با استعفای نخست‌وزیر صورت گرفت

یونان بار دیگر در آستانه انتخابات

الکسی سیپراس، نخست‌وزیر 41 ساله یونان که هفت ماه پیش با وعده لغو برنامه ریاضت اقتصادی سکان هدایت این کشور بحران‌زده را به‌عهده گرفت، پنجشنبه شب از استعفای خود و احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام طی یک ماه آینده خبر داد.
کد خبر: ۸۲۷۸۹۶

به گزارش منابع خبری، سیپراس در نطقی تلویزیونی گفت: وظیفه اخلاقی خود می‌دانم که برای دانستن نظر مردم درباره دستاوردها و اشتباهاتم، درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام کنم. من بزودی استعفای خود و دولتم را به رئیس‌جمهور یونان تقدیم می‌کنم. وی سپس به کاخ ریاست جمهوری رفت و استعفای خود را تقدیم پروکوپیس پاولوپولوس، رئیس‌جمهور یونان کرد.

انتخابات زودهنگام

رئیس‌جمهور یونان نیز با پذیرش استعفای سیپراس، از وانگلیس مایماراکیس، رهبر مخالفان یونان و رئیس حزب راستگرای میانه «دموکراسی نوین» خواست تا دولت جدید تشکیل دهد. در پارلمان 300 عضوی یونان، حزب چپگرای سیریزا در انتخابات ژانویه سال جاری 149 کرسی را از آن خود کرد و حزب دموکراسی نوین نیز 76 کرسی را به دست آورد. براساس قانون اگر نخست‌وزیر از سمت خود استعفا کند، رهبر دومین حزب در پارلمان سه روز فرصت خواهد داشت تا دولتی جدید تشکیل دهد. با توجه به این که دیگر احزاب نیز کرسی‌های لازم را در اختیار ندارند، احتمالا یونان باید منتظر انتخابات (پنجمین انتخابات در شش سال اخیر) زودهنگام باشد. گفته می‌شود به احتمال زیاد انتخابات زودهنگام در 20 سپتامبر (29 شهریور) برگزار خواهد شد. تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام و تشکیل نشدن دولت، کنترل امور به‌عهده واسیلیکی کریستوفیلو، رئیس دادگاه عالی یونان خواهد بود.

بر همین اساس، پانوس اسکورت لتیس، وزیر انرژی و محیط‌زیست یونان گفت انتخابات زودهنگام به دو دلیل برگزار می‌شود؛ اولین دلیل به مخالفت ده‌ها نفر از اعضای این حزب با بسته تصویب شده پارلمان در هفته گذشته باز‌می‌گردد. دومین دلیل آن است که سیریزا باید برنامه‌ای را اجرا کند که با تعهدات انتخاباتی‌اش تفاوت دارد. جورج کاتروگولوس، وزیر کار یونان در پاسخ به این پرسش که آیا با برگزاری انتخابات زودهنگام، ترسی از رفتن مردم به سمت احزاب راستگرا ندارید، گفت: دیگر هیچ تقابل مشخصی میان راست و چپ وجود ندارد. مردم بخوبی می‌دانند سیریزا کاملا متفاوت با احزابی است که از اشرافیگری حمایت می‌کنند.

از سوی دیگر، یان کلو یانکر، رئیس کمیسیون اروپا در واکنش به این اتفاقات اعلام کرد، برگزاری انتخابات زودهنگام می‌تواند حمایت از بسته پیشنهادی اروپا در یونان را افزایش دهد.

پشت پا به تعهدات

سیپراس هفت ماه گذشته و با اعلام لغو برنامه ریاضت اقتصادی اتحادیه اروپا توانست سکان هدایت کشور بحران زده یونان را به‌دست بگیرد، اما با آغاز مذاکرات رهبران اروپایی و نخست وزیر یونان، او بتدریج خواسته آنها را پذیرفت؛ زیرا به گفته خودش تنها راه ممکن بود و فقط در این صورت می‌شد یونان را در حوزه یورو نگه داشت. با به پایان رسیدن سررسید پرداخت بدهی‌های یونان، این کشور در بن‌بست قرار گرفت و پس از چند هفته مذاکره سومین بسته کمک مالی بستانکاران اروپایی به آتن پیشنهاد شد. براین اساس یونان باید در ازای دریافت 95 میلیارد دلار، در عرض سه سال خواسته‌های طرف اروپایی را برآورده کند؛ خواسته‌هایی همچون اصلاح وضع مستمری‌ بگیران که کاملا در تضاد با شعارهای انتخاباتی سیپراس بود.

این بسته در نهایت هفته گذشته در پارلمان این کشور با حواشی مختلفی به تصویب رسید. حدود یک‌سوم از هم‌حزبی‌های سیپراس در حزب سیریزا که او را متهم به‌ خیانت می‌کردند، با این بسته مخالفت کردند، البته این بسته با رای مثبت احزاب مخالف به‌تصویب رسید. تحلیلگران می‌گویند سیپراس با علم بر این‌که همچنان با وجود این اتفاقات حمایت مردم را در اختیار دارد، شرایط را برای برگزاری انتخابات زودهنگام آماده کرد تا در ادامه راه، صدای مخالف کمتری از حزب سیریزا شنیده شود.

شکاف در حزب سیریزا

شاید سیریزا کار چندان سختی برای مقابله با دیگر احزاب نداشته باشد، اما پس از اعلام استعفای سیپراس و برگزاری انتخابات احتمالی زودهنگام، برخی اخبار از شکاف در این حزب حکایت دارد. به گزارش منابع خبری یونان، 25 نفر از اعضای افراطی حزب سیریزا روز گذشته اعلام کردند از این حزب جدا می‌شوند و حزب جدیدی تاسیس خواهند کرد. حزب جدید آنها «وحدت ملی» نام داشته و «پاناگوئیتیس لافازانیس» وزیر انرژی یونان ریاست آن را برعهده خواهد داشت. وی از جمله افرادی است که در رای‌گیری هفته گذشته به سومین بسته پیشنهادی اروپایی‌ها رای منفی داد. اسم دیگر این حزب تازه شکل گرفته، جبهه متحد ضد پیش نویس است. این اسم در واقع ریشه در تاریخ یونان دارد. این اسم نام یکی از جنبش‌های مقاومت یونان در زمان اشغال این کشور توسط آلمان‌ها در جنگ جهانی دوم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها