رئیس مجلس شورای اسلامی:

جریان های فرهنگی نباید دولتی شوند

امروزه گفتمان انقلاب اسلامی به یکی از گفتمان‌های مطرح و موثر منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده و قدرت ایران در منطقه مورد توجه و اعتراف جهانیان است. این نفوذ گفتمانی که برگرفته از آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی است، خاستگاه ایرانی دارد.
کد خبر: ۷۹۲۹۵۸
همدلی و همزبانی اساس قدرت درونی

یکی از پایه‌های این گفتمان و قدرت جمهوری اسلامی، پیوند ملت و دولت است. طرح شعار همدلی و همزبانی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام‌هایی دارد.

ایشان حکومت‌ها را در سه دسته تقسیم‌بندی می‌نمایند: سیستم‌های مبتنی بر دموکراسی غربی، سیستم‌های استبدادی و نظام‌های مبتنی بر عطوفت و محبت.

از منظر ایشان، اسلام نمی‌تواند به شیوه‌های استبدادی و به اصطلاح دموکراسی (که مبتنی بر تزویر و تبلیغات است) اداره شود.

رهبر معظم انقلاب اشاره می‌کنند، نظامی که مبتنی بر محبت و عطوفت مردمی اداره می‌شود باید مردم را مورد محبت و احترام قرار دهد و به آنها اعتماد کند تا به دستگاه حاکمه وصل باشند و پشت سر آن قرار گیرند.

به همین دلیل ایشان تاکید می‌کنند هر چه دولت و ملت به همدیگر اعتماد نمایند کارها بهتر پیش می‌رود و رمز موفقیت دولت، قوه قضاییه و مقننه در پشتیبانی قاطبه ملت از آنهاست.

با گذری بر شعار انقلاب اسلامی و نشانه‌شناسی شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» نقش مردم و خودباوری ملی به عنوان نقطه کانون پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی مشخص می‌شود.

در واقع در کنار رهبری حضرت امام(ره)، اتکا به درون، عزت ملی و استقلال در بعد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، بر مبنای هویت ملی و آموزه‌های اسلامی پایه و اساس حرکت انقلاب اسلامی بوده است.

در حالی که تکیه بر ساخت بیرون قدرت در ادوار مختلف و در تجربه اکثر کشورهای جهان با شکست مواجه شده است و ضعف و ذلت دولت‌های منطقه هم ناشی از تکیه و اعتماد این حکومت‌ها به قدرت‌های بیرونی است؛ راز و رمز پیروزی، تداوم، اثرگذاری منطقه‌ای و تبدیل انقلاب اسلامی به گفتمان جهانی ناشی از تکیه بر ساخت درونی و خودباوری ملی آن است.

این امر با همدلی و همزبانی ملت و دولت شکل می‌گیرد. همچنین همدلی و همزبانی ملت و دولت می‌تواند دستاوردهای زیر را به دنبال داشته باشد:

1ـ حل و فصل مسائل و مشکلات داخلی، افزایش قدرت چانه‌زنی در دیپلماسی و نقش‌آفرینی در تحولات منطقه‌ای و جهانی

2ـ توسعه درون‌زا، بومی، متوازن و پایدار داخلی و پیشرفت همه‌جانبه و جامع‌نگر

3ـ افزایش مقاومت در برابر نظام سلطه جهانی و مصونیت کشور در برابر بحران‌های آینده

4ـ تمرکز بر ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و علمی درونی و به فعلیت رساندن این ظرفیت‌ها

5ـ استحکام بنیه درونی نظام که مورد هجمه همه‌جانبه دشمنان بوده و می‌باشد و افزایش نشاط ملی و اعتماد ملی در بین مردم

6ـ حفظ استقلال و عزت ملی

7ـ تبدیل جمهوری اسلامی ایران به الگویی برای دیگر ملت‌ها

8ـ تقویت انسجام درونی و همبستگی ملی به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت ملی

9ـ تقویت ظرفیت درونی

دولت‌ها و گفتمان‌های حاکم بر آنها برای بقای خود همواره نیازمند سازوکارهایی هستند تا از رهگذر آنها بتوانند به قدرت خود در درون ساخت اجتماعی تداوم بخشند.

بر این اساس و بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، کشور باید اقتدار درونی خود را حفظ کند.

مشکلات کشور را تنها یک چیز حل می‌کند، آن هم عبارت است از نگاه به ظرفیت‌های درونی و استفاده از این ظرفیت‌ها به شکل حکیمانه. راه برطرف کردن مشکلات اقتصادی نگاه به بیرون نیست، نگاه به برداشتن تحریم دشمن و مانند اینها نیست.

باید ساخت درونی اقتصاد را تقویت کنیم. به دشمن نمی‌شود چشم دوخت؛ از دشمن نمی‌شود انتظار داشت.این در حالی است که دشمنان این مرز و بوم با سرمایه‌گذاری سنگین در قالب تهاجم فرهنگی سعی کرده و می‌کنند تا رهنمود رهبر فرزانه انقلاب پیرامون توجه و تمرکز بر منابع و زمینه‌های داخلی و همدلی و همزبانی دولت و ملت را در کشور کمرنگ کرده از اختلافات جزئی برای ایجاد دو دستگی و تفرقه استفاده کنند اما همدلی و همزبانی مردم و پیوند دولت و ملت راه نفوذ دشمنان و تضعیف همبستگی عمومی و قدرت ملی را می‌بندد.

جعفر عبدالملکی - کارشناس اجتماعی و رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها