پس از مقاومت چند روزه نیروهای ارتش سوریه و دفاع مردمی این کشور، سرانجام شهر تاریخی و باستانی پالمیرا (در زبان عربی «تدمر») از توابع استان حمص، در مرکز سوریه سقوط کرد و گروه تروریستی داعش وارد آن شد.
کد خبر: ۸۰۰۴۹۸

به گزارش منابع سوری، ارتش سوریه پس از خارج کردن تعداد زیادی از اهالی این شهر، از تدمر عقب‌نشینی کرد. این شهر تاریخی و باستانی چند روزی بود که با حملات گسترده داعش مواجه بود.

اما ارتش سوریه با همکاری نیروهای دفاع مردمی این کشور بارها حملات تروریست‌ها را دفع کرد. با این حال حمله چهارشنبه شب داعش بسیار گسترده بود و از چند محور صورت گرفت. نیروهای ارتش سوریه پس از انتقال اهالی شهر به مناطق امن، در دروازه‌های ورودی این شهر و محورهای مواصلاتی آن مستقر شده و تجمعات و مواضع داعش را به گلوله بسته‌اند.

شهر باستانی تدمر در ۱۶۰ کیلومتری حمص و ۲۱۵ کیلومتری شمال شهر دمشق واقع شده ‌است. تدمر در گذشته یکی از شهرهای بسیار مهم در مرکز سوریه بود و به عنوان کاروانسرا برای افرادی که از صحرای سوریه عبور می‌کردند، مورد استفاده بود، به همین دلیل «عروس کویر» خوانده می‌شد. این شهر در قرن چهارم میلادی به‌ فرمان یکی از پادشاهان سلوکی به افتخار همسر ایرانی‌اش به نام افامیا بنا شد. در زمان خسرو دوم ساسانی این شهر به تصرف ایرانیان درمی‌آید و بعدها رومیان، شهر را تسخیر و بازسازی می‌کنند.

حال با تصرف این شهر به دست داعش، اخبار تازه‌ای از جنایات تروریست‌ها به گوش می‌رسد. آن‌طور که رویترز گزارش داده، دست‌کم 17 نفر از جمله اعضای نیروهای امنیتی و غیرنظامیان طرفدار دولت سوریه در این شهر به دست تروریست‌های داعش اعدام شدند.

گفته می‌شود برخی کشته‌شدگان سر بریده شده‌اند. همچنین گفته می‌شود هنگام پیشروی داعش به سمت این شهر باستانی، دست‌کم 49 نفر در مناطق اطراف شهر کشته شدند.

با تصرف این شهر، مقام‌های داخلی و بین‌المللی نسبت به تخریب آثار باستانی تدمر ابراز نگرانی کردند. در همین ارتباط دکتر مامون عبدالکریم، مدیرکل موزه‌ها و آثار باستانی سوریه، سیطره داعش بر شهر تدمر را سیاه‌ترین روز برای میراث و آثار فرهنگی سوریه دانست. وی حمله گروه تروریستی داعش به تدمر را انتقام از جامعه سوریه و فرهنگ این کشور دانست و افزود: تا پیش از تصرف داعش، نیروهای دولتی توانستند تعدادی از مجسمه‌ها را از این شهر خارج کنند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اظهار تاسف از کشتار گسترده داعش در شهر تدمر، هشدار داد تروریست‌ها در این شهر مرتکب جنایت جنگی می‌شوند.

موگرینی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: برپایه اساسنامه رم (دیوان کیفری بین‌المللی) موارد متعدد کشتار توسط داعش و اقدام این گروه در تخریب میراث فرهنگی و باستانی سوریه و عراق، می‌تواند مصادیق جنایت جنگی در نظر گرفته شود.

ایرینا بوکووا، رئیس سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی سازمان ملل (یونسکو) نیز روز پنجشنبه در یک سخنرانی ویدئویی که توسط این نهاد وابسته به سازمان ملل منتشر شد، با ابراز نگرانی از تسلط داعش بر شهر تاریخی تدمر سوریه، انهدام این منطقه باستانی را آسیبی بزرگ به بشریت خواند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی گفت پالمیرا (تدمر) یک میراث جهانی در وسط بیابان است و تخریب آن نه تنها یک جنایت جنگی، بلکه آسیبی بزرگ به بشریت خواهد بود. کارشناسان و تحلیلگران مسائل منطقه عقیده دارند سقوط شهر تدمر یک هفته پس از سقوط شهر الرمادی در عراق، ناکارآمدی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه داعش را نشان می‌دهد.

در همین رابطه، روزنامه گاردین در تحلیلی نوشت: در حالی که مقامات غربی و اروپایی از تضعیف داعش و محدود شدن منابع مالی این گروه تروریستی خبر می‌دادند، آنها توانستند در عرض یک هفته دو موفقیت بزرگ به دست آورند. بنابر گزارش این روزنامه، مشخص‌ترین موفقیت این ائتلاف از زمان آغاز تاکنون، تنها بازپس‌گیری شهر کوبانی بوده است و این حملات به هیچ وجه نتوانسته مانع پیشروی داعش شود.

علاوه بر شکست این ائتلاف در متوقف کردن حملات تروریست‌ها، کشتن غیرنظامیان را هم باید به دیگر دستاوردهای این ائتلاف اضافه کرد.

در همین زمینه، جیمز تری، فرمانده ائتلاف ضدداعش اعتراف کرد حملات آمریکا به شهر حارم در استان ادلب سوریه در چهارم و پنجم نوامبر 2014 باعث کشته شدن دو کودک شد. وی در سخنانی عنوان کرد: ما متاسف هستیم که این کودکان به اشتباه کشته شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها