پیشنهادهایی برای دره‌نوردی در ایران

آبشـار درمـانی در بهـار

خرم آباد به رغم برخورداری از ظرفیت های کم نظیر برای رونق صنعت گردشگری همچنان از کم توجهی به این حوزه رنج می برد تا شهردار خرم آباد از احیای ظرفیت آبشار دره گرم و ساماندهی پل شاپوری خبر دهد.
کد خبر: ۷۸۴۴۲۶
احیای ظرفیت گردشگری آبشار «دره گرم» + عکس

یحیی عیدی بیرانوند با اشاره به مغفول ماندن ظرفیت جاذبه گردشگری آبشار دره گرم اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته آبشار دره گرم خرم آباد تبدیل به منطقه گردشگری و توریستی می شود.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های اصلی شهرداری خرم آباد طی امسال احیای این ظرفیت گردشگری خواهد بود، افزود: این اقدام با همکاری استانداری لرستان طی سال ۹۴ در خرم آباد عملیاتی خواهد شد.

عیدی بیرانوند با اشاره به نزدیکی این آبشار زیبا به مرکز شهر خرم آباد ابراز امیدواری کرد که با رونق ظرفیت گردشگری آبشار دره گرم این منطقه به جاذبه ای طبیعی درون شهری تبدیل شده و شاهد جذب گردشگران و طبیعت گردان بومی و غیربومی باشد.

ساماندهی اطراف «پل شکسته» خرم آباد

شهردار خرم آباد همچنین به ساماندهی اطراف «پل شکسته» خرم آباد اشاره کرد و گفت: همچنین یکی از اقدامات در دستور کار ما طی سالجاری ساماندهی اطراف این پل تاریخی در شهر خرم آباد است.

عیدی بیرانوند در بخش دیگری از سخنان خود از افتتاح کارخانه تفکیک زباله شهر خرم آباد خبر داد و افزود: این کارخانه طی ۲۰ روز آینده در خرم آباد اجرایی خواهد شد.

توسعه فضای سبز خرم آباد

وی با بیان اینکه درآمد این کارخانه ماهانه ۳۵ میلیون تومان خواهد بود، گفت: تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در کارخانه نیز حدود ۵۰ فرصت خواهد بود.

شهردار خرم آباد همچنین یکی دیگر از برنامه های این نهاد را توسعه فضای سبز عنوان کرد و افزود: یکی از برنامه های کوتاه مدت ما در خرم آباد توسعه ۲۰ هکتار فضای سبز در سطح شهر خرم آباد بوده که هم اکنون این اقدام در سطح شهر آغاز شده است.

عیدی بیرانوند اظهارداشت: ۱۱ هکتار از این فضای سبز در منطقه ماسور خرم آباد، هشت هکتار در منطقه کهریز و ... ایجاد می شود.

احیای ظرفیت آبشار گمنام شهر خرم آباد

بنابر این گزارش علاوه بر آبشارهای هفت گانه استان لرستان آبشارهای دیگری نیز در سطح این استان وجود دارد که در کمترین فاصله با شهرهای لرستان قرار دارند که یکی از این آبشارهای طبیعی آبشار «دره گرم» است که دارای قابلیت گردشگری درون شهری است و در کمترین فاصله با شهر خرم آباد قرار دارد.

این آبشار با وجود اینکه برای مردم خرم آباد نام آشنا است ولی متاسفانه برای گردشگران و طبیعت گردان هنوز ناشناخته مانده است به طوریکه علی رغم اینکه هر ساله خرم آباد با سیل زیادی از گردشگران علاقمند به بازدید از جاذبه های درون شهری مواجه است ولی از این آبشار بازدید چندانی صورت نمی گیرد که با ایجاد زیرساخت ها می تواند به معرفی این جاذبه گردشگری کمک کرد.

این سخنان در مورد احیای ظرفیت گردشگری آبشاره دره گرم خرم آباد در حالی مطرح می شود که پیش از این، شهردار خرم آباد از اجرای طرح گردشگری در این محل خبر داده و گفته بود: این طرح شامل ۳۲ هکتار از زمین‌های این بخش می‌شود که احداث رستوران، شهربازی، فضای سبز، پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی و مجموعه ورزشی شامل زمین‌های فوتبال، گلف و والیبال در آن پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه در صورت اختصاص اعتبار ویژه به این طرح آبشار دره‌گرم ظرفیت بالقوه‌ای است که بالفعل خواهد شد، افزود: تحقق این امر به مساعدت ویژه مسئولان به‌خصوص استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی در واگذاری اراضی بالادستی و همچنین مدیریت امور آب استان بستگی دارد.

عیدی بیرانوند تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری از هرگونه ساخت و ساز در این مسیر به شدت جلوگیری می کند و مانع حصر ویلایی‌های منطقه خواهد شد.

شهردار خرم‌آباد گفت: این آبشار از این جهت که در نقطه‌ای بی‌نظیر و در قلب مناطق مسکونی قرار گرفته است و بخشی از کمربند سبز شهر نیز از آن عبور می‌کند، شایان توجه و رسیدگی است.

وی افزود: خوشبختانه در این خصوص نظر مساعد استاندار نیز جلب شده است و ایشان تاکید کرده‌ تا طرح پیشنهادی ساماندهی آبشار دره‌گرم از سوی شهرداری خرم‌آباد مورد بازنگری مشاوران قرار گیرد و کارگروهی برای احیای بافت طبیعی گردشگری در این منطقه آغاز به فعالیت کند.

میراث دل شکسته همچنان چشم به راه ساماندهی

بنا بر این گزارش، پل شکسته یا پل شاپوری که نمادی از معماری غنی ایرانی در دوره ساسانی است به دلیل بی توجهی های متولیان امر تبدیل به زباله دانی شده که ساماندهی این اثر تاریخی و آزادسازی حریم آن باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته کارشناسان حوزه میراث فرهنگی، اثر تاریخی «پل شکسته» لرستان تنها پل در دنیاست که تماما از سنگ ساخته شده است.

این پل عظیم و دیدنی مربوط به دوره ساسانی و به شماره ۱۰۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کم توجهی به آزادسازی حریم و ساماندهی این بنای تاریخی در حالی است که پل شاپوری از جمله آثاری بوده که در نوبت ثبت جهانی قرار دارد و ثبت جهانی پل های تاریخی استان لرستان از جمله مصوبات دور دوم سفر هیات دولت به این استان است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها