گزیده عناوین روزنامه های صبح چهارشنبه

واقعیتی که نباید فراموش شود

«بیانیه مشترک؛آغاز امتحان غرب»،«ارزیابی کارشناسان از مفاد توافق اولیه هسته‌ای ایران و ۱+۵»،«جهان تغییر کرد»،«قیمت سکه و ارز در بازار نزولی شد»،«روحانی:این بیانیه بود، روز توافق 2 ماه دیگر و اجرای آن 4 ماه بعد است»،«تا به کی شاهد ورود چای تاریخ گذشته باشیم؟»،«عذرخواهی درویش از مراجع و مردم» و «واقعیتی که نباید فراموش شود» از جمله مهمترین عناوین صفحات اول روزنامه های صبح امروز هستند .
کد خبر: ۸۱۷۳۴۳
واقعیتی که نباید فراموش شود

سیاست روز:واقعیتی که نباید فراموش شود

سرانجام پس از ۲۲ ماه مذاکره فشرده، جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ به توافق مشترک برای اقدام جامع دست یافتند. آنچه در وین صورت گرفت بیانیه مشترکی بود که پس از بررسی آن در مجالس و مراجع ذی‌صلاح کشورها بویژه کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک توافق نهایی اعلام می‌گردد.
آنچه در این فرآیند روی می‌دهد ارزیابی اقدامات تیم هسته‌ای در این بیانیه و مشورت‌های بیشتر برای سد کردن راه دبه کردن‌ها و فریبکاری‌های طرف مقابل است چراکه آنطور که در سخنان اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و نیز سخنان کری در روند مذاکرات مشهود بود آمریکا همچنان غیر‌قابل اعتماد و اهل دبه کردن است و باید با انسجام ملی و وحدت و همدلی راهبردهای کلان برای مقابله با خدعه‌های آمریکا در پیش گرفت تا دستاوردهای تیم هسته‌ای که با شجاعت و ایمان و غیرت فراوان طرف‌های مقابل را تسلیم اراده ملت ایران ساخته‌اند، حفظ شود.
در کنار آنچه در فرآیند مذاکرات روی داده یک نکته قابل مشاهده است و آن اصرار دوباره آمریکایی‌ها برای تعریف زمینه‌سازان مذاکرات بوده است.
آمریکایی‌ها دو شاخصه اصلی را بیان کرده‌اند چنانکه کری وزیر امور خارجه آمریکا در روند دور اخیر مذاکرات بارها بر آن تاکید نمود. آنها بر این ادعایند که مشوق تعلیق تحریم‌ها و برخوردار شدن از ظرفیت‌های اقتصادی غرب همزمان با ابزار تهدید گزینه نظامی زمینه‌ساز ورود ایران به مذاکرات شده است. آمریکایی‌ها با این رویکرد در حالی تلاش نموده‌اند تا از یک‌سو خود را ناجی اقتصاد ایران معرفی و با این حربه به بزک چهره خود بپردازند. آمریکایی‌ها تقلای بسیاری دارند تا گذشته سیاه خود در قبال ایران را با ادعاهایی مانند نقش مثبت روابط با این کشور در رونق اقتصادی، پنهان ساخته و با بزک چهره خویش حقوق ملت ایران در بازخواست و مجازات آمریکا به جرم جنایات گسترده‌ای که علیه ایران صورت داده را حذف کند.
این اقدامات در حالی محور رفتاری آمریکایی‌ها گردیده که در باب آن چند نکته قابل توجه است. در حوزه اقتصادی، غرب در حالی ادعای ناجی بودن اقتصادی را مطرح می‌سازد که بررسی شرایط جاری در کشورهای اروپایی و حتی آمریکا واهی بودن این ادعا را نشان می‌دهد. نمود عینی این امر سرنوشت یونان است. یونانی که در طول سال‌های اخیر مجری نسخه‌های اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا بوده نه تنها از بحران اقتصادی خارج نگردیده بلکه چنان گرفتار شده است که اکنون طرح خروج از منطقه یورو را مطرح ساخته است. ناتوانی اقتصادی غرب زمانی بیشتر آشکار می‌شود که بسیاری از کشورهای اروپایی از طرح تحریم روسیه انتقاد و حتی علیه آن تظاهرات برگزار کرده‌اند. در حالی اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های روسیه برای سال ۲۰۱۶ را تمدید کردند اما بسیاری از کشورهای غربی این اقدام را برابر با خودکشی اقتصادی دانسته‌اند چنانکه در کشوری مانند آلمان مردم با برپایی تظاهرات شکست این تحریم‌ها را خواستار شده‌اند. لازم به ذکر است این رویکرد ضد تحریمی بیش از آنکه برگرفته از ظرفیت‌های روسیه باشد به دلیل بحران اقتصادی غرب است که فضایی از ترس را در میان مردم ایجاد کرده بگونه‌ای که حتی تحریم کشوری که دشمن اول آنها می‌شود را نیز نمی‌توانند بپذیرند چه رسد به تحریم کشورهایی که در ردیف دشمنان آنان نمی‌باشند.
بر این اساس به صراحت می‌توان گفت که ادعای کارایی گزینه اقتصادی در رویکرد ایران به مذاکره ادعایی واهی است چراکه غرب عملا ظرفیت اقتصادی ادعایی را ندارد و رویکرد آن به سایر کشورها نه برای کمک اقتصادی بلکه برای خروج خود از بحران اقتصادی است.
در باب گزینه نظامی نیز واقعیت امر ناتوانی و تزلزل شدید غرب است چنانکه نمود آن را در شکست این کشورها در بحران مناطق مختلف جهان می‌توان مشاهده کرد. به عنوان مثال در اوکراین، غرب همچنان نتوانسته سرکوب مناطق شرقی را اجرایی سازد و تحقق اهداف نظامی‌اش در این کشور در ابهام قرار دارد.
یمن موردی دیگر از ناکامی نظامی غرب است که با جنگ نیابتی عربستان صورت می‌گیرد. سوریه و عراق و طراحی غرب برای به زانو در آوردن این کشورها و جبهه مقاومت را باید زمینه دیگر ناتوانی نظامی غرب دانست.
با توجه به این شرایط می‌توان گفت که غرب عملا توان گزینه نظامی را ندارد و ادعای ترس ایران از اقدام نظامی غرب به عنوان عامل رویکرد ایران به مذاکره ادعایی واهی و فریبکارانه است. واقعیت آن است که غرب نه آن ناجی اقتصادی است و نه تهدید نظامی ادعایی و رویکرد ایران به مذاکره صرفا برگرفته از صداقت رفتاری ایران و سنجش عیار صداقت طرف مقابل بوده است در حالی که روند مذاکرات نشان داد که غرب همچنان غیر‌قابل اعتماد است و نمی تواند شریکی مطمئن برای جمهوری اسلامی و ملت ایران باشد.
با توجه به این حقایق یک اصل نباید فراموش شود و اینکه اقدامات صورت گرفته در روند مذاکرات و نتایجی که دیروز اعلام گردید نه به دلیل قدرت اقتصادی و یا نظامی غرب بلکه برگرفته از مقاومت ایران در دستیابی به حقوق هسته‌ای و ارزش‌هایش بوده که زمینه‌ساز عقب‌نشینی‌های ملموس غرب از زیاده‌خواهی‌هایش گردیده لذا حفظ یکپارچگی ملی، عدم ذوق‌زدگی در باب توافق احتمالی، عدم رویکرد خوش‌بینانه به طرف آمریکایی و تاکید بر مقاومت و ارزش‌ها به عنوان مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی و بویژه در اختیار مردم و کارشناسان قرار دادن تمام آنچه در وین توافق گردیده برای سنجش نقاط ضعف احتمالی و رفع اشکالات تا قبل از نهایی شدن توافق می‌تواند زمینه‌ساز تکمیل شدن روند دستاوردهای هسته‌ای گردد. توجه به اقتصاد درون‌زا و استمرار تقویت توان دفاعی و نظامی کشور و اصرار بر ارزشهای مقاومت که زمینه‌ساز موقعیت برتر ایران در منطقه و جهان گردیده مولفه‌هایی مهم برای رسیدن به دستاوردهای بیشتر و عمق گردهای بیشتر غرب از زیاده‌خواهی‌هایش خواهد بود که در هفته‌های آینده در لوای نام کنگره برای رسیدن به آنها گام بر خواهد داشت.

سیاست روز

-قدردانی و تشکر از زحمات و مجاهدات صادقانه تیم هسته‌ای
-ارزیابی کارشناسان از مفاد توافق اولیه هسته‌ای ایران و ۱+۵
-از لغو تحریم‌ها تا ماندگاری فناوری هسته‌ای
-واقعیتی که نباید فراموش شود

جام جم

-قدردانی رهبری از مجاهدت صادقانه تیم هسته ای
-اجاره نامه های صوری، تخلفی کار راه انداز
-وقتی کالاها به ما فرمان می دهند
-بیانیه مشترک؛آغاز امتحان غرب

شرق

-دستور افزایش تولید نفت برای همه میادین نفتی صادر شد
-قدردانی مقام معظم رهبری از مجاهدات تیم هسته ای
-پیروزی بدون جنگ

ابرار

-متن کامل بیانیه مشترک ظریف و موگرینی:این نه یک توافق بلکه یک توافق خوب است
-آمانو:توافق جداگانه ای در خصوص پارچین انجام می شود
-هشدار شب نظامیان لیبی به تونس درباره مرزها

اعتماد

-قدردانی رهبر انقلاب از زحمات تیم هسته ای
-جهان تغییر کرد

افکار

-اوباما:هر قانونی که مانع توافق شود را وتو می کنم
-تیم هسته ای از حق ملت دفاع کرد
-داعش به مثابه یک فرصت
-تدبیر کار را تمام کرد

امتیاز

-سیاست های جدید جمعیتی وزارت بهداشت تشریح شد:راه اندازی کلینیک های زناشویی در کشور
-واکنش معاون گردشگری به اعتراض آژانس ها:وثیقه 50 میلیونی قانونی است
-قرعه کشی پانزدهمین دوره لیگ برتر جام خلیج فارس
-قیمت سکه و ارز در بازار نزولی شد

امین

-آخرین رایزنی شهرداری چی ها برای جلوگیری از واگذاری امتیاز
-آغازی برای شروع همکاری های جدید در جهان
-خبرگزاری آسوشیتدپرس مطرح کرد:جزئیاتی از توافق هسته ای
-دلایل افزایش نقدینگی در دولت یازدهم

جوان

-روحانی:این بیانیه بود، روز توافق 2 ماه دیگر و اجرای آن 4 ماه بعد است
-تضعیف یا تقویت تولید ملی در دوران پسا تحریم
-تثبیت ایران هسته ای با ایستادگی ملت

خراسان

-حمایت قاطع وزیر دادگستری از اقدامات دادگستری خراسان رضوی درباره پدیده و میزان
-قدردانی رهبر انقلاب از زحمات و مجاهدات صادقانه و مجدانه تیم هسته ای
-اوباما:بدون این توافق سناریویی نداشتیم که دنیا همراه ما شود
-پیروزی ایران در جنگ اراده ها

راه مردم

-ارتقای تولیدات داخلی به جای کنار زدن رقبای خارجی
-جشن دستیابی مطالبات هسته ای با نرمش قهرمانانه
-تا به کی شاهد ورود چای تاریخ گذشته باشیم؟
-تعیین قیمت واقعی املاک اجرایی نیست

رویش ملت

-پایان دوران پالایشگران نفتی نزدیک است
-پیروزی استقامت، شکست تحریم
-یادگیری ماشینی چیست ؟
-آزادی نزدیک است

سایه

-اجازه نمی دهم کسی با دروغ بخواهد به اعتماد مردم صدمه بزند
-بیش از 7 میلیون کارگر ماهی 700 هزار تومان حقوق می گیرند!
-کنسرت شب موسیقی فیلم مسعود کیمیایی
-توافق هسته ای انجام شد

شهروند

-قدردانی رهبر معظم انقلاب از زحمات و مجاهدات صادقانه تیم هسته ای
-انفجار اتمی بدون بمب
-جهان به ایران سلام کرد

عصر ایرانیان

-ادامه اختلاف در برداشت هی روحانی با اوباما:برداشت های دوگانه آمریکا از توافق وین
-بنزین بی کیفیت ترکمنستان به جای عراق در ایران توزیع شد
-مناقشه آماری دو مرکز دولتی به کجا می رسد؟
-عذرخواهی درویش از مراجع و مردم

قانون

-رئیس جمهور:اجازه نمی دهم امید مردم با دروغ صدمه ببیند
-قدردانی رهبر انقلاب از مجاهدت صادقانه تیم هسته ای
-حصر ایران شکست

وطن امروز

-جمع بندی بر جام در انتظار اجرا
-باز هم زمزمه های روایت متناقض آمریکا
-روحانی:روز توافق 2 ماه دیگر است
-قدردانی از زحمات تیم هسته ای

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها