تغییرات گسترده در "داعش"

مخالفت برخی سرکردگان «داعش» از بیعت با جانشین موقت «ابوبکر بغدادی» این گروه تکفیری را در معرض موج جدیدی از اختلافات درون گروهی قرار داده است.
کد خبر: ۷۹۴۸۶۳
تغییرات گسترده در "داعش"

به گزارش فارس، براساس اعلام منابع خبری پس از زخمی شدن «ابوبکر البغدادی»، سرکرده گروه تروریستی تکفیری «داعش» در حمله هواپیماهای ائتلاف بین المللی ضد داعش ، «ابو علاء العفری» با نام حقیقی «عبد الرحمن مصطفی» به صورت موقت به جانشینی البغدادی منصوب شد و سرکردگی این گروه تکفیری را در دست گرفت.

ویژگی‌های شخصیتی و خصوصیات اخلاقی وی موجب شد تا بعدها ابو بکر البغدادی خواستار ملحق شدنش به وی شود وپس از تشکیل آنچه «امارت اسلامی عراق و شام» یا همان «داعش» خوانده می‌شد، او را به عنوان جانشین و معاون اول خود منصوب کرد.

شرایطی که داعش برای خلیفه در نظر گرفته است، تاکید می‌کند که چنین فردی باید عرب، قریشی، هاشمی و سنی باشد، در حالی‌که العفری ترکمن است و همین موضوع موجب شده تا امکان انتخاب وی به عنوان خلیفه آینده داعش امری غیر ممکن شود، حتی درحال حاضر نیز اعلام خلافت موقت وی با اعتراض‌های شدیدی از سوی اعراب سنی گروه مواجه شده و آنها از بیعت با وی خودداری کرده‌اند.

این امتناع و مخالفت در جای خود موجب بروز اختلافاتی جدید در این گروه میان هواداران العفری و این مخالفان شده است، در حالی‌که از وضعیت جسمانی البغدادی نیز اخبار دقیقی وجود ندارد. اما از انتخاب العفری به عنوان جانشین موقت البغدادی می‌توان برداشت کرد که البغدادی از این پس نقش بارزی در داعش نمی‌تواند، ایفا کند، به ویژه آنکه برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند که به دلیل آسیب دیدن ستون فقراتش، وی فلج شده است.

کُری‌خوانی سیاسی موسوی لاری

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات و رئیس شورای راهبردی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم،گفت: نمی دانم چرا رفقای اصولگرا از شکست های‌شان کمتر می‌آموزند و مدام تلاش دارند تا با استفاده از موقعیت اداری‌شان رقیب را از گردونه رقابت خارج کنند.

وی در بخشی از یک مصاحبه که با شماره دوشنبه روزنامه اعتماد انجام داد، تصریح کرده است: این تلاش اصولگرایان در حالی است که جامعه به شدت نسبت به این کنش ها و کارکردهای اصولگرایان حساس و بدبین شده است. جامعه‌ای که از میان همه نامزدهای انتخاباتی منتظر می‌ماند تا ببیند اصلاح‌طلبان چه می‌گویند و چه کسی را معرفی می‌کنند!

اینکه مردم ایران نسبت به اصولگرایان بدبین شده و در عین حال گوش به فرمان اصلاح‌طلبان و منتظر ظهور گزینه‌های آنان هستند، سخنی است که بیشتر به یک کُری‌خوانی سیاسی شبیه است تا حرفی برآمده از تحلیل یا نظرسنجی صحیح که از یک سیاست‌ورز کارکشته ساطع می‌شود.

زیرا در چارچوب واقعیت‌های صحنه؛ این جریان اصلاحات است که طی 14 سال گذشته در هیچ انتخاباتی نتوانسته حائز اکثریت آرای مردم شود و هم‌اکنون نیز نه تنها دچار بدبینی مردم که به اذعان شخص محمد خاتمی دچار بدبینی نظام نسبت به خود است.

3 نفر پاشنه آشیل دولت روحانی

احمد پورنجاتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیراً در یکی از پست‌های صفحه گوگل‌پلاس خود با اشاره به ماجرای پول‌های کثیف و عدم اثبات گفته‌های یک مقام دولتی در این زمینه، نوشته است: «بازی کثیف» با وجدان عمومی -از سوی هرکس- هزاربار کثیف‌تر از «پول کثیف» است در عرصه‌ی سیاست و قدرت.
چرخ مدیریت «سیاست داخله» دولت روحانی، از اول هم «تیوپ فس فسی» بود!

وی همچنین افزوده است: اگر «ظریف» و «زنگنه»، گرانیگاه قوت دولت یازدهم‌اند، «رحمانی فضلی» و یکی دو تای دیگر از اعضای کابینه‌اش، پاشنه‌ی آشیل دولت اعتدالی «تدبیر و امید»ند.

متلک‌گویی‌های چهره‌های جریان سیاسی خاص به دولت یازدهم، همزاد با تولد ادعای حمایت جریان مذکور از دولت رئیس جمهور روحانی پس از انتخابات است.

این متلک‌گویی‌ها تا آن حد پیش رفته است که اگر کسی در جریان مدایح چهره‌های جریان خاص از دولت نباشد؛ یقیناً با خواندن کنایه‌های این افراد به دولت یازدهم، باور نخواهد کرد که اظهارات گفته شده، از جانب کسانی باشد که خود را حامی دولت می‌دانند.

دولت رحم اجاره‌ای است، روحانی مطالبات اصلاح‌طلبان را بر زمین گذاشته است، قطار دفاع از حقوق شهروندی دولت سبک و خالی می‌رود، روحانی باید کابینه‌اش را ترمیم کند، مواضع روحانی برای بی‌بی شلوارک نمی‌شود، وزیر ارشاد توانایی انجام مطالبات را ندارد، بخشی از کابینه با رئیس جمهور همراه نیست، روحانی ما را کنار گذاشته، روحانی به ما مدیون است، شکست دولت شکست اصلاح‌طلبان نیست و ... تنها بخشی از کنایه‌های جریان سیاسی خاص به دولت یازدهم و شخص رئیس جمهور روحانی است که توسط اشخاصی همچون اصغرزاده، زیباکلام، پورنجاتی، مرعشی، زاهد و حجاریان و... بر زبان رانده شده‌اند.

پاکستان قانون استرداد مجرمین را اجرا نمی کند

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست اخیر مسئولان امنیتی سیستان و بلوچستان و پاکستان در زاهدان گفته است: اعتقاد دارم برگزاری این نشست ها هیچ سودی برای ما نخواهد داشت و ما همواره از سوی پاکستان تهدید می‌شویم.

به گزارش مهر، او با بیان اینکه قانون استرداد مجرمین را با پاکستان داریم اما می‌بینیم که آنان برای تحویل تروریست‌ها علیه ایران هیچ کاری نمی کنند، افزوده است: باید اگر حرکتی کور می شود نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران مطابق قوانین بین‌المللی برای حفظ کیان و مرزهای خود تا شعاع 50 کیلومتری برای از بین بردن مواضع تروریست‌ها وارد خاک پاکستان شوند.

او گفته است: نمی شود، نشست و دید اینگونه ناجوانمردانه بچه های ما را می کشند و ما هیچ کاری نمی کنیم، بدانیم ایجاد امنیت در مرزهای جنوب شرقی ایران از راه دیپلماسی امکان‌پذیر نخواهد بود.

شهریاری در صحبت‌های خود همچنین تأکید کرده است: ‌تنها راه نشان دادن اقتدار جمهوری اسلامی ایران ورود به مرزها است و تعقیب آنان در خاک پاکستان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها