بی‌تردید نظارت بر چاپ و انتشار کلام‌الله مجید یکی از امور مهمی است که باید به‌صورت جدی به آن توجه نشان داد، کتاب آسمانی و اعجازی که در طول قرن‌ها از هرگونه تحریفی مصون مانده و در خانه تمام مسلمانان با احترام حفظ و نگهداری می‌شود و درست به همین دلیل مسئولیت این نظارت دوچندان می‌شود.
کد خبر: ۸۱۶۳۹۴
اهمیت نظارت بر صحت چاپ قرآن

اکنون متولی اصلی نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران سازمان دارالقرآن است. بر همین اساس هر ناشر، نهاد و دستگاهی که قصد چاپ قرآن کریم در کشور را داشته باشد باید از این سازمان مجوز بگیرد.

ناشرانی که قصد چاپ قرآن در جمهوری اسلامی ایران را دارند برای دریافت مجوز به سازمان دارالقرآن مراجعه می‌کنند و ما قرآن‌ها را در دو مرحله شامل قبل و بعد از چاپ قرآن به طور کامل مشاهده و بررسی می‌کنیم. بر همین اساس در مرحله اول قرآن‌ها از نظر نحوه کتابت، علامتگذاری و شیوه خوشنویسی بررسی می‌شوند و در صورت دریافت قابلیت چاپ، طی مراحلی مجوز چاپ را دریافت می‌کنند؛ اما ناشران حق توزیع و پخش قرآن را ندارند زیرا ممکن است حتی پس از چاپ، به علت مشکلات فنی اغلاطی وجود داشته باشد؛ به همین علت معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم در حد وسیع آنها را ارزیابی می‌کند.

با استمداد از حق تعالی و توکل به او، اکنون جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین ساز و کار تصحیح قرآن کریم در جهان است به طوری که کشورهای دیگر قرآن خود را برای تصحیح به ایران می‌آورند. بر همین اساس طی سالیان گذشته جمعی از دولتمردان دیگر کشورها مثلا سنگال درخواست تصحیح و نظارت بر قرآن‌هایشان را داشته‌اند یا هم‌اکنون برخی از قرآن‌هایی که در کشور لبنان چاپ می‌شود دارای مجوز سازمان دارالقرآن است.

قرآن‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران چاپ می‌شوند از نظر شکل و اندازه متنوع بوده و در قطع کوچک یا بزرگ منتشر می‌شوند؛ ما به قرآن‌هایی که در قرن ششم و قرآن‌هایی که به خط نسخ، نستعلیق، ریحان، ثلث و... کتابت شده‌اند مجوز چاپ می‌دهیم.

همچنین بحث ترجمه و انتشار قرآن و صادرات آن به دیگر کشورهای اسلامی و غیراسلامی نیز از جمله برنامه‌هایی است که همواره جمهوری اسلامی در این زمینه پیشتاز بوده و در همین ارتباط تاکنون موفق به چاپ قرآن کریم و ترجمه آن به زبان‌های فارسی، ترکی، کردی، ترکی لاتین، آلمانی، اسپانیایی، سواحلی، تاجیکی، فرانسوی، چینی، ژاپنی و... شده‌ایم.

احمد حاجی‌شریف

معاون سازمان دارالقرآن

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها