جام جم عملکرد بانک مرکزی را در گفت‌وگو با کارشناسان مورد بررسی قرار می‌دهد

شفافیت؛ نیاز سیاست پولی کشور

عیسی امامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بروز تخلف در حساب صندوق توسعه ملی صحت دارد

ماجرا از صحبت‌های غیرمنتظره صفدر حسینی، مدیرعامل صندوق توسعه ملی شروع شد. زمانی که وی به‌عنوان همسوی دولت زبان به انتقاد تند از بانک مرکزی گشود و تصریح کرد: این بانک امانتدار خوبی برای صندوق و منابع آن نبوده است. در حالی که انتظار می‌رفت اظهارات وی خطاب به دولت قبل باشد، اما پاسخ بلندبالای معاون ارزی بانک مرکزی هم نشان داد موضوع جدید و گلایه مربوط به خودی‌ها بوده و هم احتمال ریشه‌دار بودن و کمبود شفافیت موضوع را تقویت کرد. عیسی امامی، عضو کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس درباره این ماجرا با گوشه و کنایه این چنین نظر داد:
کد خبر: ۸۳۲۷۴۳

***

اکنون چالشی پیش آمده و صندوق توسعه ملی اظهار می‌کند بانک مرکزی امانتدار خوبی برای منابع این صندوق نبوده است. این اظهارات به این معناست که بانک مرکزی از حساب صندوق توسعه ملی برداشت کرده است. آیا این موضوع حقیقت دارد؟

درخصوص این موضوع باید بگویم نه صحبت‌های بانک مرکزی شفاف است و نه اظهارات صندوق توسعه ملی. زیرا نه سیاست ارزی بانک مرکزی شفاف است و نه عملکرد صندوق توسعه ملی. از یک‌سو اکنون معلوم نیست سیاست‌های ارزی کشور به‌روشنی چیست و چقدر ارز در دسترس داریم و بقیه ارزها کی و چگونه در دسترس خواهد بود. از سوی دیگر صندوق توسعه ملی این همه پول دارد، اما مقدار در دسترسش مشخص نیست، همچنین معلوم نیست این پول‌ها کجا سرمایه‌گذاری شده و سودش چقدر بوده است. لذا دولت باید برای شفاف شدن عملکرد هر دو دستگاه کاری بکند.

اظهارات صندوق توسعه ملی را در امین نبودن بانک مرکزی تائید می‌کنید؟

اعتقاد صندوق توسعه ملی این است که سهم این صندوق از فروش نفت توسط بانک مرکزی رعایت نشده است. به نظر من بانک مرکزی تحت تاثیر یک سیاست این مسیر را طی کرده و براساس نیازها و اولویت‌هایی این کار انجام شده است. واریز مبلغ مشخص صندوق توسعه ملی از درآمد فروش نفت یک کار قانونی است و باید انجام می‌شده است. اما از پایان سال گذشته تاکنون خبرهایی درخصوص واریز نشدن پول نفت به حساب خزانه و برخی اختلاف‌حساب‌ها در این خصوص به گوش رسیده و این اتفاق نیز احتمالا از همان جنس است. به نظر من اتفاقاتی در این زمینه افتاده، اما از زمانی که دیوان محاسبات کشور هوشیار شده و روش نقدی به روش تعهدی تغییر یافته، مقداری امور اصلاح شده است. از سوی دیگر توجه کنید که اخبار ارزی را صندوق توسعه ملی در اختیار ندارد به این دلیل که همه این موضوعات در بانک مرکزی اتفاق می‌افتد و بنابراین صندوق نسبت به آنچه پیرامون درآمد ارزی‌اش می‌گذرد خیلی باخبر نیست. بانک مرکزی هم براساس دستوری که می‌گیرد این کارها را انجام می‌دهد.

یعنی شما می‌گویید دولت به بانک مرکزی دستور داده از حساب صندوق توسعه ملی ارز برداشت شود؟

مرجع بالاتر بانک مرکزی به این بانک دستور می‌دهد و براساس اولویت‌های اداره کشور مبالغ از بانک مرکزی دریافت می‌شود و دستورات لازم به مرحله اجرا می‌رسد. حال این‌که دولت در این زمینه تشخیص درستی دارد یا خیر، بحثی جداگانه است. به هر حال این اتفاق افتاده است.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها