تصویر پیامبر اعظم در هنر و عرفان اسلامی

نگارگری؛ هنری به سوی آسمان

دکتر آیت اللهی در همایش «تصویر حضرت محمد» در هنر:

هر کاری که با عشق و اخلاص انجام شود، هنر است

استاد شهیر تاریخ هنر و دانشیار دانشگاه شاهد، در نخستین روز همایش تصویر حضرت محمد در هنر، سخنان خود را با بیان این شعر «به نام آن خدایی که هم عشق است و معشوق است و عاشق» آغاز کرد و گفت: صفاتی که درباره خداوند به کار می بریم، عین ذات او است و بنابراین آنها صفت نیستند. به همین خاطر علی (ع) می فرماید، نمی توانیم خداوند را توصیف کنیم.
کد خبر: ۷۹۵۳۳۲
هر کاری که با عشق و اخلاص انجام شود، هنر است

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر حبیب آیت اللهی گفت: عشق به معنای خالص بودن است؛ پس عشق یعنی توحید؛ یعنی با خداوند یکی شدن، و این سرشت هنر است. هنر باید از دو شاکله بهره مند باشد، و هر دو این ها از ذات خداوند نشات می گیرند. یکی زیبایی و دیگری اخلاص. پیامبر درباره خداوند می فرماید او هم زیبا است و هم زیبایی را دوست دارد.

وی افزود: در فرهنگ ایرانی، هنر از سه بخش ترکیب شده است: یک «هو»، به معنای خوب، دوم «ارا» به معنای کار در حد کمال، و سه حرف ربط «ن». بنابراین هنر یعنی کار خوب در حد کمال. در فرهنگ ما، هنر سه خصیصه دارد: دانش، فضیلت و کمال. از سوی دیگر، ذات خدا علم، فضیلت و کمال است، بنابراین، این سه فضیلت را خدا به هنر مند می دهد.

این استاد پیشکسوت تاریخ هنر در باب معنای هنر گفت: هر کاری که با عشق، اخلاص و زیبا انجام شود، هنر است. اولین درسی که یک استاد در یک مدرسه فرانسوی به من داد، این بود که هنر از «عشق» نشات می گیرد.

وی افزود: ایرانی ها همیشه یکتا پرست بوده اند و جلوی بت سر خم نکرده اند و این یعنی اینکه ما کارمان به خلوص و عشق انجام می شود و پیامبر برای ما نمونه کامل عشق و اخلاص است. هنر محدود به فعالیت های خاصی نیست و هر کاری که با عشق و خلوص و به زیبایی انجام شود، هنر است و همچنین هر کاری که چنین خصوصیاتی داشته باشد، هنر است چرا که خداوند هم زیبا است و زیبایی را دوست دارد بنابراین هنر، عبادت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها