یک هالیوودی لیدزیونایتد را نجات می‌دهد؟

گلادیاتور در لیگ برتر انگلستان

همیشه راسل کرو را دوست داشتم. پشت ظاهر خشن و زمختش، تلاش کرده با مردم دنیا دوست باشد و به آنها کمک کند. این کار را بارها از او دیده بودم.
کد خبر: ۷۸۰۲۷۱
گلادیاتور در لیگ برتر انگلستان

راسل یکبار دیگر هم مرا با این کار شگفت‌زده کرد؛ زمانی که شنیدم گلادیاتور در صفحات اجتماعی از هوادارانش درباره خرید باشگاه لیدزیونایتد نظرخواهی کرده است. مساله‌ای که مرا هیجان‌زده می‌کند، دیدار ماه آینده ائتلاف هواداران باشگاه با مردی است که همه عمر طرفدار لیدزیونایتد بوده تا ببینند او می‌تواند به «الندرود»بیاید و مالک باشگاه شود یا نه؟

از راگبی تا فوتبال

در استرالیا بیشتر از فوتبال، مردم هوادار تیم‌های راگبی هستند؛ مانند خود من که طرفدار تیم جنوب سیدنی، «رابیوتز» هستم. تیمی که نیمی از مالکیت آن را کرو بر عهده دارد. او سال قبل کمک کرد تا این باشگاه سال قبل به اوج برسد و برای اولین بار طی صد سال گذشته به قهرمانی مسابقات NRL استرالیا دست پیدا کند. حالا این قهرمانی مزه خوبی زیر دهان کرو آورده و برایش باشگاه‌داری در ورزش را جدی‌تر کرده است. بی‌شک اولین گزینه‌اش هم همین لیدزیونایتد بوده است؛ تیمی که از کودکی هوادارش بوده و سال‌هاست که دیگر در فوتبال انگلیس هیچ حرفی برای گفتن ندارد. از سوی دیگر در این سال‌های سیاه لیدزیونایتد، هرگز کسی با این توان دنبال خریدش نبوده است. اتفاقی که می‌تواند باشگاه را متحول کند. تفاوت کرو با دیگر کسانی که باشگاه می‌خرند، این است که او عاشق این تیم است و تنها برای برطرف کردن مشکلات مالی به لیدز نمی‌آید. او نسبت به این تیم تعصب دارد و می‌داند که می‌تواند بار دیگر این تیم را به لیگ برتر انگلیس برگرداند.

رویای هالیوودی

در حال حاضر برای طرفداران لیدز همین یک رویا وجود دارد که راسل کرو باشگاهشان را بخرد و نمی‌خواهند به این فکر کنند آنچه شنیده‌اند، دروغ بوده است. فکر کردن به خرید باشگاهشان از سوی یک ستاره هالیوودی که از کودکی طرفدار این باشگاه بوده، حسی نوستالژیک به آنها می دهد. از آخرین حضور لیدزیونایتد در لیگ برتر حدود 11 سال می‌گذرد و این برای شهری در حد و اندازه لیدز، قابل قبول نیست. این در حالی است که شهر منچستر، رقیب صنعتی لیدز، دو تیم در لیگ برتر دارد و حتی شهر کوچک هال، یک تیم در لیگ دارد. به نظر می رسد زمان آن رسیده که لیدز هم در میان این شهرها قرار بگیرد. از سال 2004 که لیدز به دسته پایین‌تر سقوط کرد، خیلی چیزها در این تیم تغییر کرده است. گرچه با سرمایه‌گذاری‌های چند ده میلیون پوندی این تیم بتازگی روز به روز قدرتش افزایش پیدا کرده، اما دیگر هرگز نتوانسته به عنوان یکی از ویترین‌های فوتبال شمال جزیره موفقیت‌های دهه 90 خود را داشته باشد. تیمی که تحت فشار اقتصادی قرن جدید میلادی دوام نیاورد و اوضاعش کاملا بهم ریخت. شاید در همه این سال‌ها اگر تیم دیگری در لیدز متولد می‌شد، این تیم می‌توانست مانند یک جانشین برای لیدز باشد و این تیم را بار دیگر به بالاترین سطح فوتبال انگلیس برساند. از سوی دیگر اگر سرمایه‌گذاری‌های بهتری در این تیم صورت بگیرد، این توانایی را دارد که به دوران خوبش در دهه 90 بازگردد. شهر لیدز توان داشتن یک تیم بزرگ در فوتبال انگیس را دارد.

حاکمیت لیدز در راگبی و کریکت

شاید خیلی از طرفداران لیدز دوست داشتند که راگبی در محبوبیت از فوتبال پیشی می‌گرفت، زیرا آنها آنقدر خوش‌شانس بودند که در این سال‌هایی که تیم فوتبالشان در دسته پایین‌تر بازی می‌کرد، قهرمانی‌ها و تداوم حاکمیت چند دهه‌ای تیم راگبی‌شان را در انگلیس تماشا کنند. اما متاسفانه راگبی هیچ گاه از نظر اقتصادی در قد و قواره فوتبال نبوده و نیست. این شرایط در کریکت هم وجود دارد. لیدز دارای تیمی است که برای قهرمانی بسته شده و بارها هم به قهرمانی رسیده و بلیت بازی‌های ملی انگلیس در ورزشگاه لیدز بسرعت به فروش می‌رود. اما موفقیت در این دو رشته هم نتوانسته به موفقیت فوتبال و پیشرفت باشگاه لیدز از نظر اقتصادی کمکی کند.

مزایای یک تیم لیگ برتری

اول یک مثال می‌زنیم. هال‌سیتی تیمی است که پس از حضور در لیگ برتر به درآمدی حدود صد میلیون پوند دست پیدا کرد و از نظر اقتصادی رشد چشمگیری داشت. سرمایه‌گذاری در این تیم آنقدر مداوم بود تا بالاخره رشد کرد و توانست به بالاترین سطح فوتبال انگلیس راه پیدا کند. این یک نمونه خوب برای لیدزیونایتد است؛ لیدزی که پایگاه هوادارانش ده برابر بزرگ‌تر از هال‌سیتی است. اما سوالی که وجود دارد این است که داشتن یک تیم حاضر در لیگ برتر، می‌تواند چه مزایایی برای یک شهر داشته باشد؟ اول آن‌که یک تیم لیگ برتری می‌تواند به طرز چشمگیری تعداد توریست‌ها و بازدیدکنندگان شهر را افزایش دهد. این اتفاق اول از اطراف بریتانیا رخ می‌دهد و سپس به اروپا می‌رسد. حضور توریست‌ها در شهر و استفاده از امکاناتی چون هتل‌ها، نشریات، رستوران و فروشگاه‌ها، بلافاصله می‌تواند رشد اقتصادی را برای شهر به همراه داشته باشد. با در نظر گرفتن این‌که لیدز پس از لندن دومین مقصد مردم انگلیس برای خرید و فروش است، بنابراین این مساله می‌تواند بسیار بااهمیت باشد.

از سوی دیگر شهر لیدز نیاز دارد تا سیستم حمل و نقل را توسعه دهد تا هواداران سریع‌تر و از راهی متفاوت به محل برگزاری بازی‌ها برسند. سرمایه‌گذاری قوی و با پشتوانه روی سیستم حمل و نقل، می‌تواند روی جذب تماشاگران و توریست‌ها تاثیر داشته باشد. لیدز یکی از توسعه‌یافته‌ترین شهرهای بریتانیاست و می‌توان گفت سریع‌ترین پیشرفت را در میان همه شهرهای جزیره دارد و اضافه شدن یک سیستم حمل و نقل جدید، می‌تواند این رشد را سریع‌تر کند، زیرا مردم راحت‌تر به شهر وارد یا از آن خارج می‌شوند.

بودن یک تیم لیگ برتری در شهر مردم را تشویق می‌کند که شب هم در لیدز بمانند. شهری که در روز بازدیدکننده‌های زیادی دارد، اما همیشه با این چالش روبه‌رو بوده که آنها را برای شب نمی‌تواند حفظ کند. داشتن تیمی که در رقابت‌های اروپایی شرکت می‌کند، مقصدهای پروازی جدید می‌تواند به برنامه فرودگاه لیدز برادفورد اضافه کند. فرودگاهی که بین‌المللی بوده و در سال‌های اخیر برای توسعه آن سرمایه‌گذاری‌های زیادی صورت گرفته است. لیدز موقعیتی ایده‌آل برای تبدیل شدن به پایتخت فرهنگی اروپا دارد.

مانند دیگر پایتخت‌های فرهنگی بریتانیا که با فوتبال بزرگ شدند. تیم‌هایی چون رنجرز و سلتیک از گلاسگو و لیورپول و اورتون از بندر لیورپول در این پایتخت‌های فرهنگی رشد کردند.

منبع: بی‌دیلی

کریستین دنت / مترجم: عرفان خماند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها