jamejamonline
فرهنگی عمومی کد خبر: ۸۱۷۱۱۸ ۲۴ تير ۱۳۹۴  |  ۰۴:۳۰

خط‌ناخنی‌ از نگاه ناصر جواهرپور

احیای هنری خاموش

استاد ناصر جواهرپور در تمام روزهای برپایی نمایشگاه خوشنویسی «شاخه طوبی» در فرهنگسرای اندیشه شخصا به استقبال مخاطبانی می‌رود که برای دیدن آثار خط‌ناخنی و نستعلیق او می‌آیند. اگر کسی شعر تابلویی را نتواند بخواند، برایش می‌خواند و حتی درباره پس‌زمینه تابلو توضیح می‌دهد.

احیای هنری خاموش
گرچه شاید همه بازدیدکنندگان این نمایشگاه خوشنویسی ندانند که ناصر جواهرپور، احیاگر خط‌ناخنی است. او که نزد استادانی چون میرزا‌ولی کیمیاقلم، حسین میرخانی و حسن میرخانی آموزش خطاطی دیده، این روزها به سادگی خط‌ناخنی را به علاقه‌مندان یاد می‌دهد تا گرد فراموشی را از این هنر ملی ایرانیان پاک کند.

او درباره خط‌ناخنی توضیح می‌دهد: این خط از جهاتی خط ملی ایرانیان است، زیرا در هیچ جای دنیا چنین کاری، آن هم با این تکنیک خاص انجام نمی‌شود. برخی گمان می‌کنند که خطاط برای نوشتن خط‌ناخنی، ناخن خود را مانند قلم می‌تراشد و در مرکب فرو می‌برد و خط را می‌نویسد. البته گویا شخصی چنین کاری نیز انجام داده است. فردی هم در شهرری با استفاده از کلیشه و پرس‌کاری شبیه خط‌ناخنی ایجاد می‌کند، ولی جریان از این قرار است که کسی مبدع این کار را نمی‌شناسد. خط‌ناخنی اصیل با استفاده از دو ناخن شست و انگشتری نگاشته می‌شود که در واقع نوعی طراحی است. پس ناخن‌های این دو انگشت برای خوشنویس در مقام مداد برای طراح است. کاغذ بین این دو ناخن قرار می‌گیرد و با حرکت ناخن‌ها بر زیر و روی کاغذ، طرح در نهایت از کار درمی‌آید. از آنجا که کاغذ باید در فضای دست جا بگیرد و فقط اندکی امکان لوله شدن آن وجود دارد، پس خط‌ناخنی را هیچ‌گاه نمی‌توان روی کاغذهای بزرگ نوشت. اگر کاغذ بزرگی دیدید که با خط‌ناخنی روی آن چیزی نوشته شده یا به تصویر کشیده شده، حتما باید به آن شک کرد.

او درباره این که آیا آثار این خط با این پیشینه در موزه‌ها هم به نمایش درآمده است یا خیر اینچنین توضیح می‌دهد: آثار متعدد خط‌ناخنی ایرانی که قدمت آنها به اواسط دوره صفویه بازمی‌گردد، در موزه‌های مختلف دنیا وجود دارد. برای نمونه، من زمانی آثار خط‌ناخنی‌ام را در دو موزه ملی لاهور و کراچی پاکستان به نمایش گذاشته بودم. جالب است ‌بدانید وقتی روسای هر دو موزه با سبک کار من آشنا شدند، دستور دادند آثار ناخنی را که تا آن زمان در گنجینه موزه‌هایشان بود و اصلا شناختی نسبت به تاریخ و حتی نحوه ایجاد آن نداشتند، برای مردم به نمایش بگذارند.

جام جم

حورا ن‍ژادصداقت

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
رسانه ملی و جوانگرایی سیستمی

رسانه ملی و جوانگرایی سیستمی

یکی از سیاست‌های مهم مدیریتی سال‌های اخیر سازمان صدا و سیما، اهتمام ویژه به رشد، تربیت و به‌کارگیری ظرفیت عظیم نیروهای جوان و پرنشاط انقلابی در سطوح مختلف رسانه ملی است.

صد حیف ...

صد حیف ...

هر قدر به روزهای پایانی نزدیک‌تر شدیم، دلهره‌ای محکم‌تر وجودم را چنگ زد. شبیه کودکی بودم که به اضطراب جدایی دچار شده، شبیه کسی که همه عزمش را جزم کرده برای مهاجرت، اما نگاه منتظری در سالن ترانزیت فرودگاه ته دلش را خالی می‌کند ... شبیهِ شبیه هیچ کس ...

وداع با ماه عزیز

وداع با ماه عزیز

ماه مبارک رمضان که تمام می شود به خاطر ویژگی‌هایش با آن «خداحافظی» می‌کنیم. هرکسی که در این ماه مبارک با شرایطی روزه گرفته که در رساله‌های عملیه آمده، ان‌شاءا... از همگان قبول است، زیرا خداوند اساس شریعت را بر سهل بودن نهاده است.

گفتگو

بیشتر
بازیگری نمی‌ایستد

گفت‌گو با پرستو گلستانی به مناسبت تولدش و همه خاطراتی که این سال‌ها برای ما ساخته است

بازیگری نمی‌ایستد

پیشنهاد سردبیر بیشتر
افطاری‌ ها

ماه رمضان امسال چه سریال‌هایی روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما خواهند رفت؟

افطاری‌ ها

پیشخوان بیشتر