همین موضع ضعف خلفا باعث شد هر روز بر اختناق بنی امیه علیه ائمه(ع) و شیعیان افزوده شود به نحوی که دستگاه حاکمه هرگونه ارتباطات ائمه با شیعیان را محدود کردند.
اوج این فضای اختناق به انقلاب امام حسین (ع) علیه دستگاه یزید منجر شد و به رسوایی سلسله بنی امیه انجامید.
پس از این رسوایی، حاکمان جور دریافتند که محدودیت ائمه اطهار(ع) دیگر امکانپذیر نیست و بنابراین بتدریج چارهای ندیدند که تا حدی فضا را برای ائمه بازتر کنند.
نشر معارف شیعی آغاز شد: امام سجاد(ع) در قالب ادعیهای که به صحیفه سجادیه موسوم شد، این معارف را اشاعه داد و امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در قالب کلاسها و جلسات درس که بهترین فضا را برای اسلامشناسی، در اختیار دانشپژوهان زمان امکانپذیر ساخت.
بنابراین دوران امامت امام باقر (ع) مصادف بود با اشاعه و ترویج معارفی ناب که تا پیش از آن، در سینه ائمه پیشین مکتوم مانده بود.
دوران ترویج علم و معرفت شیعی مرهون انقلاب و رشادت سیدالشهداء (ع) و یارانش بود، و این درسی است برای کل تاریخ بشریت که مقاومت اساس و مبنا و مقدم بر هر اقدامی است، حتی مقدم بر علمآموزی و کسب معرفت، چرا که تا زمانی که فضایی مناسب برای اشاعه علوم و معارف حاصل نشود، ترویج علم، عملا امکانپذیر نخواهد بود.
نهضت علمی امام باقر (ع) تکمیل و ادامه مجاهدت حضرت اباعبدالله است، و ماموریت امام پنجم، صرفا در شکل ظاهری و نه ماهیتا، با ماموریت جدش متفاوت بود.
حسین برید - جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
حجتالاسلام دکتر حسن رضاییمهر، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم از مهمترین نقش رئیس مکتب جعفری میگوید