استقبال گسترده جوانان از موتورسواری در دو بخش سرعت و حرکات نمایشی در ایران هر ساله بیشتر از سالهای قبل میشود. موتورسواری و مشکلات سختافزاری آن در ایران موضوع صحبت ما با مهران همتیان، یکی از قهرمانان و چهرههای بنام موتورسواری ایران است تا به شکل کاملا تخصصی شرایط و مشکلات موتورسواری را مورد بررسی قرار دهیم.
موتورسواری در چهار رشته کراس، تریل، تریال و ریس دنبال میشود. موتورسواران ایرانی در رشته کراس با وجود پیستهای خاکی در استانهای کشور نسبت به دیگر رشتههای موتورسواری جایگاه مناسبتری برای خود دست و پا کردهاند. تیم ملی موتورسواری ایران در رشته کراس از سال 1383 در قهرمانی آسیا شرکت کرد و جایگاه شانزدهم را به دست آورد. سال 1391 موتورسواران ایرانی در رشته موتور کراس در حضور موتورسواران مطرح کشورهایی همچون ژاپن، تایلند، مغولستان و فیلیپین توسط امیررضا ثابتیفر و امید علیزاده به مدال طلای آسیا دست یافتند. بهترین عنوان ما در رقابتهای جهانی، رده بیست و یکم در سال گذشته است. این رتبه در شرایطی به دست آمد که کشورهایی مانند بلژیک، سوئد، آمریکا، ایتالیا و فرانسه در مسابقات چند نماینده داشتند.
مشکلات پیست در ایران
پرسش مهم این است جامعه میلیونی موتورسواری در کشور چند پیست استاندارد برای تمرین و مسابقه دارد؟
مهران همتیان قهرمان اسق موتور سواری در این ارتباط به روزنامه جامجم میگوید: متاسفانه در این باره هیچ گونه رابطه منطقی وجود ندارد. نداشتن پیست استاندارد باعث شده تعداد زیادی از علاقهمندان موتورسواری در سطح شهر دست به حرکات نمایشی بزنند که این اقدام آنها برای افرادی که در سطح شهر در حال تردد هستند، مزاحمت ایجاد میکند. مشکلاتی از قبیل تصادف، ترس و نزاع خیابانی از مواردی است که به دلیل نبود پیست موتورسواری در شهرهای مختلف ایران شاهد آنها هستیم. همتیان درباره راهحل این مشکل میافزاید: در کل کشور سه یا چهار پیست در تهران، مشهد، اصفهان و اهواز وجود دارد. این تعداد اصلا پاسخگوی جمعیت میلیونی موتورسواران نیست.
ساخت پیست موتورسواری موضوعی است که صرفا به فدراسیون مربوط نمیشود. وزارت ورزش و جوانان، شهرداری، شورای شهر و نیروی انتظامی باید در اقدامی مشترک برای حل این مشکل اجتماعی ـ ورزشی همکاری کنند تا در تمام شهرها پیست موتورسواری ساخته شود. طول پیستهای بینالمللی در دنیا بالای سه کیلومتر است و ما تنها پیست استانداردمان 1600 متری مجموعه آزادی تهران است که معمولا مسابقات قهرمانی و حرفهای در آن برگزار میشود. طبق اعلام فدراسیون جهانی، پیستهای آموزشی در دنیا زیر 2000 متر است و با این شرایط پیستی که در مجموعه آزادی وجود دارد یک پیست آموزشی محسوب میشود. مسئولان باید با در نظر گرفتن فضایی به مساحت ده هکتار و ساخت چند پیست آموزشی و امکانات رفاهی در تهران و دیگر شهرستانها، شرایط را برای علاقهمندان این رشته فراهم آورند.
افرادی که دوست دارند در موتورسواری فعالیت کنند با تهیه لوازم ایمنی ازجمله کلاه، لباس،دستکش و زانو بند و با گذراندن کلاسهای آموزشی میتوانند از این رشته جذاب لذت ببرند.حال باید منتظر ماند و دید فدراسیون با اوضاع و احوال آشفته و مشکلات بسیاری که دارد، میتواند این جمعیت میلیونی را در سطح کشور سامان دهد؛ موضوعی که تا چند سال آینده بعید به نظر میرسد.
نمایشی با طرفداران میلیونی
دومین رشته موتورسواری که طرفدار میلیونی در ایران دارد، حرکات نمایشی با موتور است. نزدیک به پنج میلیون نفر در این رشته جذاب فعالیت میکنند. مهران همتیان، قهرمان اسبق ایران در این باره میگوید: سال 93 با کمک شهرداری و نیروی انتظامی مسابقاتی با عنوان «اینجا تکچرخ آزاد است» را در پیست مجموعه ورزشی آزادی تهران برای علاقهمندان برگزار کردیم. استقبال از آن بینظیر بود. مجبور شدیم نفرات را برای شرکت در مسابقات گزینش کنیم. از مجموع 600 موتورسوار متقاضی که از استانهای مختلف به تهران آمده بودند، 150 موتورسوار برتر در سه روز با هم به رقابت پرداختند و نزدیک به 5000 نفر هم مسابقات را از نزدیک تماشا کردند. از استقبال مردم غافلگیر شدیم به شکلی که قسمتی از محل برگزاری مسابقات را به جایگاه پارک موتورهای تماشاگران اختصاص دادیم.
موتورسواری نمایشی رشتهای است که به دعوت افراد نیاز ندارد. علاقهمندان موتورسواری به صورت خودجوش با خرید یک موتور ارزانقیمت در زیر چتر این جامعه آماری پنج میلیون نفری قرار میگیرند. مهران همتیان، قهرمان موتورسواری ایران ـ که خودش هم از کوچه پسکوچههای تهران موتورسواری را آغاز کرده است ـ درباره استاندارد نبودن موتورهای تولید داخل کشور حرفهای جالبی دارد: بالای 95 درصد موتورهایی که در ایران تولید میشوند، استاندارد نیستند. به موسسه استاندارد مراجعه کردم تا علت صدور مجوز تولید این موتورها را جویا شوم که با پاسخ جالبی مواجه شدم. مسئولان موسسه استاندارد اعلام کردند شرکتهای تولید موتور هیچ گونه مجوزی از موسسه استاندارد برای تولید محصولات خود ندارند. جالب است بدانید در کشورهای مطرح و صاحب صنایع، شرکتهای معتبر با کمک قهرمانان موتورسواری دنیا نزدیک به یک سال محصولات خود را آزمایش میکنند و پس از رفع اشکالات فنی با مجوز فدراسیون موتورسواری آن کشور، به تولید انبوه اقدام میکنند.
ابوذر مارکلایی
گروه ورزش
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد