مهریه در شرع، عرف و قانون ما آن‌قدر ریشه دوانده که سرگرفتن یک ازدواج بدون تعیین مهریه را نمی‌توان تصور کرد، پس صحبت از حذف مهریه تقریبا بیهوده است و تلاشی بی‌فرجام. اما این که باید چه کرد تا مهریه به‌عنوان پدیده‌ای قانونی، شرعی و عرفی، مشکل‌ساز نشود موضوعی است که باید روی آن کار کرد.
کد خبر: ۸۰۱۴۴۶
مهارت‌های زندگی مشترک را به جوان‌ها بیاموزیم

شاید یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای دردسرساز نشدن مهریه، آموختن انتخاب‌های بهینه به جوان‌هاست، این که مرد و زن زندگی را بشناسند و همسر خود را با معیارهای درست انتخاب کنند.

آموختن این نکته به خانواده‌ها که مهریه بالا لزوما باعث استحکام زندگی مشترک نمی‌شود نیز یک اصل اساسی است. در واقع باید با آموزش‌های همگانی، خانواده‌ها را متقاعد کرد که مهریه باید معقول و متناسب با توان مرد باشد، نه به میزانی که او از عهده تامینش برنیاید و پس از هر بحران خانوادگی به ابزاری برای عاجز کردن مرد تبدیل شود. البته این را هم باید به خانواده‌ها بویژه به مردان آموزش داد که مهریه حق زنان است و نباید با ترفند‌ها و بهانه‌های مختلف، زنان را از این حق شرعی و قانونی شان محروم کرد و طوری پازل زندگی را چید که آنها دستشان به مهریه نرسد.

با این تفاسیر در زمانه ما که مهریه‌های نامتعارف کانون بخشی از خانواده‌ها را به سردی کشانده باید به طور جدی در حوزه فرهنگسازی و آموزش کار کنیم و مشاوره‌های قبل از ازدواج را با هدف آموزش مهارت‌های زندگی به جوان‌ها جدی بگیریم. همچنین امکان دسترسی به مشاوره‌های بعد از ازدواج را نیز برای همگان فراهم کنیم تا اگر بحرانی در زندگی زناشویی بروز کرد زوج‌ها از کمک مشاوران بهره‌مند شوند.

البته از آنجا که آمارهای رسمی از کم‌سواد بودن بخش قابل توجهی از زوج‌های مشکل‌دار (درگیر در پرونده‌های مهریه) حکایت دارد، چاره این است که برای ارتقای سطح سواد و آگاهی این افراد نیز برنامه داشته باشیم چون علم جامعه‌شناسی ثابت کرده که هرچه قدر میزان اطلاعات و آگاهی افراد کمتر باشد میزان جرائم، اختلافات خانوادگی و در نتیجه طلاق در میان آنها بیشتر است.

دکتر محسن ایمانی - عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها