نگرانی ترکیه بیشتر از سمت سوریه است

ارتش ترکیه همزمان با حملات خود به مواضع داعش در سوریه، بمباران پایگاه‌های حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را آغاز کرد و روز گذشته در چندین نوبت مواضع این گروه را در عراق و کوهستان‌های ترکیه بمباران نمود.
کد خبر: ۸۲۰۰۳۸
نگرانی ترکیه بیشتر از سمت سوریه است

در رابطه با دلیل ترکیه برای این اقدام نظامی خود با حسن لاسجردی کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:

هدف اصلی ترکیه از جنگ هم زمان در سوریه و عراق چیست؟

در ظاهر به نظر می‌رسد که نقطه هدف جنگ ترک‌ها در مرز با سوریه علیه داعش نیروهای تروریستی و گروه‌های سرگردان باشد که به سوریه آمدند و یک تهدید محسوب می‌شوند. اما مهم‌تر از این مساله نگاهی است که ترک‌ها به کردها دارند. مدت‌های مدیدی است که کردهای سوریه با سیاست‌های ترکیه علیه بشار اسد همراه نشده‌اند. در عین حال فشارهای دولت ترکیه علیه سوریه و نقش آنکارا در این جنگ سبب شده تا کردها صدماتی ببینند و این تلفات باعث شده تا کردها از دولت ترکیه دوری کنند. حوادث و رویدادهای داخل ترکیه بویژه در بحث انتخابات و نقش‌آفرینی گسترده کردها در کنار احساس نارضایتی در دستیابی به امتیازات دولت مرکزی و در نهایت فشارهای دولت آنکارا علیه کردها پس از انتخابات، باعث شده تا موضع کردها به عنوان یکی از دغدغه‌های دولت در داخل ترکیه مطرح شود. از سوی دیگر انفجار در شهر سروچ جای بحث دارد زیرا کردها معتقدند دلیل این انفجار دخالت ترکیه در بحران سوریه بوده است. در این شرایط به طور کلی به نظر می‌رسد دولت ترکیه از دو جبهه تحت فشار است؛ یکی از جبهه داخلی که مخالفت‌های عمومی با موضع گیری دولت اردوغان در منطقه وجود دارد و از طرف دیگر سیاست‌های دولت ترکیه علیه کردها مورد مناقشه خیلی از گروههای سیاسی و برخی از کشورهای منطقه است.

ابعاد همکاری ترکیه و آمریکا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر می‌رسد ترکیه در حال حاضر مجبور شده تا امکانات خود را در اختیار آمریکا بگذارد تا بتواند یک بازی برد-برد را طراحی کند. بدان معنا که ترکیه از یک طرف خواهان برخورد همه جانبه با داعش و گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه نیست و از سوی دیگر تحت تاثیر تهدیدات داعش قرار دارد. لذا دولت ترکیه باید سیاستی را اتخاذ کند که از یک طرف تهدیدات را کنترل می‌کند و از سوی دیگر داعش را در دست خود داشته باشد. در چنین شرایطی بهترین راهکار استفاده از پشتوانه اطلاعاتی و موقعیت آمریکا در منطقه است.

پ‌ک‌ک اعلام کرده به آتش‌بس خود با دولت پایان داده است، آیا این می‌تواند شروع دور تازه‌ای از درگیری‌ها باشد؟

موضع پ‌ک‌ک یک موضع مقطعی و گذراست، این گروه خواهان گرفتن یک سری امتیاز است که اگر دولت مرکزی به آن امتیاز دهد جنگ تمام می‌شود. جنگ پ‌ک‌ک و آغاز مبارزه و نبرد علیه دولت ترکیه یک موضوع همه‌جانبه و قطعی نیست. ترکیه سال‌ها در مرزهای خود با عراق با این مشکل روبه‌رو بوده است. اما موضوع کردها و داعش در مرزهای سوریه می‌تواند یک تهدید مهم باشد. بنابراین ترکیه در روزهای آینده بیشتر به این منطقه خواهد پرداخت.

معصومه زارع - بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها