یک سال از درگیری‌های اوکراین و روسیه بر سر شبه‌جزیره کریمه می‌گذرد. هرچند این شبه‌جزیره طی برگزاری یک رفراندوم به روسیه ملحق شد اما اکنون ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید چیزی نمانده بود که روسیه برای نجات مردمان این شبه‌جزیره به سلاح‌های اتمی متوسل شود.
کد خبر: ۷۸۱۱۲۷
ناگفته‌های پوتین از بحران اوکراین

این درحالی است که پوتین روز گذشته نیز دستور داد نیروهای رزمی این کشور برای حضور در یک رزمایش غیرمنتظره آمادگی کامل داشته باشند. هدف از این مانور چیست و آیا فشارکشورهای غربی، روسیه را ناگزیر به دست بردن به سلاح خواهد کرد؟ یا این‌که بحران اوکراین به آتشی می‌ماند که رفته‌رفته در حال سرد شدن است و اگر اطلاعاتی این سو یا آن سو منتشر می‌شود بیشتر به گذشته ارتباط دارد؟

روز یکشنبه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در مستندی گفت مسکو برای دفاع از شبه‌جزیره کریمه، زرادخانه هسته‌ای خود را به حالت آماده‌باش درآورده بود. به گزارش فارس و به نقل از آسوشیتدپرس، پوتین در این مصاحبه تلویزیونی که روز یکشنبه پخش شد، گفت: «آماده وارد کردن سلاح‌های هسته‌ای خود بودیم، زیرا کریمه جزو قلمرو تاریخی ما محسوب می‌شود و مردم روسیه در آنجا زندگی می‌کنند. جان آنها در آن موقع در خطر بود و ما نمی‌توانستیم آنها را نادیده بگیریم.» وی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی روسیه به «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور وقت اوکراین، برای فرار به روسیه کمک کردند.

شبه‌جزیره کریمه سال گذشته پس از آن‌که ناآرامی‌ها و شورش خیابانی مورد حمایت غرب به سقوط دولت یانوکوویچ منجر شد، طی یک همه‌پرسی از اوکراین جدا شده و به فدراسیون روسیه پیوست. دوسوم ساکنان این شبه‌جزیره روس هستند. کریمه تا چند دهه قبل و تا پیش از آن‌که رهبر وقت شوروی آن را به‌عنوان «نشان حسن‌نیت» به اوکراین ببخشد، بخشی از خاک جمهوری روسیه بود.

الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه هرچند مورد انتقاد شدید کشورهای غربی قرار گرفت و از همان زمان تاکنون روسیه را تحت انواع و اقسام تحریم‌های اقتصادی و سیاسی قرار داده اند اما مردم این منطقه از انتخاب خود راضی هستند و سرگئی آکسیانوف، نخست‌وزیر کریمه نیز می‌گوید این شبه‌جزیره به وطن اصلی خود ضمیمه شده و دیگر هرگز بخشی از اوکراین نخواهد شد. آکسیانوف در گفت‌وگو با بی.بی.سی گفت الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه یک عمل دموکراتیک بوده است. نخست‌وزیر کریمه به دفاع از ولادیمیر پوتین پرداخته و گفت روسیه مرتکب هیچ عمل اشتباهی نشده و جدایی کریمه از اوکراین خواست مردم این منطقه بوده است. در فیلم مستندی که از سوی تلویزیون ملی روسیه منتشر شد، پوتین به یک نکته دیگر هم اشاره کرده بود و آن این‌که یانکوویچ رئیس‌جمهور سابق اوکراین نیز مخالف جدایی کریمه بوده است. وی ضمن دفاع از موضع خود نسبت به حوادث اوکراین تصریح کرد که مانع تحقق نقشه قتل رئیس‌جمهور سابق اوکراین نیز شده است.

آماده‌باش جدید

این اطلاعات و اظهارات در حالی منتشر می‌شود که ولادیمیر پوتین دیروز دستور آماده‌باش ناوگان شمالی نیروی دریایی و یگان‌های چترباز این کشور را براساس بخشی از رزمایش‌های غیرمنتظره اعلام کرد. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دستور آماده‌باش ناوگان شمالی نیروی دریایی و یگان‌های چترباز را در جهت بخشی از رزمایش‌های غیرمنتظره اعلام کرده است. طبق این دستور، حدود 40 هزار سرباز، 41 کشتی جنگی و 15 زیردریایی به حالت آماده‌باش در می‌آیند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز گفته است که تهدیدات جدید برای امنیت روسیه، این کشور را مجبور کرده است تا ظرفیت‌های نظامی خود را افزایش دهد. وی تاکید کرد: چالش‌ها و تهدیدات جدید علیه امنیت نظامی ما را مجبور کرده نیروهای مسلح توانمندی‌های نظامی خود را ارتقا دهند.

ناظران این تدابیر را به منظور مقابله با ارسال نیروهای نظامی کشورهای غربی به اوکراین تفسیر می‌کنند. روسیه بشدت با پیوستن اوکراین به ناتو مخالف است حال آن‌که برخی کشورهای غربی بر این امر پافشاری می‌کنند. دو روز پیش «گنادی گاتیلوف»، معاون وزیر خارجه روسیه اعزام نیروی حافظ صلح به شرق اوکراین را با وجود استقرار ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در منطقه ضروری ندانست. این در حالی بود که پیشتر «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده بود کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس از هم‌اکنون از ابتکارعمل کی‌یف در مورد اعزام نیروهای مدافع صلح در «دونباس» حمایت کرده‌اند. اعزام چنین نیرویی باید در چارچوب قطعنامه سازمان ملل باشد که روسیه با توجه به داشتن حق وتو آن را نخواهد پذیرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها