رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: 40 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی در اختیار دریاچه ارومیه قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۷۹۸۳۵۴

اسماعیل کریم‌زاده افزود: با توجه به مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه، مقرر شده طی یک برنامه 5 ساله، 40 درصد آب مصرفی بخش کشاورزی در اختیار دریاچه ارومیه قرار گیرد.طبق این مصوبه، به‌طور کلی هر سال 8 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی آزاد می‌شود.

وی گفت: براساس استراتژی‌های وزارت جهاد کشاورزی، این سازمان طی سال‌های گذشته برنامه‌هایی در خصوص مصرف بهینه آب داشته و از طرفی با به‌وجود آمدن بحران خشکی دریاچه ارومیه وظیفه ما در این راستا دوچندان شده است.وی ادامه داد: از این رو برای مصرف بهینه آب سعی شد اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار را در حوضه دریاچه ارومیه افزایش دهیم.رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: طی 8 ماه با ابلاغ مصوبه‌ای از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه و تصویب آن، 2000 هکتار آبیاری تحت فشار به صورت خرد مالکی و پایاب سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا شده است.

وی اضافه کرد: همچنین 12 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در 9 شهرستان واقع درحوضه آبریز دریاچه ارومیه در دست اجرا بوده که از 90 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

کریم‌زاده خاطرنشان کرد: بقیه برنامه‌ها که مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده شامل پروژه‌های انتقال آب با لوله و اجرای زهکشی در دشت‌های پایاب سدهاست که متاسفانه به علت ابلاغ نشدن اعتبار اجرا نشده است.وی ادامه داد: اعتبار این پروژه‌ها 267 میلیارد تومان است که از محل ستاد احیای دریاچه ارومیه تامین می‌شود.تاکنون از 267 میلیارد تومان اعتبار 20 میلیارد تومان پرداخت شده است./ ایسنا

سبلان تا 3 سال آینده ثبت جهانی می‌شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: سبلان تا 3 سال آینده به‌عنوان یک قله زیبا و اثر طبیعی استان اردبیل به ثبت جهانی می‌رسد.

مسعود سلطانی‌فر در جریان بازدید از مناطق تاریخی و گردشگری مشگین‌شهر افزود: هر سال 2 سهمیه برای ثبت جهانی آثار، مربوط به جمهوری اسلامی ایران است و پیش‌بینی می‌کنیم که ظرف 3 سال آینده به‌عنوان یکی از آثار طبیعی کوه سبلان در فهرست یونسکو به ثبت برسد.

وی با بیان این‌که تمامی مقدمات ثبت جهانی سبلان انجام شده و پرونده آن بعد از سپری شدن مراحل کارشناسی در حال تدوین نهایی است، گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم در سال 97 سبلان به ثبت جهانی برسد.

سلطانی‌فر افزود: ظرفیت و هویتی که سبلان به‌عنوان یک کوه ارزشمند دارد بی‌نظیر است و باید از این اثر ارزشمند در قالب طرح‌های صیانتی مراقبت بیشتری شود تا به‌عنوان یک هویت منطقه‌ای، ملی و جهانی به‌عنوان یک کوه دارای ارزش تاریخی و طبیعی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: بیش از یک میلیون سایت و مکان تاریخی در کشورمان ساماندهی شده که اخیرا نیز ساماندهی برخی از سایت‌های آثار و ابنیه‌های تاریخی در اولویت قرار گرفته است.

سلطانی‌فر بیان کرد: بیش از 150 مورد از این سایت‌ها در یک سال اخیر از دل خاک بیرون آمده و نسبت به نگهداری و مراقبت از آنها برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است./ فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها