سال‌هاست ترافیک‌های سنگین صدها کیلومتری در روزهای پایانی هفته و تعطیلات، مترادف نام شهرهای شمالی کشور شده است. زمانی که 17 سال پیش خبر کوتاه شدن مسیر تردد مسافران به شمال شنیده شد، شادمانی قابل توجه و امیدبخشی ساکنان محلی و مسافران را دربرگرفت، اما فرسایشی و لاک‌پشتی شدن عملیات اجرایی ساخت آزادراه، امید مسافران را به ناامیدی و بی‌تفاوتی تبدیل کرده است.
کد خبر: ۸۲۵۸۱۴
نگرش‌های متعارض درباره آزاد‌راه تهران ـ شمال

قاسم احمدی لاشکی، نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی وقتی با خبر متوقف شدن اجرای ساخت آزادراه تهران ـ شمال به دستور آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم مواجه شد، دست به کار گردید و سازمان‌های اجرایی برای ادامه ساخت آزادراه را به جریان انداخت.

جام‌جم در گفت‌وگویی کوتاه آخرین اقدامات و وضعیت این پروژه را پیگیری کرده است.

دلیل کند بودن اجرای پروژه آزادراه تهران ـ شمال چیست؟

جاده نوشهر ـ چالوس فقط متعلق به ساکنان بومی منطقه نیست، بلکه متعلق به مردم ایران و بیش از آن متعلق به همه مردم دنیاست؛ چراکه صرف‌نظر از حضور بسیاری از ایرانی‌ها در این منطقه توریستی، سال گذشته بیش از 150 هزار گردشگر خارجی مهمان منطقه بوده‌اند. بنابراین مسیر آزادراه تهران ـ شمال یک جاده بین‌المللی است نه محلی و منطقه‌ای. دلیل اصلی به پایان نرسیدن این پروژه ملی، نگرش جزیره‌ای مسئولان در بخش‌های مرتبط است. در مقام حرف، پروژه آزادراه تهران ـ شمال یک برنامه ملی و اولویت‌دار محسوب می‌شود، اما هنگام اختصاص بودجه، افکار جزیره‌ای گویای شعاری بودن ماهیت اظهارات مرتبط است و تا زمانی که نگرش‌های متعارض با عمل همچنان پایدار باشند، باید سال‌‌های متمادی منتظر به نتیجه رسیدن این پروژه ماند.

عملکرد دولت یازدهم را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حضور محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان و تجربیات وی در حوزه راه و شهرسازی، نقطه عطفی برای زودتر به نتیجه رسیدن پروژه است و امیدواریم اراده‌های فعال شده در این زمینه بیش از پیش به تعهدات خود در اتمام قطعات 2 و 4 به کار گرفته شوند.

براساس آخرین تعهدات مطرح شده از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس بنیاد مستضعفان و وزیر راه و شهرسازی، قرار است قطعه 2 آزادراه تهران ـ شمال تا سال ۹۷ و قطعه اول پروژه تا آخر سال جاری به پایان برسند و اقدامات لازم برای رفع مشکل قطعه 3 نیز انجام گیرد.

پیشنهاد شما برای زودتر به‌نتیجه رسیدن این آزادراه چیست؟

معتقدم باید در بودجه سال آینده اعتبار مصوب برای این پروژه بیش از 1500 میلیارد تومانی که برای امسال تصویب شده است، باشد و بخشی از اعتبارات مورد نیاز نیز از طریق فروش اوراق مشارکت تامین شود. ضمن آن که دولت نیز باید در بودجه سال آینده ضمانت اجرایی قابل توجهی را در لایحه بودجه به ثبت برساند.

بتازگی در بخشی از این آزادراه عوارض دریافت می‌کنند. این دریافت عوارض برای مردم بومی مشکل نیست؟

از زمان راه‌اندازی سیستم اخذ عوارض در بخشی از آزادراه، بومیان محلی نیز همچون دیگر مسافران مجبور به پرداخت روزانه 6000 تومان عوارض هستند. دریافت ماهانه 200 هزار تومان از ساکنان منطقه که رفت و آمد زیادی هم در طول مسیر دارند. به همین دلیل بنده و استاندار مازندران به جناب وزیر راه و شهرسازی نامه‌ای نوشته‌ایم و خواستار رفع مشکل به وجود آمده برای مردم منطقه شده‌ایم. انتظار داریم این مساله هر چه زودتر رفع شود.

سهیلا فلاحی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها