فرزند خلف متروید

نقد و بررسی بازی Axiom Verge

تسلیحات ممتاز

نقد و بررسی قسمت جدید مجموعه «ندای وظیفه»

سرانجام از قسمت جدید سری بازی‌های «ندای وظیفه» رونمایی شد. تصاویر، ویدئوها و گزارش‌های متنوعی از این بازی که سومین قسمت از سری Black Ops است، پخش شده که یک عنوان ممتاز دیگر را در این سری نوید می‌دهد. هرکدام از استودیوهایی که روی این بازی کار می‌کنند، بویژه تری‌آرک و اینفینیتی‌وارد، هواداران خاص خود را دارند، اما تری‌آرک در چند سال گذشته روی دست اینفینیتی‌وارد بلند شده و عناوین تولیدی‌اش در این سری از کیفیت و ماندگاری بیشتری برخوردار بوده‌است.
کد خبر: ۷۹۶۷۷۵
نقد و بررسی قسمت جدید مجموعه «ندای وظیفه»

داستان سومین بلک آپس، سال‌ها پس از وقایع بلک آپس 2 روایت می‌شود. با وجود شباهت‌های ظاهری بسیار به Advanced Warfare، تمایزی غیر قابل کتمان بین دو بازی وجود دارد. در نمایشی که از این بازی پشت درهای بسته انجام شد، شاهد خودنمایی بسیاری از عناصر AW یا Advanced Warfare در BO3 یا همان Black Ops 3 بودیم.

نام بازی: Call of Duty: Black Ops 3
سازنده: Treyarch
ناشر: Activision
سبک: شوتر اول شخص
پلتفرم: Windows، PS3، PS4، X360، XOne
تاریخ انتشار: 15 آبان 94

بازیکن در نقش اصلی با نام سراف، یک مزدور پرورش یافته در مناطق تحت قرنطینه سنگاپور است که یکی از 9 شخصیت متخصص در بخش آنلاین است و هرکدام با تکیه به یک سلاح یا مهارت ویژه وارد رقابت می‌شوند.

در پیش‌نمایش این بازی، سراف پرچم دشمن را قاپیده و سریع با استفاده از پاوراسلاید از دید خارج می‌شود. اسلاید یا سُر خوردن در BO3 شباهت زیادی به AW دارد، اما سریع‌تر و طولانی‌تر انجام می‌شود. سراف وارد ساختمانی شده، یکی از بازیکنان رقیب را از پشت با تیر می‌زند. می‌توان گفت ندای وظیفه از حیث عنصر بخت و اقبال تغییر خاصی نکرده و هنوز هم احتمال کشتن یا کشته شدن‌های شانسی زیاد است؛ عاملی که در بالا بردن استرس مراحل نقشی اساسی دارد.

سراف با حرکت به سوی ساختمان دیگر، با دویدن روی دیوار از فضای خالی زیر پایش عبور می‌کند. در میانه مسیر، بازیکن رقیب از سمت مقابل روی دیوار می‌دود. هنگام دویدن روی دیوار می‌توان هدف گرفت و شلیک کرد. با این‌حال، سراف ترجیح می‌دهد از قابلیت ویژه‌اش استفاده کند. در اینجا با فشردن دکمه‌های شانه‌ای دسته، تفنگ مخصوصش را بیرون می‌کشد. این تفنگ قدرتمند می‌تواند هر دشمنی را با یک تیر از بین ببرد. سراف پس از کشتن رقیبش به راه خود ادامه می‌دهد.

اینجا یکی دیگر از رقبایش او را می‌کشد و در بازگشت هم بسرعت از پا درمی‌آید و این سندی است دال بر این که ندای وظیفه هنوز هم شلوغی و غیرقابل پیش‌بینی‌ بودنش را حفظ کرده است.

در دو ساعتی که تری‌آرک در حال معرفی بلک اوپس۳ بود، هیچ صحبتی از نسخه قبلی ندای وظیفه یعنی Advanced Warfare نشد. حتی زمانی که این موضوع مورد پرسش قرار گرفت، این طور جواب دادند که با وجود رخ دادن داستان هر دو بازی در آینده، خبری از اگزوسویت نیست و سربازان BO3 از فناوری‌های سایبرنتیک بهره می‌برند.

با وجود این، نحوه حرکت در BO3 شباهت زیادی به AW دارد؛ بخصوص از آنجا که امکان حرکت عمودی در این بازی نیز هست. البته حرکت عمودی AW به‌صورت پرش دوبل بود و حرکت صعودی BO3 حالتی راکت مانند دارد که با فشار دکمه قابل کنترل است. در هر صورت، هر دوی این بازی‌ها یک آزادی خاص به بازیکن می‌دهد که در عناوین قبلی ندای وظیفه وجود نداشت.

کنترل BO3 به نظر خوش‌دست‌تر بوده و به AW برتری دارد؛ با این حال به پای Titanfall نمی‌رسد که با وجود مشکلات خاص خودش، با نقشه‌های بزرگ‌تر و جذاب‌تر، بازیکن را به خلاقیت دوچندان وادار می‌کند.

دویدن روی دیوار تنها عامل تنوع بخشیدن به این قسمت نیست برای اولین بار در سری ندای وظیفه، بازیکنان می‌توانند شنا کنند. بازیکن زیر آب قادر است از تمام سلاح‌هایش استفاده کند؛ همان‌گونه که روی خشکی استفاده می‌کند. استفاده از جت‌پک نیز در زیر آب میسر است و می‌توانید با ترکیب این دو، در لحظه‌ای از آب بیرون پریده، دشمن را به رگبار بسته و دوباره در آب شیرجه بزنید.

هر نقشه دست کم یک نقطه برای دویدن روی دیوار دارد، اما همه آنها نقطه آبی ندارند. در همان نسخه ابتدایی از بازی می‌شد ظرفیت این نقاط را در عمق‌بخشیدن به گیم‌پلی بازی دید. شیرجه زدن به زیر آب، موقعیتی دفاعی برای بازیکن فراهم می‌کند و راه رفتن روی خشکی به توانایی هجومی او می‌افزاید. تقابل این دو می‌تواند به لحظات داغی در گیم‌پلی منجر شود.

اشراف تری‌آرک به احتیاج ندای وظیفه به تنوع در تجهیزات هم مشهود است. BO3 بیشتر از آن‌که لازم باشد در سلاح‌هایش تنوع لحاظ کرده و هرکدام از آن سلاح‌ها نیز به طرق مختلف قابل شخصی‌سازی است. سیستم Pcik10 بازی Black Ops 2 نیز در این عنوان لحاظ شده است.

بیش از ده سال از عمر بازی‌های ندای وظیفه می‌گذرد و برای اولین بار می‌توانیم به جای سربازان عادی، با شخصیت‌هایی بازی کنیم که هرکدام پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. پیش از هر رقابت، باید یک متخصص را همراه یک سلاح یا مهارت ویژه‌اش انتخاب کنید. محدودیتی هم در انتخاب وجود ندارد. همه می‌توانند سراف را انتخاب کنند. در آن صورت بازی اندکی یکنواخت می‌شود، اما باز هم متعادل خواهد بود.

جدای از سراف، شخصیت دیگری به اسم رویین در پیش نمایش بازی مشاهده شد که به مهارت‌های جدیدی مجهز است. رباتی به نام ریپر هم معرفی شد که به دلیل تبدیل دستش به مینی‌گان بسیار از آن استقبال شد. شخصیتی دیگر به نام اوترایدر، به کمانی مجهز است که تیر انفجاری شلیک می‌کند و به‌عنوان مهارتش می‌تواند پشت دیوارها را ببیند.

در این بازی امکان شخصی‌سازی ظاهر متخصص‌ها هم فراهم شده است. هرچند این قابلیت نمایش داده نشد، ولی نگرانیم مبادا این توانایی، تشخیص کلاس‌ها را از یکدیگر مشکل کند، زیرا در بازی‌های اول شخص، تشخیص دشمنان از یکدیگر نقش حیاتی ایفا می‌کند.

در بخش داستانی بازی، تا چهار نفر می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. متخصصان بخش داستانی مختص آن هستند و تجربه‌ای منحصر‌ به‌ خود را برای بازیکنان به ارمغان خواهند آورد. به‌نظر می‌رسد فضاها نیز گسترده‌تر شده و سازندگان به فضاهای عموما بسته این سری تکانی داده‌اند. البته هنوز برای قضاوت زود است.

تا اینجا وعده‌های تری‌آرک حسابی به دل می‌نشیند. فرض این‌که چهار بازیکن قرار است در بخش داستانی با هم همکاری کرده و هرکدام سلیقه خود را در انتخاب ارتقاها به کار ببندد، یک بازی متنوع و پر افت و خیز را نوید می‌دهد. آن طور که مشخص است، پاییز امسال یکی از پرسروصداترین بازی‌ها Black Ops 3 باشد.

سیاوش شهبازی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
۰
۰
اصلا با چنین بازی هایی حال نمی كنم، بازی سازا فكر میكنن كه با تكنولوژی بالا و چیزهای خیلی غیر عادی جذابیت ایجاد میكنن ولی من هنوز ندای وظیفه 1 و 2 رو به همه نسخه های بعدش ترجیح میدم، حال خاص خودشو داشت! هرچقدر هم بازیش كنم ازش خسته نمیشم!

نیازمندی ها