جام جم ورزشی: تصوری که از ورزش وزنه برداری در اذهان تعمیم یافته تصوری کاملا مردانه است ، به عبارت دیگر هنگامی که نام ورزش وزنه برداری به میان می آید تصویر یک وزنه بردار مرد در حالی که وزنه را بالای سر برده در ذهن نقش می بندد و شاید به همین دلیل است که وزنه برداری زنان بسیار عجیب به نظر می رسد.
کد خبر: ۷۸۰۱۶۷
گفت و گو با دختر وزنه بردار ایرانی: کاش وزنه زدن ما را حمایت می کردند

به گزارش جام جم ورزشی ، البته در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله چین، آمریکا، آلمان و یا فنلاند وزنه برداری زنان ورزشی معمول است اما در ایران که بانوان ورزشکار در حالت عادی هم برای سایر رشته ها در زمینه فعالیت کردن مشکل دارند وزنه برداری ورزشی بسیار غریب و غیر معمول است اما این دلیل نمی شود این رشته ورزشی در میان دختران ایرانی طرفدار نداشته باشد. زمانی که شنیدیم چند دختر بدنساز به وزنه برداری روی آورده اند خیلی تعجب کردیم چرا که این رشته ورزشی در ایران برای زنان نه ساز و کار دارد نه باشگاه و نه حتی محل آموزش. پس از کمی جستجو موفق به گفت و گو با یکی از این دختران وزنه بردار شدیم که در ادامه آن را می خوانید:

خودتان را معرفی می کنید؟

نیلوفر صفوی زاده متولد سال 67. تا امروز در رشته های های زیادی فعالیت کرده ام، همانند ووشو، آمادگی جسمانی و فول کنتاکت. بیشتر تخصص من در رشته های رزمی است البته مدتی هم پینگ پنگ کار کردم.

آیا واقعیت دارد که وزنه هم می زنید؟

بله اما فکر نمی کنم اتفاق عجیبی باشد. بیش از یک سال است که به همراه سه تن از دوستانمان در باشگاه (... ) تمرین وزنه برداری می کنیم. در بسیاری از باشگاه های ورزشی زنانه خیلی اتفاقات ممکن است بیفتد. منظورم اتفاقات خوب است. مثلا ما تمرین وزنه برداری می کنیم. البته نمی دانم در ایران خانم دیگری به غیر از ما وزنه می زند یا خیر اما خود من تا به حال نشنیدم.

فقط بر اساس علاقه وزنه می زنید یا اینکه منتظر روزی هستید که وزنه برداری به طور رسمی در ایران برای زنان راه اندازی شود؟

ما برنامه هایی داریم که فعلا نمی توانیم به کسی بگوییم اما قطعا برنامه ای پشت تمرینات ما هست که بیش از یک سال این کار را انجام می دهیم.

نکند قصد دارید به رقابت های خارج از کشور بروید؟

نمی خواهم به چیزی اشاره کنم اما باید بگویم اگر قرار است این اتفاق بیفتد خارج از چارچوب قوانین نخواهد بود یعنی اینکه ما در هر شرایطی حجاب خود را حفظ می کنیم.

وقتی در ایران مربی برای وزنه برداری بانوان وجود ندارد شما چگونه تمرین می کنید؟

همانطور که گفتم ما بیهوده کاری انجام نمی دهیم. ما بر اساس تفریح یا کنجکاوی وزنه نمی زنیم و برای اینکه تمریناتی اصولی داشته باشیم از یک وزنه بردار اطلاعات گرفتیم ضمن اینکه ساعت ها در اینترنت جستجو کردیم تا منابع خوبی در این زمینه پیدا کنیم.

فکر می کنید روزی را می توان تصور کرد که وزنه برداری در ایران برای بانوان راه اندازی شود؟

بعید می دانم. حداقل در آینده ای نزدیک نمی توان خوشبین بود. خیلی موضوع حساسی است. البته همان طور که ورزش های رزمی خیلی خوب در میان خانم ها جا افتاد این یکی هم می تواند.

به خاطر می آورم در یک گزارش علمی توصیه شده بود بانوان ورزش هایی همانند بوکس و وزنه برداری را انجام ندهند چون بر روی فیزیک و اندام های داخلی آنها تاثیر منفی می گذارد. این شما را نمی ترساند؟

خیر. وزنه برداری برای افرادی بد است که بدون توجه به تناسب اندام خود وزنه هایی بسیار سنگین انتخاب می کنند. در صورتی که من و دوستانم بیشتر وزنه های سبک را انتخاب می کنیم و مشکلی هم نداریم.

عکس العمل افرادی که در باشگاه وزنه برداری شما را می بینند چیست؟

برایشان خیلی جالب است و علاقه مند هم می شوند. البته من خودم دیگران را تشویق نمی کنم چون فعالیت در این رشته شرایط خاصی می خواهد.

مثلا چه شرایطی؟

هیچ کس نمی تواند بدون پیش زمینه ورزشی وزنه بزند. من اگر قبلا خودم ورزشکار نبودم هرگز نمی توانستم وزنه بزنم. اگر ورزشکار بدنی ورزیده و آماده داشته باشد و تغذیه اش هم مناسب باشد می تواند در این رشته فعالیت داشته باشد.

از آرزویتان برایمان نگفتید؟

دلم می خواهد به هدفی که برای خود درست کرده ام برسم. فقط ای کاش کسانی هم بودند که ما را حمایت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها