گذشته‌ها می‌گفتند «آشپز که دو تا شد، غذا یا شور می‌شود یا بی‌نمک» حالا در بحث امداد جاده‌ای و حوادث غیرمترقبه در ایام نوروز هم به نظر می‌رسد که تعداد آشپزها آن‌قدر زیاد شده و به حدی مسئولیت‌های امدادی بین نهادهای مختلف تقسیم شده که دیگر هیچ نهادی به نهاد دیگر پاسخگو نیست.
کد خبر: ۷۸۱۶۵۵
ضرورت مدیریت واحد در امدادرسانی جاده‌ای

دکتر امین صابری‌نیا، رئیس اورژانس کشور هم در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن انتقاد از چند تکه شدن توان امدادی کشور عنوان می‌کند: در بسیاری از کشورهای جهان مثل آمریکا، آلمان، هند و حتی قطر و ترکیه، خارج کردن مصدوم از صحنه تصادف، انتقال علمی او توسط آمبولانس و ارائه خدمات اورژانسی به بیمار در بیمارستان به عهده یک نهاد واحد است و یک مدیریت یکپارچه بر همه آنها اعمال می‌شود، اما در کشور ما چنین رویه‌ای وجود ندارد.

به گفته این مقام مسئول، در کشور ما مسئولیت خارج کردن مصدوم در صورت بروز تصادفات جاده‌ای به عهده هلال‌احمر است و بعد از آن مسئولیت انتقال بیمار و ارائه خدمات اورژانسی به او بر عهده اورژانس و بیمارستان‌هاست؛ یعنی امدادرسانی به مصدومان تصادفات در کشور ما بین هلال‌احمر و اورژانس تقسیم شده است، در حالی که آنها دو نهاد کاملا مجزا هستند که به همدیگر هم پاسخگو نیستند.

نبود مدیریت واحد و یکپارچه در بحث امدادرسانی جاده‌ای، مشکلی است که به گفته صابری‌نیا مردم را هم دچار مشکل خواهد کرد.

در صورت بروز مشکلاتی در امدادرسانی، داستان پیچیده‌تر از این حرف‌ها هم می‌شود.

صابری‌نیا تاکید دارد که چون یک نهاد پاسخگو برای امدادرسانی وجود ندارد، در صورت بروز عیب و نقصی در ارائه خدمات امدادی، هر کدام از نهادها، مسئولیت اشتباه را به گردن دیگری می‌اندازد و نهاد مشخص و قطعی برای پاسخگویی وجود ندارد.

مشکل بعدی که این مقام مسئول مطرح می‌کند این است که نیروهای اورژانس برای امدادرسانی جاده‌ای تحصیلات آکادمیک دارند، ولی خیلی از نیروهای داوطلب دیگر گروه‌های امدادی از چنین تخصصی برخوردار نیستند. این اختلاف توان تخصصی باعث می‌شود که اشتباه امدادی یک گروه غیرتخصصی به گردن اورژانس و وزارت بهداشت بیفتد و مثلا گاهی پیش می‌آید که یک بیمارستان مجبور می‌شود پاسخگوی اشتباه نهاد دیگری غیر از اورژانس باشد.

رئیس اورژانس کشور بصراحت می‌گوید که این نهاد دولتی حاضر است در صورت افزایش اعتبارات اورژانس یا تجمیع اعتبارات نهادهای امدادرسان، مسئولیت خروج بیمار از صحنه تصادف را هم بر عهده بگیرد، کما این‌که صابری‌نیا خاطرنشان می‌کند که بر اساس آمارهای پلیس، همین الان هم 75 درصد بیماران حوادث ترافیکی را اورژانس انتقال می‌دهد.

هلال‌احمر: نگویید تداخل، بگویید هم‌افزایی

در بسیاری از حوادث غیرمترقبه مثل زلزله، نهادهای مختلف امدادی با همدیگر تداخل وظیفه دارند و حتی این وسط نیروهای مردمی هم به کمک می‌آیند و تداخل وظایف را چند برابر می‌کنند.

حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در گفت‌وگو با جام‌جم معتقد است که همکاری‌های اورژانس و هلال‌احمر، موازی کاری نیست و نیروهای این دو نهاد در ایام نوروز با یکدیگر هم‌افزایی دارند.

او می‌گوید در ایام نوروز، تفاهم‌نامه‌ای بین اورژانس و هلال‌احمر امضا شده که بر اساس این تفاهم‌نامه، هم‌افزایی نیروها بیشتر خواهد شد و حتی قرار شده که پایگاه‌های مشترکی بین اورژانس و هلال‌احمر ایجاد شود.

درخشان تاکید دارد که جمعیت هلال‌احمر تازه وارد کار نشده و چند دهه است که در جاده‌ها، امداد نوروزی انجام می‌دهد.

براساس این تفاهم‌نامه، وظیفه نجات و رهاسازی مصدومان جاده‌ای برعهده هلال‌احمر است و وظیفه انتقال و درمان بیمار به‌عهده اورژانس است، اما مساله اینجاست که این دو وظیفه در جهت همدیگر هستند و نمی‌توان این دو وظیفه را کاملا مجزا از همدیگر دید.

به عبارت دیگر، این دو وظیفه باید با کمک یک مدیریت واحد هماهنگ انجام شود، نه این‌که هرکدام از نهادها به صورت جزیره‌ای و منفک از همدیگر عمل کنند.

فرض کنید اگر رهاسازی مصدوم از سوی نیروهای هلال‌احمر با دقت و اصول حرفه‌ای انجام نشود و مثلا با یک حرکت اضافه، سیستم نخاع مصدوم آسیب ببیند، آن وقت نمی‌توان از اورژانس توقع داشت که بیمار تصادفی را از این شرایط ناگوار خارج کند یا نمی‌شود که مسئولیت این اهمال وظیفه را به گردن اورژانس انداخت.

اینجاست که نیاز به مدیریت واحد برای تجمیع نیروها و ارائه خدمات امدادی استاندارد به بیمار، خودش را بیش از پیش نشان می‌دهد.

جاده‌ها؛ بیشترین مکان تداخل وظایف

راهداری، آتش‌نشانی، شهرداری‌ها، پلیس، وزارت بهداشت و هلال‌احمر، بخشی از نیروهای امدادی هستند که هرکدام وظیفه‌ای جداگانه برای کمک به مصدومان تصادفات برعهده دارند، اما به‌دلیل این‌که مدیریت یکپارچه‌ای بر آنها اعمال نمی‌شود، گاهی تداخل وظیفه بین فعالیت این نهادهای امدادی اجتناب‌ناپذیر می‌شود.

حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران در گفت‌وگو با جام‌جم بر این باور است که تداخل وظایف نیروهای امدادی در جاده‌های برون‌شهری بیشتر اتفاق می‌افتد و در موارد دیگر مثل نجات مصدوم از کوهستان یا نجات شهروندان از سیلاب، کمتر شاهد موازی‌کاری هستیم.

عباسی می‌گوید، این‌که گاهی دیده می‌شود در یک جاده، کانکس‌های اورژانس و هلال‌احمر در کنار همدیگر هستند، ولی مثلا در جاده‌ای دیگر احتمال دارد هیچ‌کدام از این دو نهاد امدادی حضور نداشته باشند، مشکل دیگری است که برخی نمایندگان مجلس هم پیشتر به آن اشاره کرده بودند.

البته در پایان باید حتما به این نکته هم اشاره کرد که نیت همه نیروهای امدادی برای نجات فرد مصدوم، نیتی خیر است و همه نیروهای امدادی دولتی و مردمی می‌خواهند به سبک خودشان مشکل را حل کنند، ولی معضل اینجاست که این کار خیر به درستی مدیریت و هدایت نمی‌شود و از توان نیروها به خوبی استفاده نمی‌کنند.

20 کشته در حوادث ترافیکی اولین روز طرح نوروزی پلیس

سفرهای نوروزی از دوشنبه، بیست و پنجم اسفند آغاز شده و تا پانزدهم فروردین ماه ادامه پیدا می‌کند، سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا درباره آمار تلفات نوروزی در این روز گفت: متاسفانه در حوادث و تصادفات رانندگی که دوشنبه به وقوع پیوست، 20 نفر از هموطنان جان باختند و 485 نفر مجروح شدند.

نادر رحمانی در گفت‌وگو با فارس افزود: متاسفانه توجه نکردن به جلو به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی و تخطی از سرعت مطمئنه در جاده‌های کشور به وقوع تصادفات زیادی در محورهای مواصلاتی کشور منجر شد.

سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا تصریح کرد: آمار اعلام شده مربوط به آمار سر صحنه است و ممکن است تعداد کشته‌شدگان بیشتر از این باشد.

وی به مسافران نوروزی توصیه کرد که همواره با سرعت مطمئنه در جاده‌ها رانندگی کنند و از سبقت غیرمجاز و رانندگی با حالت خستگی و خواب‌آلودگی بپرهیزند.

رحمانی خاطرنشان کرد: رانندگی با سرعت مطمئنه می‌تواند به راننده این امکان ر ا بدهد که بتواند به آسانی توقف کرده و از برخورد احتمالی جلوگیری کند.

امین جلالوند‌ - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها