رئیس ستاد کل ارتش آمریکا:

باعث ظهور داعش در عراق هستیم

این روزها که حضور داعش و اقدامات عصر جاهلی آنها به خطری برای منطقه تبدیل شده است، هر گروهی سعی می‌کند پیدایش این تروریست‌ها را به گردن رقیب بیندازد.
کد خبر: ۸۰۴۳۰۷
افشای نقش آمریکا در شکل‌گیری داعش

شاید برای پی بردن به این پرسش و مواردی از این دست که مربوط به منابع مالی آنهاست، بهترین مرجع یکی از رهبران داعش باشد.

با همین ذهنیت بود که پیتر تیلور خبرنگار بی.بی.سی به مرکز پلیس عراق در بغداد رفت تا برخی از اسرار مگوی این تروریست‌ها را از زبان یکی از زندانی‌های این مرکز بشنود.

فرد زندانی ابو هاجر نام دارد که تامین مالی داعش بوده و در گذشته نیز در کنار القاعده علیه نیروهای آمریکایی می‌جنگید.

با توجه به این که ابو هاجر در ابتدای مصاحبه با گزارشگر بی.‌بی.‌سی خود را خزانه دار داعش معرفی کرد، این پرسش مطرح شد که داعش چگونه خود را به ثروتمندترین گروه تروریستی جهان تبدیل کرد؟ آن طور که خبرگزاری صدا و سیما گزارش داده، ابوهاجر در پاسخ گفت: داعش از شرکت‌های تجاری، شرکت‌های تولید برق، داروسازی، پمپ بنزین‌ها و شرکت‌های نفت مالیات می‌گیرد. آنها تقریبا از همه بخش‌ها مالیات اخذ می‌کنند.

بنا به گفته ابوهاجر، اگر فردی از دادن مالیات سرباز زند، با نارنجک تهدید به مرگ می‌شود. البته داعش راه‌های دیگری هم برای به دست آوردن پول دارد که یکی از آنها سرقت از بانک‌هاست.

با توجه به اتفاقات چند ماه اخیر شاید جای تعجب باشد که بدانیم یکی دیگر از منابع درآمد داعش، فروش عتیقه‌های بسیار باارزش در عراق است.

خبرنگار بی.‌بی.‌سی می‌گوید، داعش دوست دارد دنیا شاهد تخریب آثار باستانی به دست آنها باشد، اما خود داعش به صورت مخفیانه و با ریاکاری به تبدیل کردن این آثار هنری تاریخی به منبع درآمد خود اقدام کرده است.

اما بی‌شک مهم‌ترین بخش این مصاحبه مربوط به قسمتی است که از ابوهاجر در مورد چگونگی پیدایش داعش سوال می‌شود.

مسئول خزانه داری داعش این گونه پاسخ داد: پس از حمله آمریکا و انگلیس به عراق در سال 2003، هزاران نفر از افراد مظنون به عضویت درگروه‌های شبه نظامی، در یک بازداشتگاه نظامی آمریکا موسوم به کمپ بوکا نگهداری شدند. افراد بازداشتی در این بازداشتگاه در داخل سلول‌ها نبودند بلکه مثل گله‌هایی داخل مجتمع رها می‌شدند. بذر شکل‌گیری داعش در همین اردوگاه پاشیده شد. با گذشت زمان و نبود کنترل آمریکایی‌ها بر این مرکز، آموزش نظامی القاعده در این اردوگاه به صورت مخفی شروع شد. القاعده توانست از هر هزار بازداشتی در این اردوگاه یکصد نفر را جذب کند. این اردوگاه مثل یک زود پز برای شکل گیری داعش عمل کرد! یکی دیگر از نکات قابل توجه در مورد این پایگاه این بود که ابوبکر البغدادی و بسیاری از معاونان کنونی وی، در آن پایگاه زندانی بودند.

حسین خلیلی - گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها