دورنمای انرژی کشور (Energy Outlook) یا ترسیم آینده بخش انرژی در افق 30 ساله و تدوین برنامه‌های پنج ساله توسعه اقتصادی ـ اجتماعی به صورت علمی و کاربردی است. اما بخشی از آن نیز به طور مستقیم با مقوله‌ بهینه‌سازی در ارتباط است که از آن جمله می‌توان به برنامه‌ریزی در امور انرژی مانند «کمک به کاهش شدت مصرف انرژی»، «رسیدن به شاخص‌های چشم‌انداز در نزدیک‌ترین زمان»، «بهبود شاخص‌ها و تعریف یک شاخص دقیق برای هر بخش»، «تدوین و تعریف شاخص کلان برای هر بخش در کل سیستم»، «مدیریت تقاضای انرژی»، «محک‌زنی و مقایسه وضع کشور با دیگر کشورهای دنیا و بررسی راهکارهای آنها جهت شناسایی نقاط ضعف مربوط به مصرف انرژی در هر بخش» و چند مورد دیگر نام برد.

بهره‌گیری از شرکت‌های خدمات انرژی

همچنین یکی دیگر از راهکارها می‌تواند بهره‌گیری از «شرکت‌های خدمات انرژی» در بخش خصوصی باشد که برای اجرایی کردن آن، ابتدا باید پروژه‌های توجیه‌پذیری را که برگشت سرمایه دارند، شناسایی کرد. سپس در آن سرمایه‌گذاری کرده و پس از صرفه‌جویی در مصرف انرژی، هزینه‌های خود را از محل درآمد ناشی از صرفه‌جویی برداشت کرد.

جزئیات مربوط به طرح بهینه‌سازی مصرف سوخت در بند «ق» بودجه

زهره معظمی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها