بارتومئو بار دیگر رئیس بارسلونا شد

تبدیل یک رئیس منفور به محبوب

جوزپ ماریا بارتومئو به عنوان رئیس باشگاه بارسلونا به مدت شش سال دیگر ابقا شد. این پیروزی در انتخابات بارسلونا در حالی به دست آمد که او با قدرت توانست سه رقیب دیگرش ازجمله خوان لاپورتا را از پیش رو بردارد.
کد خبر: ۸۱۹۶۶۷
تبدیل یک رئیس منفور به محبوب

خبر پیروزی بارتومئو اگرچه شگفت‌آور بود، اما هیچ یک از رقبایش شهامت و قدرت کافی برای جلوگیری از پیروزی وی نداشتند. بر این اساس جوزپ ماریا بارتومئو که از 18 ماه پیش و پس از استعفای راسل ریاست بارسا را در دست گرفته بود با جلب اعتماد نزدیک 54 درصد هواداران این تیم، به عنوان رئیس آینده باشگاه انتخاب شد. در این میان لاپورتا 33 درصد آرا را به دست آورد وبقیه رای‌ها به دو نامزد دیگر رسید.طبق اعلام رسمی باشگاه بارسلونا تنها 47270 نفر یعنی 12‌‌/‌‌43 درصد از افراد واجد شرایط در این انتخابات حضور داشتند.

نارضایتی دوآتشه‌ها

همان طور که انتظار می‌رفت پس از پایان مراسم رای‌گیری و اعلام پیروزی بارتومئو، هواداران بارسا در شبکه‌های مجازی نارضایتی خود را ابراز کردند و از روند انتخابات رئیس باشگاه محبوب‌شان ناامید بودند. تمایل آنها به بازگشت خوان لاپورتا بود، اما همه چیز به طور عکس پیش رفت و این هواداران، شاهد شکست سخت کاندیدایشان بودند. پیش از برگزاری انتخابات همه نامزدها صحبت‌ها و برنامه‌های خود را بیان کردند، اما پس از رای‌گیری نتایج همان چیزی بود که گفته شد. لاپورتا، آگوستین بندیتو و تونی فریشا مغلوب بارتومئو شدند و این کاتالانی 54 ساله بود که پیروز شد. جالب این که پس از انتخاب بارتومئو، فریشا از عدم اعتماد هواداران به لاپورتا ابراز رضایت کرد و این اقدام را تلاش آنها برای بیرون گود نگه داشتن لاپورتا دانست.

از شکست تا بهانه‌های لاپورتا

پس از رای‌گیری، سخنرانی‌ها با حرف‌های نزدیک‌ترین رقیب انتخاباتی بارتومئو یعنی لاپورتا آغاز شد؛ جایی که او خودش را مقصر شکست می‌دانست. رئیس سابق بارسلونا که از سال 2003 تا سال 2010 ریاست باشگاه را به عهده داشت و برای بازپس‌گیری این سمت مورد حمایت هواداران بود، خیلی دیر وارد رقابت انتخاباتی شد و لجبازی و تردید وی در طولانی شدن اعلام حضورش باعث شد کمپین او قدرت کافی نداشته باشد و از فقدان یک بنیان واقعی رنج ببرد. لاپورتا در حالی متحمل این شکست شد که هواداران بارسا پشت درهای باشگاه با بنرهایی که روی آن نوشته شده بود «رای به خوان رای برای لاماسیا برای یونیسف و برای بارسلونای کرایوف و گواردیولاست» منتظر پیروزی رئیس محبوبشان بودند. پیش از رای‌گیری لاپورتا در آخرین مصاحبه‌ای عنوان کرده بود «من مردی از جنس مردم هستم» اما باید پذیرفت پیام او برای هواداران قوی‌تر و سریع‌تر از کمپین انتخاباتی‌اش بود و این برای پیروزی کافی نبود. با این حال پس از شکست، لاپورتا حمایت قطر از بارتومئو را اصلی‌ترین علت شکست خود دانست. او تداوم همکاری قطری‌ها با بارسلونا و شخص بارتومئو را منجر به نابودی لاماسیا و زیرساخت‌های این باشگاه دانست. اگرچه نباید فراموش کنیم خود او پای قطری‌ها را به باشگاه باز کرد. این در شرایطی است که دقیقا سال گذشته در چنین روزهایی ESPN از حمایت 51 درصدی اعضای بارسلونا مبنی بر بازگشت لاپورتا خبر داده بود.

رابطه قطری

هواداران همچنان درباره رابطه باشگاه با قطر نگران هستند و به نظر می‌رسد بارتومئو در دوره جدید ریاست خود به فکر اصلاح این رابطه باشد. اگر شایعات اخیر به واقعیت بپیوندد بعید نیست به زودی یک شرکت ژاپنی به عنوان اسپانسر جدید بارسلونا معرفی خواهد شد. این در حالی است که لاپورتا نام یونیسف را روی پیراهن بارسا قرار داد، اما در آخرین روزهای ریاست خود هواپیمایی قطر را به عنوان اسپانسر پیراهن باشگاه معرفی کرد. به همین خاطر بسیاری به انتقاد لاپورتا از بارتومئو مبنی بر واگذاری بارسا به طور کامل به قطری‌ها اهمیتی نمی‌دهند.

بحران لاماسیا

بسیاری از لاماسیا به عنوان نقطه ضعف بارتومئو یاد می‌کنند؛ نقطه ضعفی که لاپورتا قصد دارد از آن استفاده کند. او به اندازه‌ای که به خرید پوگبا برای افزایش قدرت تیمی بارسا توجه کرد و تلاش داشت از آن به عنوان عامل اتکای خود استفاده کند، به این ضعف توجه نکرد. لاپورتا اهمیت خاصی به لاماسیا می‌داد و با احیای آن، سیستم کرایوف را بیش از پیش احیا کرد. حالا او معتقد است آکادمی فوتبال بارسلونا رو به نابودی است و تا سال‌های آینده کاملا از میان می‌رود. باید خاطرنشان کرد این روزها عملکرد لاماسیا و ناتوانی در معرفی بازیکنانی چون ژاوی پویول و... به تیم اول بارسلونا بیش از گذشته مورد انتقاد قرار گرفته است.

اشتباهات لاپورتا

اگرچه بسیاری از هواداران بارتومئو مطرح کردن خرید پل پوگبا را مثالی از ریاکاری لاپورتا می‌دانستند، با این حال همه می‌دانند لاپورتا وفادارترین رئیس به آرمان‌های لاماسیا بود. او که جدی‌ترین منتقد قوانین نقل و انتقالات گالاکتیکو بود قول‌های خریدهای بزرگ مورد نیاز باشگاه را داده بود. البته پیش از مراسم رای‌گیری در مناظره شبکه TV3 در مورد خرید پوگبا با این سوال مواجه شد که چگونه خرید این بازیکن فرانسوی با هزینه‌ای زیاد می‌تواند شرایط اقتصادی باشگاه را بهبود بخشد؟ لاپورتا برای افزایش محبوبیت خود از بازیکنی استفاده کرد که چند سال پیش خداحافظی دراماتیکی با این تیم داشت. وی قصد داشت در صورت رسیدن به ریاست باشگاه اریک آبیدال را به عنوان مدیر ورزشی بارسلونا معرفی کند؛ کسی که هیچ گاه تجربه پست اجرایی نداشته و بسیاری از هواداران بارسلونا این انتصاب پیش از موعد را یک عمل عمدی قلمداد کردند. انتصابی که می‌توانست برای بارسلونا فاجعه بار باشد و این سوال را مطرح کند که آیا آبیدال برای قرار گرفتن در این سمت به افراد باتجربه‌ای چون آریدو، بندیتو و مونچی ترجیح داده می‌شود؟ از سوی دیگر لاپورتا تلاش داشت از رابطه خوب خود با ستاره‌های تاریخ بارسلونا استفاده کند و با بهره‌گیری از بازیکنی چون مسی روند انتخابات را تغییر دهد. مسی و کرایف در تیم انتخاباتی لاپورتا بودند و هر دو یک رفتار داشتند و آن متهم کردن بارتومئو به خاطر عملکردش بود؛ عملکردی که می‌توانست شامل فروش مسی باشد.

بی‌تجربگی بارتومئو

باید پذیرفت بارتومئو در نقل و انتقالات بی‌تجربه بود، اما لاپورتا خودش را در نقش قاضی، هیات منصفه و اجراکننده حکم قرار داد و بارتومئو را مجرم شناخت. در صورتی که اگر شخصی چون دکتر جوزپ ماریا گای ـ که در اقتصاد و وکالت PHD دارد ـ به یقین برای بارتومئو حتی قرار تعقیب هم صادر نمی‌کرد. از سوی دیگر باید این را هم قبول کرد که این بی تجربگی به بارسلونا ضربه زد و فرارهای مالیاتی وی باعث شد این تیم با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه شود. در روزهای پیش از رای‌گیری، بارتومئو توانست با کمپین قدرتمندی که داشت و با حرف‌ها و حرکاتی که بیش از گذشته به یک رئیس شباهت داشت، تصویر خود را نزد هواداران بارسا تغییر دهد. در آخرین روزهای دوره قبلی ریاست وی، آردا توران و الکسیس ویدال به شکل غیرمعمولی خریده شدند. با این حال آنها همان بازیکنانی بودند که می‌توانند نیازهای لوئیز انریکه را برای فصل بعد برطرف کنند. بارتومئو فصل گذشته هم بازیکنانی چون ایوان راکیتیچ کلودیو براوو، مارک آندره ترشتگن، جرمی متیو و لوئیز سوارز را به نیوکمپ آورد تا انریکه بتواند دومین سه گانه اروپایی بارسلونا را رقم بزند.

تاثیر سه‌گانه‌ها

رادیو کاتالان پس از برگزاری انتخابات از تاثیر سه‌گانه‌های قهرمانی بارسلونا بر رای‌گیری سخن گفت: «بارتومئو توانست قلب و مغز رای‌دهندگان را با سختکوشی خود تسخیر کند. هواداران در روزهای آخر فصل نسبت به گرفتن سه‌گانه قهرمانی تردید داشتند، اما این اتفاق افتاد تا در حوالی باشگاه
جو مثبتی نسبت به انتخاب مجدد بارتومئو حاکم شود. این سه‌گانه نقش مهمی در محبوبیت وی ایفا کرد. سه‌گانه لاپورتا مربوط به گذشته و سه‌گانه بارتومئو مربوط به حال است. بارتومئو سوار موج هواداران شد و از آن استفاده کرد.»

مترجم:‌عرفان خماند

منبع: بارسلونا بلوگرانا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها