بیمار شدن در تعطیلات نوروز فقط به منزله هدر رفتن و سوخت شدن تعطیلات نیست، بلکه با توجه به نیمه تعطیل شدن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور باید فقط دعا کرد که در این ایام مردم کمتر مریض شوند.
کد خبر: ۷۷۳۵۹۱
بیمارستان‌ها در نوروز نیمه تعطیل نخواهند بود

تجربه سال‌های گذشته هم نشان داده است در ایام نوروز بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به شکل نیمه تعطیل درمی‌آید و به سختی می‌شود از خدمات درمان تخصصی در بیمارستان‌ها بهره برد.

حتی اگر کسی بخواهد بیشتر خرج کند تا از خدمات درمانی مراکز خصوصی استفاده کند، باز هم پیدا کردن پزشک متخصص در ایام نوروز به سختی میسر است، زیرا اغلب مطب‌ها در تعطیلات شروع سال نو، تعطیل می‌شود.

اما روز گذشته معاون فنی و عملیات اورژانس کشور خبر داد وزیر بهداشت در نامه‌ای به سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح ، خواسته است بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت پوشش این سازمان‌ها، بدون وقفه خدمات فوریت‌های پزشکی و خدمات اورژانس را در ایام عید ارائه کنند.

محمد سرور به ایسنا توضیح داده است که در ایام نوروز در کشور با جابه‌جایی انبوه جمعیتی مواجه هستیم و برخی از شهرها و استان‌های ما بشدت مسافرپذیر است؛ به‌‌طوری که جمعیت این شهرها به شکل محسوسی افزایش می‌یابد. به همین دلیل در اورژانس کشور یک سیستم سیار نیز تعریف کرده‌ایم که با این جمعیت در کشور متحرک است تا ارائه خدمات دچار وقفه نشود.

به گفته این مقام مسئول، 222 پایگاه یا ایستگاه سلامت سیار ایجاد می‌شود که خارج از پایگاه‌های معمول است و خدمات فوریت‌های پزشکی و سرپایی را به مردم ارائه می‌دهند؛ به طوری که مثلا اگر مسافری حالت تهوع یا دردی داشت به این ایستگاه‌ها مراجعه کرده و به صورت سرپایی معاینه شده و مقدار محدودی دارو نیز فراهم است که در صورت نیاز در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌گیرد تا مشکل آنها در جاده رفع شود.

قرار است در نوروز 94، آمبولانس‌ها هم به شکل ویژه‌ای به کمک مسافران نوروزی بیاید. سرور از آمادگی ناوگان 1490 دستگاهی آمبولانس در ایام نوروز در کشور خبر داده و عنوان کرده است که این ناوگان آماده ارائه خدمت به مردم برای عید نوروز است و آمبولانس‌ها کنار جاده‌ها مستقر می‌شوند.

15 پایگاه اورژانس هوایی نیز در 15 نقطه از کشور با شعاع عملیات 150 کیلومتری آمادگی ارائه خدمات بویژه در حوادث ترافیکی را داشته و جاده‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند.

سیامک مره صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در گفت‌وگو با جام جم می‌گوید: تنها راه حل اصلی برای رفع این مشکل در ایام نوروز، اعمال نظارت‌های بیشتر وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است؛ به‌گونه‌ای که بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به شکل تعطیل درنیایند.

به گفته او، باید در نظر داشت که کادر درمان هم نیاز به مرخصی دارند و آنها هم حق دارند که از تعطیلات عید استفاده کنند، ولی باید نظام درمان به گونه‌ای عمل کند و طوری مرخصی‌ها را مدیریت و برنامه ریزی کند که هم کادر درمان بتوانند به تناوب به مرخصی بروند و هم نیازهای درمانی مردم روی زمین نماند.

به گفته این نماینده مجلس، این مرخصی‌ها باید به گونه‌ای باشد که در وهله اول در خدمات اورژانس بیمارستانی، هیچ‌گونه خللی ایجاد نشود و این بخش کاملا به وظایف قبلی‌اش عمل کند و در دیگر بخش‌های بیمارستانی هم مرخصی باید به گونه‌ای باشد که بخش‌های حساس بیمارستانی فعال باشد تا مردم آسیب جدی در این ایام نبینند.

اورژانس پیش بیمارستانی تعطیل نمی‌شود

با توجه به این‌که آمار سفر و سیاحت در ایام نوروز بسیار بیشتر از روزهای دیگر سال است، بنابراین قابل پیش‌بینی است که در نوروز امسال هم میزان تصادفات جاده‌ای نسبت به دیگر ایام سال بیشتر باشد.

همین موضوع بوضوح نشان می‌دهد که امکانات درمانی باید در ایام نوروز هم به تناسب افزایش تصادفات، بالاتر برود؛ نه این‌که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در تعطیلات نوروز به شکل نیمه‌تعطیل دربیاید.

حالا در این شرایط، معاون فنی و عملیات اورژانس کشور قول داده است که در حوزه اورژانس پیش‌بیمارستانی 18 هزار نیروی انسانی از بیست و پنجم اسفند تا پانزدهم فروردین به‌صورت مخصوص مشغول ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی پیش‌بیمارستانی به مردم خواهند بود.

او یادآور شده است 58 دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز در مبادی ورودی و خروجی شهرهای مهم مستقر شده که کار آنها پوشش خدمات فوریت‌های پزشکی بخصوص در حوادث پرتلفات خواهد بود. در شرایط عادی نیز از این اتوبوس‌ها به عنوان درمانگاه سیار استفاده می‌شود تا به مردم خدمات ارائه دهند.

نکته مهم دیگر این است که در ایام نوروز، بسیاری از اعضای کادر درمان در مراکز دولتی و خصوصی به مرخصی می‌روند و در حقیقت، یکی از عمده مشکلات نظام سلامت در تعطیلات نوروز، ناکافی بودن تعداد نیروهای انسانی است.

اما سرور خبر داده است که در همین رابطه، ابلاغی هم از طرف وزیر بهداشت صادر شده که همه مرخصی‌ها لغو شود. بنابراین دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف هستند اگر کسی به مرخصی رفت نیروی جایگزین دیگر را که همتراز با تخصص فرد باشد، جایگزین کنند تا دست کم در خدمات فوریت‌های پزشکی دچار مشکل نشویم.

از طرف دیگر، این مقام مسئول از سازمان نظام پزشکی هم درخواست کرده که هماهنگی لازم انجام شود تا حداقل مراکز خصوصی هم با 25 درصد توان در ایام تعطیل فعال باشند؛ به‌گونه‌ای که افزایش مراجعات مراکز درمانی باعث اختلال در سرویس‌دهی به مردم نشود.

هوای بیماران خاص را داشته باشیم

بیمار شدن در ایام نوروز، شاید برای خیلی‌ها خطر مرگ نداشته باشد، اما برای فردی که بیماری خاص یا صعب‌العلاج دارد، کمبود امکانات درمانی در ایام نوروز می‌تواند حتی به مرگ بیمار هم منجر شود.

بنابراین الزامی‌است که وزارت بهداشت، حداقل برای این گروه از بیماران تمهیدات خاصی بیندیشد تا تعطیلات نوروز برای آنها به خوبی و خوشی تمام شود.

همچنین نباید از یاد ببریم که علاوه بر بیماران خاص و صعب‌العلاج، احتمال وقوع آسیب‌های جدی در تصادفات نوروز امسال هم چندان دور از ذهن نیست. به همین دلیل، واجب است که وزارت بهداشت برای افزایش تعداد بیماران نیازمند به تخت مراقبت‌های ویژه نیز آمادگی لازم را داشته باشد.

حال با توجه به این‌که وزارت بهداشت، امسال عزمش را جزم کرده است که بیمارستان‌ها را از خواب بهاری بیرون بیاورد و حتی از نظام پزشکی هم درخواست کرده که حداقل 25 درصد مطب‌ها را فعال نگه دارد، در این شرایط فقط می‌توان امیدوار بود که مجموع این درخواست‌ها و بخشنامه‌ها بتواند در مقام عمل، نظام درمان را در ایام نوروز، زنده و پویا نگه دارد.

گروه جامعه - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها