آتش جنگ در سوریه که با بهار عربی آغاز شد و کشورهای غربی در تنورش دمیدند، با حمایت عربستان و ترکیه حالا به جهنمی تبدیل شده که زبانه‌هایش تاریخ تمدن بشر را خاکستر می‌کند تا جایی که سازمان ملل هشدار داده 300 منطقه بسیار ارزشمند برای سوریه و تاریخ بشریت به واسطه جنگ در خطر ویرانی یا غارت است.
کد خبر: ۸۲۷۱۲۴
«تاریخ‌کُشی» در سوریه ادامه دارد

گواه این هشدار، نابودی بخش عمده‌ای از آثار باستانی قلب تاریخی سوریه یعنی حلب و مناطق تاریخی بی‌بدیل دیگر همچون پالمیر است. ساختمان موزه شهر معره نعمان سوریه و بخش‌های زیادی از کاشیکاری‌های باستانی اطراف آن بتازگی در درگیری میان گروه‌های منازع در این کشور نابود شد.

انجمن حمایت از باستان‌شناسی سوریه عکس‌هایی را از موزه ـ که در کاروانسرایی عثمانی واقع شده بود ـ منتشر کرده است که نشان می‌دهد دیوارهای پوشیده از کاشی‌های باستانی آن در بمباران به تلی از خاک بدل شده‌است.

مامون عبدالکریم، مسئول ارشد آثار باستانی سوریه گرچه آسیب‌دیدگی در این بنا را تائید کرده، اما اشاره‌ای نکرد که کدام طرف درگیری‌ها مقصر اصلی این آسیب‌دیدگی است و هشدار داد: «هیچ کس از هیچ گروه و دسته‌ای نباید به آنچه تاریخ کشورمان را می‌سازد، ‌آسیب بزند.»

عکس‌های ارسالی از این منطقه بمباران‌شده گویای آن است که ساختمان موزه و بافت اطرافش، مسجدی تاریخی را نیز در خود داشته که در جریان این حادثه بشدت آسیب‌دیده، به طوری که چند ستون و بخش‌هایی از سقف آن ویران شده است.

شهر معره نعمان در شمال غربی سوریه قرار دارد و جمعیت آن حدود 60 هزار نفر است و موزه این شهر مجموعه‌ای فوق‌العاده نفیس از کاشی‌هایی با قدمت سه تا شش قرن پیش از میلاد مسیح(ع) را در خود جای داده است که هم‌اکنون باقیمانده آنها نیز در خطر نابودی در بمباران‌ها قرار دارند.

تقریبا پنج ماه پیش، گروهی از متخصصان باستان‌شناس سوری، کاشی‌های نفیس این موزه را در لایه‌هایی محافظ پیچیدند و اطراف دیوارهای آن را نیز با کیسه‌های شن مستحکم کردند با این امید که شاید بتوانند از تخریب موزه در جریان جنگ جلوگیری کنند؛ اما تخریب بخش‌های زیادی از این موزه در چند ماه اخیر ثابت می‌کند تلاش‌های آنها به جایی نرسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
دهقان
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
۰
۰
دلم خنك شد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها