جام جم سرا- مردی ۳۲ ساله‌ام که ۸ سال پیش ازدواج کرده‌ام و اکنون ۳ فرزند دارم. من عاشق زنم بودم ولی کم‌کم به خاطر رفتارهایش روابطمان سرد شد و هر وقت با او درباره رفتارش صحبت می‌کنم، چند روزی خوب می‌شود، اما دوباره مثل قبل رفتار می‌کند. نگران آینده بچه‌هایم هستم چون با آن‌ها هم بدرفتاری می‌کند.
کد خبر: ۸۰۷۳۹۴
با بدرفتاری‌های همسرم چه کنم؟

پاسخ مشاور:‌ زندگی زناشویی فراز و نشیب‌های زیادی دارد که می‌تواند در حالات روانی زن و مرد به عنوان پایه‌های اساسی تشکیل دهنده خانواده، تاثیرات مثبت یا منفی بگذارد. این چالش‌ها در همه زندگی‌ها وجود دارد و تفاوت افراد در نوع برخورد و میزان تلاش برای حل آن‌هاست. معمولاً رفتارهایی که شما و همسرتان در قبال یکدیگر نشان می‌دهید، ریشه در نگرشی دارد که از طرف مقابل و زندگی زناشویی خود به دست آورده‌اید.


رفتارهای برگرفته از افکار

روانشناسان معتقدند که 5 سال اول زندگی زناشویی، پرتنش‌ترین دوران است که شما آن را گذرانده‌اید. پس می‌توان گفت رفتارهای کنونی همسرتان برگرفته از نگرش او به زندگی زناشویی با شما در این 8 سال است.


اهمیت تحلیل 5 سال اول زندگی

در قدم اول باید بررسی کنید که در 5 سال ابتدایی زندگی شما و همسرتان چه اتفاقاتی روی داده است؟ تعداد رخدادها و خاطرات خوب و لذت بخش آن از رخدادهای ناخوشایند بیشتر است یا کمتر؟ کدام یک از این خاطرات برای شما پررنگ‌تر و زنده‌تر است؟ آیا در مجموع، از 5 سال ابتدایی زندگی مشترکتان احساس رضایت به شما دست می‌دهد یا نارضایتی؟ شما به عنوان مرد خانواده و همسرتان به عنوان شریک زندگی شما، هر یک در شکل گیری این خاطرات چقدر نقش داشته‌اید؟ کدام یک از این رخدادها توسط خودتان به تنهایی ایجاد شده و کدام توسط همسرتان و کدام توسط هر دوی شما؟ آیا رخدادهای خوشایند دو نفره واضح ترند یا تلخی‌ها و دلخوری‌های دو نفره؟ آیا رخدادهایی که از نظر شما خوشایند است برای همسرتان هم خوشایند بوده یا خیر؟


ترسیم نقشه راه زندگی

شروع هر دوره جدید از زندگی مکمل دوره‌های قبلی است که آن‌ها را گذرانده‌ایم. پس هر تجربه ای که از 5 سال اول زندگی خود به دست آورده‌اید، باید نقشه راهی باشد برای دوره‌های بعدی زندگی زناشویی شما. تمرین مذکور را با همسرتان انجام دهید. اگر کفه رخدادهای خوشایند مشترکتان سنگین تر بود، بدین معنی است که تا این جای راه را درست و خوب طی کرده‌اید و باید بر تداوم این مسیر و رفع کاستی‌های قبلی تمرکز کنید. در ضمن این که گفته‌اید، رفتار همسرتان با گفت و گو به مدت چند روز خوب می‌شود، نشان دهنده این است که ممکن است رفتارهای شما باعث ناراحتی و نارضایتی دوباره او از زندگی با شما و تغییر رفتارهایش پس از آن می‌شود.


مشکلات زندگی را بیابید

اگر رخدادهای ناخوشایند مشترک بیشتر از اتفاقات خوشایند در زندگی مشترکتان به چشم می‌خورد، هشدار جدی است که باید به دنبال رفع ناکارآمدی‌ها باشید. در محیطی عادلانه که به هیچ وجه به دنبال مقصر جلوه دادن یکدیگر نیستند و با رعایت اصول گفت وگوی سازنده، بررسی کنید هر یک از شما چه وظایفی در قبال طرف مقابل و زندگی مشترکتان باید انجام می‌داده‌اید که در انجام آن کوتاهی کرده‌اید. بررسی کنید و ببینید که برای حمایت از هم در برابر ناملایمات و تنش‌ها باید چه اقداماتی انجام دهید و سعی کنید دوران بعدی زندگی‌تان را با درس گرفتن از گذشته و رفع عملکردهای نادرستتان، به بهترین شکل ممکن بسازید.
با این حال فراموش نکنید که تنها با تغییر رفتارهای خود و همسرتان است که نگرانی‌هایتان بابت تربیت صحیح فرزندتان کمتر خواهد شد. (جواد غفوری نسب - کارشناس و مشاور خانواده/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
صدراله البرزی
United States
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
۰
۰
به نام خدا
باسلام و ضمن تشكر از اظهار نظر ات روانشناس قضیه فوق، حضورتان عرض كنم كه زندگی مشترك زناشویی باید با تفاهم ،صمیمیت و احترام به نظرات و رفتارهای همدیگر باشد بدیهی است نگرش ها بر اساس فرهنگ و تجربیات قبل و بعد از ازدواج بین طرفین درست میشود كه در این قضیه بعد از 8 سال بین این زن و شوهر اثرات مطرح هست.بهتر هست در این قضیه شوهر برای جلب اعتماد و محبت همسرش قدم را جلو بگذارد و در عمل نشان دهد كه به همسرش علاقمند هست و دنبال رفع كدورت ها و بهبود زندگی مشتركشان هست.پیشنهاد میكنم با روانشناس -مشاورخانواده و روانپزشك جلسه های مشاوره بصورت جدا و باهم داشته باشند و هر دو سعی كنند با هم خوب باشند.
با احترام و ارزوی توفیق روز افزون
صدراله البرزی

نیازمندی ها