یادداشت

ما و یک وزیر شهروند

«من در جایگاه یک شهروند این صحبت‌ها را می‌کنم...» دکتر محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان برای انتقاد تند از کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال، این‌گونه برای خود مجوز صادر کرد. معنی این جمله آن است که او میان شخصیت حقوقی به عنوان یک وزیر و شخصیت حقیقی خود به عنوان محمود گودرزی فاصله انداخته و این جمله‌ها را با وجه شخصیت حقیقی خود بر زبان آورده است.
کد خبر: ۷۹۵۹۳۵
ما و یک وزیر شهروند

فارغ از محتوای صحبت‌ گودرزی که جای مناقشه بسیار است همین نکته را در مورد محتوای آن صحبت‌ها در نظر داشته باشیم که آدرس‌هایی که جناب آقای گودرزی در مورد کارگری که در نقش کارفرما عمل می‌کند، آن‌قدر مشخص، صریح و دقیق است که با ده هزار بار تاکید بر این که او نامی از فرد خاصی نیاورده است، هیچ‌کس به نامی جز کارلوس کی‌روش نمی‌رسد.

...اما سوال این است که آیا وزیر ورزش در جمع پیشکسوتان فوتبال از جایگاه حقوقی خود صحبت می‌کرد یا از جایگاه حقیقی‌اش؟ آیا این دو جایگاه را از اساس می‌توان از هم تفکیک کرد یا خیر؟... طبیعی است که بازتاب‌های پرتعداد این سخنان به گونه‌ای است که هیچ کس این سخنان را در قالب حرف‌های دکتر محمود گودرزی، در جایگاه یک استاد دانشگاه، یک شهروند عادی و... ارزیابی نکرده و این جملات در قالب صحبت‌های وزیر ورزش ارزشیابی شده است؛ وزیری با مسئولیت‌های اجرایی و توان برهم زدن هر تعادل، توازن و تفاهم... طبعا اگر صحبت‌های وزیر ورزش قرار بود فارغ از جایگاه حقوقی‌اش و فقط به عنوان یک کارشناس تاثیرگذار باشد، اکنون نیازی به برگزاری جلسه اضطراری برای تعیین تکلیف آینده کی‌روش پس از آن که همه مشکلات حل شده بود، نبود.

دکتر گودرزی وقتی از تریبون وزارت ورزش صحبت می‌کند، دیگر وزیر ورزش و جوانان است و تک تک جملات او می‌تواند بازخورد داشته باشد و دیگر او شهروندی است که قدرت اجرایی دارد و همه بر این وجه از صحبت‌های او تکیه می‌کنند. اگر وزیر ورزش خود را وزیری ضد فساد می‌داند، ارجح آن است که جملات خود را، بسته‌بندی و جهت‌دهی کند و از جایگاه یک وزیر سخنرانی کند و حرف‌زدن در جایگاه شهروند عادی را به ما شهروندان عادی بسپارد.

افشین خماند

دبیرگروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها