کارگران شاغل در بخش تخلیه و بارگیری کالا در مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با کمترین دستمزد و در سخت ترین شرایط برای بردن لقمه نانی بر سر سفره های خانواده شان تلاش می کنند.
کد خبر: ۸۲۱۵۱۳
روزگار سخت کارگران در مرز پرویزخان + عکس

هم اکنون نزدیک به هزار و 200 کارگر در بخش تخلیه و بارگیری در مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین فعالیت دارند که این افراد به صورت روزمزد و با کمترین میزان دستمزد دریافتی مشغول به فعالیت هستند.

این کارگران به ناچار سخت ترین شرایط را در تابستان گرم و طولانی و زیر آفتاب داغ و سوزان شهرستان مرزی و گرمسیری قصرشیرین تحمل می کنند که شاید بتوانند در نتیجه خالی کردن بار یک کامیون آن هم اگر قرعه به نامشان بیفتد بتوانند 6 یا هفت هزار تومان دستمزد باری را که تخلیه کرده اند دریافت کنند تازه آن هم بعد از چند روز!

بیگاری از بیکاری بهتر است

در مثل آمده است که «بیگاری بهتر از بیکاری است» و این شرح حال این روزهای کارگران تخلیه و بارگیری مرز رسمی پرویزخان در قصرشیرین است، مرزی که 54 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، مرز رسمی پرویزخان به عنوان شاهراه بزرگ اقتصادی کشور از سال 76 در زمینی به مساحت 30 هکتار راه اندازی شد ولی با گذشت 18 سال از این زمان هنوز امکانات رفاهی، خدماتی و زیرساخت های این مرز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد البته هنوز هم بخش عظمی از این مرز رسمی آسفالت نیست و خدا می داند در روزهای گرم و داغ تابستان با گرمای 46 تا 50 درجه و غبارآلود قصرشیرین کارگران و فعالان مرز رسمی پرویزخان چه می کشند.

گرد و خاک ناشی از تردد کامیون ها و خودروها که فضای محوطه اصلی تخلیه و بارگیری و پارکینگ ها را فرا می گیرد با غبار و ریزگردهای آسمان و آفتاب سوزان تهدید بزرگی برای سلامت کارگرانی است که عرق ریزان به امید خالی کردن باری در گوشه ای نشسته اند و یا اینکه مشغول خالی کردن باری هستند که آن روزشان را شرمنده زن و بچه هایشان نشوند که بتوانند حداقل به امید پاداشی که راننده برای محافظت از بارهایش به کارگران می پردازد شادمان به منزلشان برگردند.

پرداخت دستمزد با تاخیر چند روز

پیامبر (ص) بر دستان زحمت کش کارگران بوسه می زدند و می فرمودند دستمزد کارگر را پیش از آنکه عرق پیشانی اش خشک شود بپردازید اما کارگران بخش تخلیه و بارگیری مرزرسمی پرویزخان دستمزد روزانه شان را پس از چند روز دریافت می کنند در حالیکه بیمه این کارگران نیز به ازای باری است که خالی می کنند و روزهایی که حضور دارند و این امنیت شغلی این کارگران را به مخاطره می اندازد.

شاید کارگری چند روزی را بیمار باشد و یا اینکه به هر دلیلی نتواند چند روز برای خالی کردن بار به مرز مراجعه کند و یا اینکه مرز بسته شود و صادرات به هر دلیلی متوقف شود و در این صورت است که فقط خدا می داند که کارگران و خانواده هایشان گذران زندگیشان چگونه خواهد بود چرا که نداشتن امنیت شغلی بزرگترین درد این کارگران با داشتن درآمد ناچیز است.

امکانات ایجاد شده برای کارگران جوابگو نیست

پیشتر مسئولان بازدید کننده بر ایجاد مکانی برای استراحت کارگران در این مرز تاکید کرده بودند و بازدید چند وزیر و مقامات ارشد کشوری و پیگیری های مسوولان ارشد استان و شهرستان برای ساماندهی این مرز رسمی نیز شاید برای حل مسایل و مشکلاتی است که فعالان در این مرز هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنند.

کمبود امکانات رفاهی و خدماتی به ویژه نبود زیرساخت هایی همانند توقفگاه خودرو، سرویس های بهداشتی، نمازخانه و محل استقرار و استراحت رانندگان، کارگران و مسافران از مهمترین مشکلات مرز رسمی پرویزخان است.

هم اینک سوله ای برای استراحتگاه کارگران در نظر گرفته شده که این سوله دارای سامانه سرمایشی است و سرویس های بهداشتی نیز برای کارگران ایجاد شده ولی این امکانات جوابگوی آن ها نیست و می طلبد مسوولان امر نسبت به ساماندهی این بخش فعال و زحمت کش که با داشتن حداقل دستمزد روزگار می گذرانند چاره ای بیندیشند.

کارگران بخش تخلیه و بارگیری مرز پرویزخان هنوز در گرمای طاقت فرسای تابستان زیر نور آفتاب می ایستند و برای نوشیدن آب با توجه به کافی نبودن آب سرد کن بخش کارگری مرز مجبور به خرید بطری های آب معدنی هستند، گرد و غبار را به ریه های خود فرو می برند و خستگی شان را بر روی کارتن مقوایی میان خاک و غبار و سر و صدا از تن خارج می کنند.

آیا گرمای 50 درجه و بیشتر قصرشیرین در اواخر بهار و ایام تابستان و گرد و غبار ناشی از تردد کامیون ها در محوطه های مرزی، رمقی برای کارکردن این گروه باقی خواهد گذاشت البته کمبود سرویس های بهداشتی مناسب، آبخوری و آبسردکن در این محوطه (تخلیه و بارگیری) باعث شده کارگران و رانندگان کامیون ها هر روز مشکلات بسیاری را پیش روی خود داشته باشند.

می توان گفت که اقداماتی در راستای رفاه فعالان بخش مرز اعم از کارگان، رانندگان و تجار و دیگر افرادی که در مرز فعالیت می کنند مانند ساخت مسجد و نمازخانه و محلی برای عرضه مواد غذایی انجام شده اما می طلبد با توجه به تعداد زیاد کسانی که در مرز فعال هستند این امکانات توسعه و گسترش یابد.

البته شرکت های خدماتی در مرز رسمی پرویزخان با برگزاری مناقصه در این مرز مشغول بکار می شوند که این شرکت ها نیز شرایط مندرج در مناقصه را می پذیرند که یکی از این شرکت ها مربوط به تخلیه و بارگیری است که متولی کارگران است و این شرکت بنا به شرایط مناقصه به جامعه کارگری خدمات ارایه می دهد ولی می طلبد که مسوولان طوری برنامه ریزی کنند که شرایط کارگران بهتر شود و امکانات رفاهی بیشتری برای آنها فراهم شود.

کارگران مرز رسمی پرویزخان لباس فرم و کلاه و وسایل ایمنی ندارند و یا اگر هم برای آنها خریداری شده نظارت ها و آموزش های لازم بر این امر کافی نبوده بگونه ای که آنها نسبت به سلامت خود برای استفاده از این تجهیزات آگاهی ندارند و بدون کلاه و یا آشنایی با اصول تخلیه و بارگیری نسبت به این امر اقدام می کنند.

مشکلات جامعه کارگری شاغل در محل بازارچه پرویزخان

یکی از کارگران شاغل در امر تخلیه و بارگیری کالا در مرز رسمی پرویزخان نبود امنیت شغلی را مهمترین دغدغه فراروی کارگران ذکر کرد و گفت: تنها چند روز در ماه حق بیمه ما واریز می شود و این در حالیست که دستمزد ما بسیار ناچیز است.

م - ح افزود: گرد و غبار موجود در فضا، گرمای بیش از حد هوا در تابستان و سرما و گل و لای در فصل زمستان و نبود جایگاه مناسب برای استراحت کارگران از دیگر مشکلات کارگران شاغل در بازارچه پرویزخان قصرشیرین است.

وی اظهار داشت: گاهی اوقات که بنا به دلایلی صادرات متوقف می شود آن روز را بیکار هستیم و تنها درآمد ما از محل تخلیه و بارگیری کالاست که آن هم با توجه به کم شدن میوه و تره بار در فصل تابستان مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است و در برخی روزها نیز حتی یک بار هم نصیب ما نمی شود.

ب - احمدی دیگر کارگر شاغل در بازارچه پرویزخان گفت: برخی تجار کارگران انحصاری خود را دارند و همین موضوع باعث شده که برخی بارها فقط توسط آن کارگران خالی شود و این امر برای ما که در صف می ایستیم تا بتوانیم باری خالی کنیم و دستمزد ناچیزی دریافت کنیم مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی گفت: چندین سال است که در مرز رسمی پرویزخان به کارگری مشغولم اما وضعیت کارگران طی این مدت هیچ تغییری نکرده و دستمزدی که ما دریافت می کنیم بسیار ناچیز است و همین امر باعث شده تا از نظر معیشتی با مشکلات زیادی مواجه شویم.

کارگر دیگری که از ذکر نامش خودداری کرد، گفت: از مسوولان درخواست داریم که وضع کارگران مرز رسمی پرویزخان را ساماندهی کنند چرا که فعالیت در بخش کارگری این مرز ابتدا حق مردم بومی شهرستان است ولی متاسفانه هر روز افرادی جدید از شهرستان های دیگر برای کار در بخش تخلیه و کارگری کالا معرفی می شوند.

وی افزود: این امر باعث شده هم اکنون هزار و 500 کارگر در بخش تخلیه و بارگیری کالا در مرز رسمی پرویزخان فعالیت داشته باشند در حالیکه برخی روزها تنها 700 تا 800 کامیون بار وارد مرز می شود که برخی کارگران بومی نمی توانند حتی یک بار هم خالی کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین نیز گفت: هم اینک امکانات اولیه برای کارگران بخش تخلیه و بارگیری و دیگر فعالان در مرز ایجاد شده که این امکانات کافی نیست و باید وضعیت بهتر از این باشد چرا که مرز رسمی پرویزخان پیشانی نظام است و می طلبد بهترین شرایط و امکانات در این مرز مستقر شود.

نعمت الله نازپرورده افزود: مدیریت های غلط گذشته در مرز و نبود نظارت کافی باعث شده که روند ساماندهی مرز سیر کندی به خود بگیرد و امروز بعد از گذشت 18 سال از ایجاد این معبر برای صادرات و مبادلات مرزی شاهد ابتدایی ترین امکانات در این بخش نباشیم.

وی اظهار کرد: در بخش تخلیه و کارگری نیز مناقصه آن بصورت سالیانه برگزار می شود و برنده این مناقصه طبق شرایط مندرج در مناقصه به ارایه خدمات در این بخش می پردازد که می طلبد شرایط مناقصه برای رفاه کارگران بهتر و به شکل مناسب تری تهیه شود تا شاهد تحول و ساماندهی در دستمزد و فعالیت کارگران نیز باشیم البته تا زمانیکه مدیریت واحدی در این مرز اعمال نشود مشکلات کماکان به قوت خود باقیست اما با تحویل مرز به گمرک بعنوان متولی اصلی آن با توجه به رسمی بودن آن شاهد شرایط بهتر و مطلوبتری در این مرز خواهیم بود.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه 186 کیلومتر با کشور عراق مرز مشترک دارد که در امتداد این مرز دو معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی و تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این دو مرز انجام می شود.

مرز رسمی پرویزخان نیز هم اکنون روزانه شاهد حجم بالایی از تزانزیت کالا های صادراتی و تانکرهای سوختی و تردد مسافران و گردشگران به اقلیم کردستان عراق است.

بیشترین حجم مبادلات اقتصادی به کشور عراق معادل 54 درصد کالاهای صادراتی کشورمان (هزار و 500 کامیون صادراتی و ترانزیتی) از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود ضمن اینکه این مرز بعنوان فعالترین بازارچه مرزی کشور نیز شناخته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها