به گزارش خبرنگار جامجم، اگر کمی به مراکز خرید و خیابانهای معروف تهران یا شهر محل اقامت خود توجه کرده باشید، با تبلیغات گستردهای درباره تخفیفهای زودهنگام فصلی برندها مواجه میشوید و از خود میپرسید امسال چطور زودتر از زمان همیشگی، پرچمهای تبلیغات رنگارنگ تخفیف این برندها به در و دیوار شهرها نصب شده است؟ اتفاقی که ممکن است برای خریداران بسیار خوشایند باشد، اما ناگفتههایی در دل خود پنهان دارد.
این در حالی است که معمولا تخفیفها یا حراجهای فصل، در ماه پایانی فصل آغاز میشود، اما امسال در بازار ایران این زمان شکسته شده تا جایی که در اوج تقاضای فصل، کالاهای فصل با تخفیفهایی که بعضا قابل توجه است، عرضه شده و خریداران را غافلگیر میکند.
براساس این گزارش، اکنون بسیاری از برندهای لوکس پوشاک، کفش، خودرو و کالاهای تزئینی و خانگی اقدام به برگزاری حراج و ارائه تخفیفهای زودهنگام محصولات خود کردهاند. دبنهامز، آدیداس، پوما، برخی محصولات رنو فرانسه و... برخی از این برندها را تشکیل میدهد.
حال پرسش اینجاست که علت این حراجها و تخفیفهای زودهنگام چیست و چه تحولاتی در بازار ایران رخ داده که این برندها را مجبور به عادتشکنی کرده است؟
در پاسخ، برخی کارشناسان بازار درباره این اتفاق معتقدند: بهطور کلی در بازار کالاهای مصرفی و بعضا لوکس، اکنون کشورمان در حال تجربه یک دگردیسی متاثر از تغییر فضای سیاسی ـ اقتصادی ایران به واسطه اخبار مثبت انتشار بیانیه مشترک ایران با کشورهای غربی است و اولین آثارش در تخفیفهای زودهنگام مشهود شده است.
با وجود این، مدیران فروش برخی از این برندها نیز در گفتوگو با جامجم این موضوع را تائید کرده و از تداوم رکود در بازار ایران و ارائه تخفیف و حتی کاهش قیمت اجناس جدیدشان به عنوان پیشگیری از آغاز رقابت با دیگر برندهایی که در راه بازار ایران است، یاد میکنند.
فروش برندها تا 40 درصد کاهش یافته است
شهرام گرمه، مدیر فروش یکی از فروشگاههای آدیداس در تهران، با تائید تغییر سیاستهای فروش این برند به خبرنگار جامجم گفت: با توجه به رکود موجود در بازار کالاهای مصرفی مثل پوشاک و کیف و کفش امسال سیاستهای فروش در بسیاری از برندها تغییر عمدهای به خود دیده است به صورتی که حتی اجناس جدید و به قول معروف داخل فصل نیز با ارائه تخفیفهای 10 تا 20 درصدی به خریداران ارائه میشود.
وی درباره سیاستهای حراجهای فصلی این برند و دیگران معتقد است: این سیاستها کاملا یکسان بوده و امسال اتفاقی که افتاد شروع زودهنگام حراجهای میانفصلی در برخی برندهاست. اما آنچه مسلم است فروش امسال نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تقریبا 40 درصد کاهش یافته است.
گرمه در ادامه به اهمیت حضور برندها در بازار ایران نیز اشاره کرد و افزود: فروش در کشور ایران با توجه به سنتی بودنش نیازمند تحولی نوین و تجربه فروشگاههای زنجیرهای در ابعاد وسیع است که این موضوع را میتوان در دوران پساتحریم کاملا تجربه کرد. اتفاقی که میتواند سمت و سوی فروش محصولات مصرفی این چنینی را تغییر داده و به سمت کنترل قیمت در کشور هدایت کند.
وی با اشاره به سهم 8 درصدی فروشگاههای زنجیرهای در بازار ایران در مقابل 95 درصد فروشگاههای زنجیرهای در کشورهای توسعهیافته، تصریح کرد: در دوران تحریمها با توجه به اینکه ورود بسیاری از اجناس به سختی صورت میگرفت، اجناس با قیمتهای متفاوت به دست مصرفکننده میرسید در حالی که در دوران پس از تحریم این فروشگاههای زنجیرهای هستند که اجناس را با ثبات قیمتی در کل فروشگاهها عرضه خواهند کرد.
برندها در حال ورود به ایران
مدیر بازرگانی و بازاریابی یکی از برندهای معروف پوشاک ترکیه که بتازگی در تهران نمایندگیهای متعددی را فعال کرده نیز درباره تغییرات ایجاد شده در بازار ایران به جامجم گفت: با توجه به تحقیقاتی که این شرکت برای ورود به بازار ایران داشته، متوجه شدیم تا قبل از انتشار بیانیه مشترک ایران و کشورهای غربی که حکایت از باز شدن درهای ایران به روی بازارهای خارجی دارد، شاهد اسبابکشی برندها از مناطق آزاد اطراف ایران به داخل شهرهای بزرگ هستیم.
براساس قوانین فروش در پوشاک، یک محصول 26 هفته فرصت فروخته شدن داشته و پس از آن زیانده محسوب خواهد شد، اما رکود بازار باعث می شود تا بسیاری از برندها به ارائه تخفیفهای جدید روی بیاورند |
وی که نخواست نامش منتشر شود، افزود: بسیاری از برندهای پوشاک، کیف و کفش تا قبل از این دارای شعب مختلفی در مناطقی مثل کیش، قشم یا حتی بازارچههای مرزی ایران بودند که به صورت مسافری محصولاتشان را به دست خریداران میرساندند، اما با توجه به تحولات موجود این برندها از این پس سادهتر و به طور قانونی میتوانند در بازار ایران فعالیت داشته باشند.
این مدیر بازرگانی به ارائه تخفیفهای زودهنگام و شرایط ویژهخرید از سوی این برندها نیز تاکید دارد و میگوید: گرچه این برندها در بازار مصرف ایران بخصوص شهرهای بزرگ فروشگاههایی دارند و برخی از محصولاتشان هم مورد توجه قرار گرفتهاند، اما اکنون در تکاپوی تحکیم جایگاه خود در بازار ایران با دایر کردن فروشگاههای زنجیرهای هستند.
برندها برای ورود به بازار ایران لحظهشماری میکنند
در همین حال پیمان شگفتی، مدیر توسعه فروش یک شرکت تجاری واردکننده چند برند معروف پوشاک و کفش و کیف نیز درباره حضور برندها در بازار کالاهای مصرفی ایران به جامجم گفت: با توجه به جمعیت ایران، بسیاری از برندها برای ورود به بازار مصرف ایران لحظهشماری میکنند، اما یک نکته برای این برندها اهمیت ویژهای دارد که بسیاری معتقدند ایران بازار بسیار پرریسکی برای آنهاست و باید کاملا حساب شده وارد بازار شوند. وی درباره ارائه تخفیفهای زودهنگام موجود در بازار نیز معتقد است؛ هر برندی که در ایران به صورت قانونی شعبه داشته باشد، براساس تقویم خاصی باید دورههایی را به عنوان حراج پایان فصل یا حراج میان فصلی داشته باشد که برندهای قانونی ایران نیز اکنون از این قانون پیروی میکنند، اما اینکه برخی زودتر شروع به اجرای این سیاست کردهاند، مربوط به شرایط کنونی بازار است؛ چون رکود قابل ملاحظهای در بازار وجود دارد. برخی از این برندها با اجرای این قانون زودتر از دیگران قصد جلب نظر خریداران را داشته و دارند همین موضوع باعث شده که امسال نسبت به سال گذشته نسبتا زودتر شروع شده است.
این مدیر بازرگانی به کاهش فروش قابل ملاحظه امسال نسبت به سال گذشته نیز اشاره دارد و تصریح کرد: با توجه به نصب سیستمهای کنترل، تعداد مراجعهکنندگان در تمام فروشگاههای ما امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به 40 درصد کاهش داشته که همین امر نشاندهنده کاهش خرید و رکود بازار است. از اینرو این شرکت و البته دیگر شرکتها سعی دارند با زودتر شروع کردن حراجهای میانفصلی زودتر محصولات خود را به نقدینگی تبدیل کنند.
وی با تاکید بر کوتاه بودن دوره فروش محصولاتی چون پوشاک افزود: براساس قوانین فروش در پوشاک، یک محصول در این صنف 26 هفته فرصت فروخته شدن داشته و پس از آن زیانده محسوب خواهد شد، بنابراین این مدت کوتاه و البته رکود موجود بازار باعث شده تا بسیاری از برندها برای به حداقل رساندن ریسک ماندن اجناسشان دست به ارائه تخفیفهایی حتی برای مجموعههای جدید خود بزنند.
شگفتی به تخفیفها و کاهش قیمت بسیاری از محصولات موجود در برندهای زیر نظر شرکتش نیز اشاره کرد و گفت: اکنون در فروشگاه ما از 10 تا 20 درصد تخفیف برای محصولات جدید ما که تقریبا برای پاییز تدارک دیده شدهاند، موجود است تا تخفیفهای 70 درصدی محصولات تابستانی که به عقیده ما مدت ارائه آنها کاهش یافته است.
وی با بیان اهمیت حضور برندهای خارجی در ایران تاکید دارد: شاید بسیاری از کارشناسان از حضور برندهای خارجی در این صنف یا دیگر صنوف زیاد خوشبین نباشند، اما اجازه دهید به شما از موقعیت استثنایی ایران در صنعت تولید پوشاک بگویم به طور کلی ایران با توجه به شرایط موجود، بخصوص برای برندهای اروپایی معروف در کلاس متوسط بسیار ایدهآل است؛ چون نهتنها انرژی و نیروی کار ارزان است؛ بلکه موقعیت دسترسی به بازار هدف نیز برایشان کاملا مساعد است.
عماد عزتی
گروه اقتصاد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد