گزارش جام‌جم از بازار خرید و فروش اکانت بازی کلش آف کلنز و حاشیه‌های این اتفاق عجیب

معامله‌های میلیونی بین معتادان دیجیتالی

نقد و بررسی بازی Until Dawn

طلوع شب

هنوز هم برای بسیاری این پرسش مطرح است که چرا و چطور بازی‌های Telltale Games مانندThe Walking Dead و Game of Thrones امتیازهایی می‌گیرند که با بازی‌های درجه یک مرجع مثل Halo یا Gears برابری می‌کند؟ شاید عرضه Dawn Until بهانه خوبی باشد تا این مورد را شفاف‌سازی کنیم.
کد خبر: ۸۳۳۲۴۱
طلوع شب

یک بازی روایت محور مانند The Walking Dead با یک بازی اکشن‌محور مثل Halo، گرچه ربطی به هم ندارند، اما به هر دوی اینها نیاز است و در صورت نبود یکی، دیگری می‌لنگد.

در صنعت گیم نیز بازی‌های زیادی داریم که از فرط تزریق فناوری در حال ترکیدن هستند، اما سبک و سیاق روایت آنها افتضاح است. اینجاست که عناوینی چون WD محق ظاهر شده و امتیازات بالا می‌گیرند.

در این بازی‌ها گیم‌پلی چندان مطرح نیست و به قول برخی لفظ «قصه قابل تعامل» بیشتر برازنده آنهاست تا گیم و وقتی این را درک کنیم که ذات و سبک این بازی با فلان بازی فرق دارد، خیلی ساده‌تر می‌توانیم ببینیم چه تلاش و مشقتی صرف تولید این عناوین شده است.

بازی جدید Until Dawn که به طور انحصاری برای کنسول PS4 منتشر شده، یکی از این موارد است. «تا طلوع»، در نظر اول یک کپی از کارهای داستانی فاخر Quantic Dream و Heavy Rain, Beyond است، اما حقیقت این نیست.

برخلاف بازی‌های کوآنتیک دریم که بیشتر سبک درام و هیجانی دارد، این بازی به دریای کلیشه‌های محبوب فیلم‌های ترسناک کلاسیک پا گذاشته است.

این بازی نه‌تنها در سبک روایی درام تعاملی موفق بوده، بلکه توانسته به استادی هر چه تمام، فن سرویسی بی‌همتا به هواداران سینمای وحشت ارائه کند.

داستان بازی از این قرار است که هشت جوان برای یک گردهمایی سالانه دور هم جمع می‌شوند. با ورود یک قاتل مجنون و بی‌رحم، عیش و نوش آنان به جوش و خروشی متزلزل‌ تبدیل می‌شود که قادر است ریشه تک‌تک آنها را از بیخ بزند.

ظاهرا تمام صحنه‌ها و دیالوگ‌ها به‌طور زنده اجرا و ضبط شده‌اند و از همین رو انیمیشن‌های بازی عالی است.

شاید تنها موردی که در ظاهر بازی دچار کاستی است، حالت غلو‌آمیز دندان‌ شخصیت‌ها باشد. طراحی حقیقی محیط بازی نیز دست‌کمی ندارد.

همان‌طور که گفته شد، این بازی از نظر ارائه خوب کلیشه‌های محبوب سینمای وحشت به مخاطب کم نگذاشته است.

با این حال سازندگان از جنبه‌های دیگر بازی غافل نبوده و تمام تلاش خود را برای ارتقای این بازی به سطحی بالاتر به کار گرفته‌اند.

در «تا طلوع» سیستم کنش و واکنشی که در بازی‌های نقش‌آفرینی و در ابعاد گسترده‌تر در بازی‌های Telltale Games دیده‌ایم، عمقی دو چندان یافته و در ترکیب با حالت مرگ و میر دائمی که در بازی Heavy Rain شاهد بودیم، توانسته تجربه‌ای نو رقم بزند.

سازندگان در این بازی روی مفهوم اثر پروانه‌ای (نظریه‌ای که می‌گوید بال زدن یک پروانه قادر است زمان وقوع گردبادی را در چند هفته بعد تغییر دهد و هر کنش کوچکی واکنش‌های بزرگی را در پی داشته باشد) تکیه خاصی دارند.

در این بازی بیشتر تصمیم‌های بازیکن قادر است وقایع آینده را دچار تغییر کند و یک تصمیم اشتباه در یک لحظه، می‌تواند به مرگ یکی از شخصیت‌های بازی منجر شود. در عین حال، اتخاذ تصمیمات درست، هر هشت جوان را از این مهلکه نجات خواهد داد.

برای مثال در یکی از صحنه‌های ابتدایی بازی، نامزد یکی از شخصیت‌ها با شخصیتی دیگر دعوایش می‌شود.

اگر در نقش شخصیت مرد، طرف نامزد خود را نگیرید، با شما لج کرده و تا آخرین لحظاتی که با او تعامل دارید به شما زخم زبان می‌زند! در مقابل، شخصیت مرد شما هم کج‌خلقی‌های او را پاسخ داده و در لحظاتی که جان دختر به اقدامات او بسته است، با اکراه اقدام می‌کند.

یا در یکی از صحنه‌ها دو گزینه پیش روی بازیکن قرار می‌گیرد. او می‌تواند در رویارویی با دسته‌ای گوزن، یکی از آنها را با تبر از بین برده و پس از حمله گوزن‌ها و از سر گذراندن خطر سقوط به دره، به راهش ادامه دهد که در این صورت، دیگر تبر را ول نخواهد کرد یا می‌تواند از حمله خودداری کرده و پس از رسیدن به سکانس بعد، به دلیل حس بی‌مصرفی تبر، آن را بیندازد و در مواجهه با سوانح پیش رو دچار مشکل شود.

البته تا طلوع فقط شامل تصمیم‌گیری و پیشروی نمی‌شود. در حین گشت و گذار در موقعیت‌های مختلف، می‌توانید سرنخ‌های متعددی راجع به داستان و ماجراهای مربوط به آن منطقه و قاتل مرموز پیدا کنید.

همچنین تعدادی توتم در سراسر بازی وجود دارد که با نگاه انداختن به آنها فلش‌فورواردهایی برای شما به نمایش درمی‌آید.

این فلش فورواردهای کوتاه، از مرگ و چگونگی مرگ احتمالی شخصیت تحت کنترل بازیکن خبر می‌دهند؛ این‌که آیا آن مرگ رخ می‌دهد یا نه، به عهده بازیکن و شم مسیریابی اوست.

گذشته از تمام این موارد، شاید مهم‌ترین نکته برای هواداران، این است که «تا طلوع» چطور توانسته سینمای ترسناک را در رسانه بازی ویدئویی جلوه‌گر کند؟ بدون هیچ اغماضی، این بازی فوق‌العاده عمل کرده و رویای خیس هواداران سینمای ترسناک است. توصیه اکید می‌کنیم پیش از تجربه این بازی به رده‌بندی سنی آن توجه کنید.

Until Dawn

پلتفرم .............PS4

ناشر................. Sony Computer
Entertainment

سازنده

Supermassive Games

سبک وحشت.............. بقا،
ماجرایی، درام تعاملی

امتیاز......... 8.0

سیاوش شهبازی - کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها