شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۸۲۵۸۶۴
از جزئیات اجرای حکم علاءالدین تا سرطان کارتر

شهروندان انگلیسی خواستار محاکمه نتانیاهو شدند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:ده‌ها هزار نفر از شهروندان انگلیسی با امضای طوماری خواستار بازداشت و محاکمه نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان جنایتکار جنگی شدند. تعداد امضا کنندگان این طومار تا ظهر دیروز از مرز 45 هزار نفر گذشت. امضا کنندگان از دولت انگلیس خواستند بنیامین نتانیاهو به محض ورود به خاک انگلیس، بازداشت شود.

هدف سید حسن نصرالله

جمهوری اسلامی نوشت: همزمان با سالگرد پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه با رژیم صهیونیستی، فرماندهان ارتش این رژیم اعتراف کردند کشتن سید حسن نصرالله یکی از اهداف آنها از به راه انداختن این جنگ بود. این فرماندهان همچنین اعتراف کرده‌اند که علیرغم تلاش زیاد برای کشتن دبیرکل حزب‌الله لبنان، در این زمینه نیز شکست خوردند. جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان در تابستان 1385 صورت گرفت ولی ارتش این رژیم از حزب‌الله لبنان شکست خورد و بسیاری از افسران و سربازان صهیونیست در اثر این شکست دچار جنون شدند.

تجلیل از خبرنگار یا میزبان؟

جمهوری اسلامی اورده: مراسم روز خبرنگار و تجلیل از خبرنگاران استان چهارمحال و بختیاری بجای تجلیل از خبرنگاران به صحنه تجلیل میزبانان این برنامه از کارکنان زیرمجموعه خود تبدیل شد! به گزارش خبرنگار ما، در این برنامه که با چهار روز تاخیر! عصر روز چهارشنبه 21 مرداد با میزبانی مشترک استانداری، صدا و سیما، ارشاد اسلامی، شهرداری و تشکیلات محلی خانه مطبوعات در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد تعدادی از مدیران کل، کارکنان صدا و سیما و روابط عمومی استانداری و کارشناسان هواشناسی استان مورد تجلیل قرار گرفتند! در این برنامه به جز چند تن از مدیران مسئول و سردبیران نشریات محلی و اعضاء هیئت مدیره خانه مطبوعات، نامی از خبرنگاران نشریات و خبرگزاری‌ها برده نشد و حتی به مدیر کل ارشاد اسلامی استان نیز فرصت سخن داده نشد! مجری این برنامه سپس از سایر خبرنگاران دعوت شده خواست لوح و هدایای خود را خارج از سالن همایش دریافت کنند! مشروح این خبر را در صفحه چهارم روزنامه امروز مطالعه کنید.

جزئیات اجرای حکم علاءالدین

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، گفت: پس از ابلاغ حکم دیوان عدالت اداری در خصوص طبقه هفتم علاءالدین به شهرداری، این حکم لازم‌الاجراست. فرارو نوشت؛ ابوالفضل قناعتی با اشاره به جزئیات اجرای حکم پاساژ علاءالدین، افزود: امکان اجرای یک شبه این حکم وجود ندارد بلکه باید بسترهای لازم برای تخریب طبقه هفتم این پاساژ ایجاد شود. وی ادامه داد: نمی‌توان در روز طبقه هفتم یک مجتمع که در وسط شهر قرار دارد را تخریب کرد، بلکه باید در یک پروسه زمانی و به طور حساب شده این حکم اجرا شود که هم برای کل مجتمع ایجاد مشکلی نکند و هم سازه اصلی ساختمان نیز دچار آسیب نشود. وی با اشاره به پیگیری‌های شورای شهر تهران در خصوص به نتیجه رسیدن پرونده علاءالدین، گفت: حکم قطعی دیوان، رای کمیسیون ماده ۱۰۰ را تائید کرده است. این حکم احتمالا تا دو سه ماه دیگر به طور کامل اجرایی می‌شود. قناعتی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه تکلیف سایر متخلفان این پرونده چه خواهد شد، گفت: دیوان عدالت چندین کارشناس برای این پرونده مشخص کرد تا همه حوزه‌های آن را بررسی کنند. هنوز از جزئیات این حکم اطلاع دقیقی نیست، اما قرار بود اگر کوتاهی از سمت شهرداری است، متخلف شناسایی و حکمی صادر شود که همه جوانب را در نظر گیرد.

گروکشی در فرودگاه مهرآباد

آرمان نوشت:شنیده شد که در حالی بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌های کشور به ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است که برخی مسئولان ایرلاین‌ها از گروکشی در فرودگاه‌ مهرآباد برای وصول این بدهی خبر می‌دهند. مهر نوشت؛ شرکت‌های هواپیمایی در چند سال گذشته به یکی از بدهکاران بزرگ فرودگاه‌های کشور تبدیل شده‌اند به طوری که رقم بدهی ایرلاین‌ها به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است و بارها مدیران عامل وقت شرکت فرودگاه‌های کشور نسبت به افزایش این رقم ابراز نگرانی کرده‌اند. در این میان، ایرلاین‌ها هم دلایل خود را دارند. آنها گرانی ارز در سال‌های اخیر، کاهش تعداد مسافران و افزایش هزینه‌ها را از عمده دلایل ناتوانی ایرلاین‌ها در پرداخت بدهی به شرکت فرودگاه‌ها اعلام می‌کنند؛ هرچند که باید به این بدهی‌ها، قیمت سوخت را هم اضافه کرد اما در ماه‌های اخیر، بدهی ایرلاین‌ها به فرودگاه‌های کشور وارد فاز جدیدی شده است و به نظر می‌رسد مشکلاتی هم میان شرکت فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها به وجود آمده است، به طوری که در فرودگاه مهرآباد به صورت تعمدی پرواز برخی ایرلاین‌ها با تاخیر انجام می‌شود.

آزادی تعدادی از معلمان زندانی دارای بدهی

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: در اواخر سال گذشته تعدادی از معلمان که اقدام مجرمانه نداشتند و به خاطر موضوعات مالی و بدهی در زندان بودند، آزاد شدند. انتخاب نوشت؛ حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی ناصری زنجانی در پاسخ به این پرسش که «آیا به معلمان زندانی که به علت مشکلات مالی در بند هستند کمک می‌کنید؟»، اظهار داشت: بله، مواردی در این خصوص داشتیم. وی افزود: مواردی داشتیم که یا خودشان و یا خانواده وی بیماری داشت و یا به واسطه بدهی در زندان بود که کمک‌هایی انجام دادیم. حجت‌الاسلام و المسلمین ناصری زنجانی با اشاره به مصداق کمک مالی به معلمان دارای مشکلات مالی و در زندان، تصریح کرد: به عنوان مثال در آستانه پایان سال گذشته با سازمان زندان‌ها هماهنگ کردیم و تعدادی از همکارانی که بدهی داشتند آزاد شدند.

جیمی کارتر سرطان دارد

روزنامه آرمان آورده:شنیده شد که جیمی کارتر رئیس جمهوری سابق آمریکا می‌گوید اخیرا در پی عمل جراحی کبد، پزشکان به او گفته اند که مبتلا به سرطان است و سلول‌های سرطانی در بدنش انتشار یافته اند. کارتر که ۹۰ ساله است اخیرا برای خارج کردن یک غده از کبدش تحت جراحی قرار گرفته بود. رئیس جمهوری سابق آمریکا با صدور بیانیه کوتاهی درباره وضعیت سلامتی خود گفته است که در ایالت جورجیا به درمان سرطان خواهد پرداخت. پیش‌تر دو خواهر، یک برادر و پدر کارتر به سبب ابتلا به سرطان لوزالمعده درگذشته‌اند. باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از نخستین سیاستمدارانی بود که روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای برای کارتر آرزوی «شفای عاجل» کرد. کارتر که تنها برای یک دوره چهارساله از ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ رئیس جمهوری آمریکا بود در سال ۲۰۰۲ برای «پیشبرد دموکراسی و حقوق بشر در سطح جهان» برنده جایزه نوبل صلح شد.

کناره‌گیری کارگردان ایرانی از جشنواره بحرینی

آرمان نوشت:شنیده شد که فیلم «هم‌مسیر» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی حسین نوری است که از جانبازان انقلاب اسلامی است؛فرارو نوشت؛ وی پس از اطلاع از پذیرش این فیلم در جشنواره اصوات که مورد حمایت رژیم آل‌خلیفه قرار دارد، از حضور در این جشنواره انصراف داد. فرارو نوشت؛ فیلم «هم مسیر» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی حسین نوری است که از جانبازان انقلاب اسلامی است. او که نقاش نیز هست و با گرفتن قلم به میان دندان‌ها نقاشی می‌کند این فیلم را درباره مردی ویلچرنشین ساخته که چشم امید به آینده دارد و با صبر و بردباری همسرش مسیر پر پیچ و خم زندگی را طی کرده و از موانع و تنگناهای گوناگون عبور می‌کند و در نهایت بزرگترین مانع بین آشفتگی و آبادانی را با کمک مردم پشت سر می‌گذارد.

حضور در نمازجمعه با ماسک

روزنامه آرمان آورده:شنیده شد که امام جمعه زابل در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به حضور بانشاط و مطالبه‌گرانه مردم به‌ویژه جوانان این مرز بوم که به نشانه اعتراض با رعایت قوانین مملکت اسلامی با ماسک تنفسی در نماز جمعه شرکت کردند، اظهار داشت: این مردم با اتحاد و همدلی به‌دنبال احقاق حقوق خود و توجه مسئولان به مشکلات این منطقه هستند. حجت‌الاسلام علی‌اکبر کیخا گفت: اخبار منتشره از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی نگاه‌ها را به تالاب بین‌المللی هامون و منطقه سیستان جلب کرد. وی افزود: مردم سیستان در چند روز گذشته در کنار رنج‌های به‌وجود آمده از ریزگردها و خشکسالی‌ها، سخنی از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شنیدند که آنان را بسیار آزرده‌خاطر کرد. مردم نمازگزار زابل هدف از گذاشتن ماسک تنفسی و شرکت در نماز جمعه را توجه دولتمردان به مشکلات منطقه به‌ویژه وضعیت ریزگردها عنوان کردند.

«بلومبرگ»: تأسیسات «پارچین» تغییری نداشته است

روزنامه ایران در ستون دیگه چه خبر نوشت:در پی انتشار گزارش‌هایی که وجود «یک پارکینگ بزرگ در جوار تأسیسات پارچین» را نگران کننده دانسته و براساس آن، ادعای «ساخت و ساز در مجتمع نظامی پارچین با هدف ایجاد تغییراتی پیش از بازرسی‌های بین‌المللی» را مطرح کرده بودند، بلومبرگ نوشت: «حداقل طی پنج سال اخیر تأسیسات پارچین هیچ تغییری نکرده است.» این خبرگزاری در بخشی از گزارش خود سخنان «رابرت کلی» کار‌شناس امور اطلاعاتی و از دانشمندان هسته‌ای سابق دولت امریکا را نیز بازتاب داد که معتقد است: «ده‌ها عکس از این پارکینگ وجود دارد و همه نشان می‌دهند که همواره اتومبیل‌های مسافربری در این محوطه پارک می‌شدند. هیچ شواهدی از تغییر فعالیت‌های ایران مثل خاکبرداری یا پاکسازی در این محوطه وجود ندارد.»

روسیه: اجازه تصویب قطعنامه علیه ایران را نمی‌دهیم

روزنامه ایران نوشت:معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: «مسکو با تصویب هیچ قطعنامه ای برای اعمال تحریم علیه ایران در شورای امنیت موافقت نخواهد کرد».به گزارش خبرگزاری«اسپوتنیک »؛ «سرگئی ریابکوف» گفت :« مسیر تعیین شده برای اعمال مداوم فشار بر ایران به منظور مجبور کردن این کشور به دادن امتیازات بزرگتر از آنچه در برنامه جامع اقدام مشترک تعیین شده است، به بن بست می رسد».

وی افزود: «هنگامی که قطعنامه 1929 - آخرین قطعنامه اعمال تحریم علیه ایران - به تصویب رسید، ما پشت درهای بسته صراحتا به همکاران آمریکایی و اروپایی خود اعلام کردیم روسیه اجازه نخواهد داد قطعنامه دیگری برای تحریم ایران به تصویب برسد».معاون وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد :« ما شاهد اشتیاق و علاقه مندی برخی قدرت های با نفوذ منطقه ای به منظور تاثیر گذاری منفی بر روند زمینه سازی اجرای توافق هسته ای ایران هستیم و انگیزه های پشت پرده چنین اقداماتی را نیز به خوبی درک می کنیم».

گزارش سفر خبرنگار روزنامه یهودیان امریکا به ایران

ایران آورده:خبرنگار ومعاون سردبیر بزرگترین روزنامه یهودی امریکا به نام «جویش دیلی فوروارد» پس از سفر به ایران گزارشی را درباره این تجربه منتشر کرد. به گزارش «عصرایران» به نقل از روزنامه «نیویورک تایمز» ، «لری کهلر اسس» در بخشی از مطلب خود که با عکس های متعددی از ملاقات ها و سفرهایش به شهرهای مختلف منتشر شده ، تاکید کرد :« یهودیان در ایران از آزادی کامل برای انجام فعالیت های دینی و پوشیدن لباس ویژه خود در خیابان های تهران برخوردارند. حکومت ایران میان گفتمان سنتی و دشمنانه علیه صهیونیسم و احترام به جایگاه یهودیان درایران تفاوت قائل است».

صدور ویزای خبرنگاری و مجوز فعالیت سفر رسانه ای برای خبرنگار بزرگترین روزنامه یهودی امریکا از سوی دولت ایران، یکی از خبرهای مهم هفته های اخیر امریکا بود. روزنامه «نیویورک تایمز» همچنین نوشت که صدور مجوز ایران برای سفر خبرنگار بزرگترین روزنامه یهودیان امریکا را می توان گامی از سوی تهران برای تاثیرگذاری بر «لابی» یهودیان در امریکا به سود توافق هسته ای دانست. روزنامه Jewish Daily Forward از بیش از یک قرن قبل تاکنون در نیویورک چاپ

می شود و پرتیراژترین و بزرگترین روزنامه یهودیان امریکا به شمار می رود.

تهدید به قتل سفیر امریکا در اسرائیل به خاطر «توافق»

روزنامه ایران نوشت:سفیر امریکا در سرزمین‌های اشغالی به دلیل مشارکت کاخ سفید در دستیابی به توافق هسته‌ای ایران تهدید به قتل شد. به گزارش تابناک به نقل از روزنامه «تایمز اسرائیل»، در پی این تهدید، پلیس رژیم اسرائیل تدابیر امنیتی را در سفارت امریکا و همچنین اقامتگاه سفیر افزایش داده است. این گزارش افزوده است: نامه‌های تهدیدآمیز علیه «دن شاپیرو» چند روز پیش به سفارت ایالات متحده در تل‌آویو ارسال شده و روز چهارشنبه نیز سه نامه دیگر با همین مضمون در سفارت دریافت شده است. از سوی دیگر، فردی نیز به طور ناشناس پیامی تهدیدآمیز را در صفحه فیس‌بوک شاپیرو ارسال کرده و از اینکه امریکا، اسرائیل را رها کرده شکایت کرده است.

درخواست یک دستگاه اجرایی برای خرید 500 تویوتا

روزنامه خراسان نوشت:بر اساس گزارش یک نهاد نظارتی، در حالی که بر اساس دستورات اکید دولت، خرید خودروی خارجی با محدودیت های فراوانی مواجه و با شرایط ویژه امکان پذیر است، بر اساس پیگیری های مسئولان یکی از دستگاه های دولتی، درخواست شده است مجوز خرید حدود 500 دستگاه خودروی دو کابین از نوع تویوتا هایلوکس برای تجهیز واحدهای استانی این دستگاه صادر شود که این درخواست فعلا با موافقت مسئولان ارشد اجرایی همراه نشده است.

دستور دولت درباره نحوه چاپ کارت ملی هوشمند

خراسان آورده:بر اساس ابلاغیه یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، مقرر شده است حسب تایید هیئت وزیران، ماده 3 آیین ‌نامه اجرایی ماده 46 قانون محاسبات عمومی کشور با اصلاحاتی همراه شده و طبق تصمیم جدید، کارت هوشمند ملی که برای تمام ایرانیان صادر می شود روی «فیلم پلی کربنات» چاپ و تولید خواهد شد و دستورالعمل‌های لازم و سایر تدابیر ویژه برای اثربخشی نظارت هیئت نظارت چاپ اوراق بهادار در زمینه چاپ کارت ملی توسط هیئت مذکور ابلاغ می ‌شود.

رفت و آمدهای آدامسی با ژست سیاسی

روزنامه کیهان نوشت:عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی برخلاف فضاسازی‌های رسانه‌ای یک ماه اخیر تصریح کرد سفر هیئت‌های اروپایی ژست سیاسی است!

پس از انتشار جمع‌بندی مذاکرات وین در 23 تیر 94، چند هیئت اروپایی از کشورهای فرانسه و آلمان و ایتالیا به ایران آمدند و طبق برنامه‌ریزی انجام شده، این سفرها به گشایش روابط اقتصادی تفسیر شد اما پدرام سلطانی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی در مصاحبه با روزنامه آرمان می‌گوید این سفرها ژست سیاسی است.

وی گفت: پیش از این و قبل از توافق گروه 5+1 هیئت‌های اقتصادی زیادی به کشور ایران می‌آمدند و همچنین از سوی بخش خصوصی ایران بازرگانان به سایر کشورها اعزام می‌شدند و در واقع سازماندهی و ابتکار عمل اینها عموما در دست اتاق بازرگانی بود. رفت و آمد هیئت‌های سیاسی پس از توافق از دو جنبه باعث این استنباط شده است. موضوع اول این است که سال‌ها روسا و مقام‌های عالی‌رتبه خارجی به ندرت به کشور ایران می‌آمدند.

وی می‌گوید: این رفت‌وآمدها باید به گونه‌ای باشد که به مخالفان توافق برای بازیابی سطح معمول و بالای ارتباطات دیپلماتیک و رفت‌وآمدهای سیاسی بین دو کشور پیام دهد!

سلطانی اظهار داشت. در شرایط کنونی ترکیب هیئت‌های اروپایی که به ایران می‌آیند با ترکیب متعارف هیئت‌ها متفاوت است در میان چند هیئتی که در این چند هفته اخیر به کشور ایران سفر داشته‌اند غالبا یک یا دو مقام عالی‌رتبه کشور اروپایی به علاوه تعداد معدودی از هیئت‌های تراز اول آن کشور به ایران سفر کرده‌اند.

این در حالی است که ترکیب متعارف هیئت‌ها معمولا گستردگی بیشتر و شاکله‌ای که بیشتر شامل شرکت‌های کوچک و متوسط هستند، دارد.

وی گفت: نخستین هیئتی که کشورهای اروپایی می‌فرستند بیشتر باید اسمش را هیئت سیاسی بگذاریم، حتی اگر شرکت‌های تجاری و تولیدی نیز در آن باشند.

وی در پاسخ این سوال که چرا در این رفت و آمدها، اتاق بازرگانی زمینه فعالیت بیشتر و سهل‌تری را برای این دست از صنایع ما فراهم نمی‌کند؟ می‌گوید: هنوز هیئتی در آن قالب متعارف تجاری برای مبادله به ایران نیامده است این چند هیئتی که در رفت و آمد بوده‌اند هیئت‌هایی سیاسی بودند که در واقع در این رفت و آمدها یک ژست سیاسی هم در درونش تعبیه شده بود. بنابراین هنوز با شرکتی گفت‌وگو نشده تا اینگونه مطرح شود که به این دست صنایع اهمیت بدهیم یا ندهیم.

در همین حال جهان نیوز در تحلیلی نوشت: برخی از رفت‌وآمدهای آدامسی هیئت‌های سیاسی و اقتصادی خارجی، شرطی کردن انتخاباتی مردم ایران است.

وب‌سایت جهان‌نیوز می‌افزاید: اساساً آنچه برای دولت از ابتدا مهم بوده آنکه نشان دهد حل پرونده هسته‌ای آغاز رونق اقتصادی است و قفل اقتصاد ایران کلید دیگری ندارد. از آنجا که براساس متن فراهم آمده، لغو تحریم‌ها- اگر بدون هیچ مشکلی انجام شود- از 8 ماه آینده عملیاتی خواهد شد و لذا تأثیرات اقتصادی لغو تحریم‌ها پیش از انتخابات مجلس دهم خود را در شاخص‌های اقتصاد کلان نشان نخواهد داد، دولت ناچار است هرطور که شده میوه مذاکرات خارجی را به سفره مهیا شده برای مهمانان از پیش دعوت شده خود در سیاست داخلی برساند.

برای این مهم تنها راه حل و تنها دوپینگ در دسترس، رفت و آمدهای پر سر و صدای هیئت‌های سیاسی و اقتصادی اروپایی و پوشش مناسب رسانه‌ای آنهاست؛ چه اینکه آن هیئت‌ها و شرکت‌ها نیز نیک می‌دانند هنوز تا رسیدن به قراردادهای پرمنفعت از بازار تشنه ایران، باید دندان سر جگر بگیرند و منتظر تعلیق یا لغو تحریم‌ها باشند. شاهد مثال آنکه در خلال سفر این هیئت‌ها از سرمایه‌گذاری‌های کلان خارجی مورد ادعای دولت تاکنون خبری منتشر نشده است.

پژوهش‌ها در غرب از ورشکستگی عربستان خبر می‌دهند

کیهان آورده:یک تحلیلگر معروف عرب به نقل از پژوهش‌های غربی اعلام کرد عربستان سعودی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.

عبدالبادی عطوان سردبیر الرأی الیوم و القدس العربی ضمن یادداشتی نوشت: عربستان در حال گرفتار شدن در وضعیت اقتصادی ناگواری است که ممکن است به ورشکستگی دچار شود.

عطوان افزود: به علت سوء مدیریت منابع مالی فراوان، انعقاد قراردادهای سنگین تسلیحاتی به دلایل سیاسی و نه نظامی و ایجاد تعهدات و وابستگی از سوی طرف‌های مختلف، عربستان سعودی در آستانه نوعی ورشکستگی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش‌های غربی‌ها نشان دهنده آن است عربستان نوامبر سال گذشته در زمینه پایان دادن به سیاست حمایت از تقویت قیمت نفت و افزایش تولید خود به میزان بیش از یک میلیون بشکه با هدف ضربه زدن به اقتصاد ایران و تضعیف روسیه به علت حمایت از نظام سوریه ریسک خطرناکی مرتکب شد و این امر به کاهش قیمت نفت به میزان 55 درصد انجامید. اما نتایج این امر،‌کاملاً برعکس و اقدام مذکور در زمان اشتباهی به وقوع پیوست.

سردبیر رأی‌الیوم می‌نویسد: کسری بودجه عربستان در سال جاری به بیش از 145 میلیارد دلار رسیده است و عربستان سیاست هزینه کرد سنگین را در شش ماه گذشته در پیش گرفته است. از یک سو با هزینه کردن 15 میلیارد دلار در زمینه خرید سلاح و نیروگاه هسته‌ای، درصدد راضی نگه داشتن روسیه است و از سوی دیگر، یک رشوه مالی مشابهی به فرانسه برای خرید هواپیماهای مسافربری و جنگنده پیشنهاد کرده است. همچنین تلاش خود را برای پرداخت رشوه به آمریکا با حفظ این کشور به عنوان منبع اصلی تأمین تسلیحات خود آماده است.

عطوان افزود: از سوی دیگر، نباید تعهدات عربستان، نسبت به مصر و هزینه‌های دو جنگ سوریه و یمن را نیز فراموش کرد. حتی عده‌ای هزینه جنگ اخیر یمن را فارغ از خسارت‌های احتمالی در آینده، 45 میلیارد دلار برآورد کرده‌اند. این در حالی است که هیچ گونه، دورنمای سیاسی برای حل این دو بحران به نظر نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: نباید فراموش کرد حدود 30 میلیون شهروند عربستانی ماهیانه، کمک هزینه بیکاری دریافت می‌کنند و این بدان معناست که میلیون‌ها بیکار در این کشور وجود دارد که بیشتر آنها را جوانان تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر، دولت عربستان، دهها هزار، بورس اعطایی به دانشجویان برای ادامه تحصیل در خارج از کشور را با هدف کاهش هزینه‌ها، لغو کرده است.

این نویسنده در پایان مقاله خود نوشت: آری! عربستان نه تنها به بازگشت به مسائل جهان عرب و رهایی از جنگ‌های خونین سوریه، یمن، عراق و لیبی مانند دوره زمامداری ملک فیصل که 45 سال پیش به دخالت آن کشور در بحران یمن پایان داد، نیاز دارد، بلکه دقیقاً مانند دوران ملک فیصل نیازمند سیاست‌های ریاضتی مشابه دوره ملک فیصل است.

هشدار هم پیمانان به اسرائیل درباره قدرت جنگی حزب‌الله

کیهان نوشت:توان رزمی و زرادخانه قدرتمند حزب‌الله، مقامات ارشد نظامی و تحلیل‌گران رژیم صهیونیستی را به شدت نگران کرده است.

به گزارش العالم ژنرال «یعقوب عمیدرور» رئیس سابق شورای امنیت رژیم صهیونیستی و از نزدیکترین افراد به بنیامین نتانیاهو گفت: «در صورت درگیری اسرائیل با حزب‌الله لبنان تأسیسات حیاتی اسرائیل روزانه هدف صدها فروند موشک «اسکاد»، «فاتح 110» و «زلزال 3» قرارخواهد گرفت.»

وی افزود: «حزب‌الله دارای موشک‌های ضدهواپیمای کپی‌برداری شده از موشک‌های «سام 7» است و همچنین پس از دریافت موشک‌های بسیار پیشرفته دریایی «یاخونت»، توانمندی دریایی‌اش بسیار افزایش یافته و قادر به هدف قرار دادن نیروی دریایی اسرائیل است».

عمیدرور ادامه داد: «حزب‌الله موشک‌های دریایی ایرانی از انواع «قادر»، «نور»، «نصر» و «محراب» و قایق‌های تندروی هجومی را داراست و همچنین دارای موشک «سی 802» است که در جنگ ژوئیه 2006 میلادی به وسیله آن ناوچه «احی ایلات» را هدف قرار داد».

وی تصریح کرد: «بزرگترین دغدغه سازمان موساد، توانمندی گروه‌های ویژه حزب‌الله برای اجرای عملیات کماندویی است».

در همین حال، «الون بین دیوید» تحلیلگر شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «دستگاه‌های اطلاعاتی هم پیمان تل‌آویو نسبت به توانمندی حزب‌الله، زرادخانه موشکی عظیم و پهپادهای آن هشدار می‌دهند که هم اکنون عامل بسیار سرنوشت‌سازی در نبردهای سوریه به شمار می‌رود».

بن دیوید افزود: «این هواپیماها برای سران تل‌آویو در جنگ آتی بسیار غافلگیرکننده است و نقشی مهم در آسمان ایفا خواهد نمود».

هشدار مشاور رئیس‌جمهور درباره رکود پساتحریم

روزنامه کیهان نوشت:در حالی که انتظار می‌رفت پس از انتشار خبر توافق هسته‌ای چشم‌انداز اقتصاد ایران مثبت شود و نرخ رشد اقتصادی با تثبیت افزایش پیدا کند، ‌اما افت قیمت جهانی نفت رشته‌های این انتظار را پنبه کرد و در این بین مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری در یادداشتی ضمن تحلیل شرایط کنونی اقتصاد ایران از گرفتار شدن مجدد در نرخ رشد منفی اقتصادی طی ماه‌های پیش رو به دلیل افت قیمت نفت و به تبع آن کاهش درآمدهای دولت و همچنین ضعف نظام پولی کشور برای تامین مالی اقتصاد اظهار نگرانی کرد.

به گزارش «جوان»، بررسی‌ها نشان می‌دهد در حدفاصل روی کار آمدن دولت یازدهم تا پایان اردیبهشت ماه سال 94 شبکه بانکی در حدود 500 هزار میلیارد تومان تسهیلات به اقتصاد ایران تزریق کرده است که این حجم از تسهیلات با کل حجم نقدینگی تا پایان کار دولت دهم برابری می‌کند. نکته قابل تامل آن است که نتیجه چنین پمپاژ عظیم تسهیلاتی به اقتصاد، تنها نرخ رشد 2/5 درصدی ناپایدار اقتصادی است که این نرخ نیز به اعتقاد مسعود نیلی تئوریسین اقتصادی دولت احتمال دارد در سال جاری به طور مجدد به زیر صفر برود.

دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن نیز تاکنون تا جایی که امکان داشته به پمپاژ تسهیلات به اقتصاد مشغول بوده است تا بتواند به شکل مصنوعی نرخ رشد اقتصادی را با تسهیلات 500 هزار میلیارد تومانی به 2/5 درصد برساند که این نرخ نیز گویا بسیار ناپایدار است و امکان دارد مجدد به سمت کاهش تمایل پیدا کند.

در حالی بانک‌ها در سال 92، 236 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که تنها نیمی از این سال متعلق به دولت یازدهم بود بدین ترتیب در حدود 118 هزار میلیارد تومان سهم پرداختی این دولت از تسهیلات پرداختی در سال 92 است.

از سوی دیگر آمارهای بانک مرکزی در پایان سال 93 همچنین نشان می‌دهد، تسهیلات پرداختی در سال 93، 105 هزار میلیارد تومان معادل 44/5 درصد بیشتر از سال 92 بوده است به طوری که رئیس کل بانک مرکزی تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی کشور طی سال 93 را رقمی بالغ بر 341 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که در این میان سهم‌ بخش صنعت و معدن با 31/2 درصد بیشتر از سایر بخش‌‌ها بوده است.

در همین حال مسعود نیلی کارشناس اقتصادی طی یادداشتی با بیان اینکه دولت در سال گذشته توانست حدود 175 هزار میلیارد تومان هزینه کند که نسبت به 145 هزار میلیارد سال 1392 رشد نسبتا خوبی بود، نوشته است: در سال 1394 ممکن است هزینه دولت نهایتا به 185 هزار میلیارد تومان برسد که رشد بسیار اندکی دارد و به قیمت‌های ثابت حدودا رشدی معادل منفی 10 تا 12 درصد است. این مسئله خود مشکل کمبود تقاضا را تشدید می‌کند چون دولت نمی‌تواند به عنوان متقاضی وارد بازار شود.

نیلی در ادامه با اشاره به افت قیمت جهانی نفت می‌نویسد، بهبود وضعیت اقتصادی کشور در سال گذشته در زمستان تحت تاثیر کاهش قیمت نفت قرار گرفت. در سه فصل ابتدایی سال 1393 اقتصاد کشور با نرخ رشد نسبتا خوبی که به ترتیب 3/8، 3/8 و 3/7 درصد محاسبه شده است بزرگتر شد اما رشد اقتصادی در زمستان سال 93 به 0/6 درصد رسید و با توجه به پایین ماندن قیمت جهانی نفت، اکنون این نگرانی وجود دارد که چگونه می‌توان دغدغه گرفتار شدن مجدد در رشد منفی اقتصادی را رفع کرد.

در این بین در حالی دولتمردان تلاش دارند اقتصاد را در حالت حرکت به سمت خارج شدن از رکود معرفی کنند که یک کارشناس صنعت گفت:‌ نشانه‌های خروج از رکود دیده نمی‌شود در این وضعیت و در شرایط بعد از تحریم، دولت باید منابع مالی جدید را به سمت تولید هدایت کند تا قیمت تمام‌شده تولید کاهش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها