خبر سلامت

اصلی‌ترین علت شوره سر

یک متخصص پوست و مو با تاکید بر این‌که پوست چرب اصلی‌ترین علت بروز شوره سر است، گفت: استرس، تغذیه نادرست، تغییرات آب و هوایی، تعریق زیاد و نشستن درست موی سر از دیگر عوامل بروز شوره سر است.
کد خبر: ۷۷۲۱۸۸
اصلی‌ترین علت شوره سر

دکتر محمد جواد ناظمی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد علت ایجاد شوره سر افزود: این عارضه اغلب به دلیل رشد نوعی قارچ روی پوست است که این قارچ در سطح پوست همه افراد وجود دارد، اما در برخی‌ها به علت چرب بودن زیاد پوست باعث ایجاد شوره سر می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این مطلب که شوره سر در مردان بیشتر از زنان بروز می‌کند، خاطر نشان کرد: وجود هورمون‌های مردانه عامل ایجاد شوره سر است. همچنین وجود غده‌های چربی بزرگ در پوست سر مردان می‌تواند باعث افزایش شوره سر در آنها شود.

وی خارش، التهاب، پوسته شدن و قرمزی پوست سر را از علایم شایع در این عارضه دانست و یادآور شد: شوره سر درمان قطعی ندارد؛ چرا که این عارضه به خاطر عوامل درونی بدن ایجاد شده است. همچنین با توجه به این‌که هر روز داروهای جدیدی برای درمان شوره سر وارد بازار می‌شود و در عین حال هیچ کدام از این داروها موثر نیست، تنها راه کنترل آن استفاده از شامپوهای مناسب برای شوره سر است.

ناظمی ادامه داد: چربی پوست منبع تغذیه قارچ روی پوست است و شامپوهای ضد شوره که حاوی روی، سلنیوم و سولفاید و... است به نوعی می‌توانند به از بین بردن و کاهش سرعت تولید و فعالیت قارچ‌ها کمک کنند. همچنین این مواد می‌توانند باعث کاهش تولید چربی در پوست سر شوند.

این متخصص پوست و مو استرس را عامل شوره سر و افزایش آن در افراد دانست و در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است افراد از مصرف زیاد انواع حالت دهنده‌های مو مانند اسپری مو، ژل و چسب خودداری کنند؛ چرا که مصرف آنها حتی به میزان کم هم باعث چرب شدن پوست سر و مو می‌شود.

یک عامل مهم کمردرد

پزشکان هشدار می‌دهند قرار گرفتن بدن در وضع نامناسب هنگام کار کردن از عوامل اصلی بروز کمردرد است.

به گزارش ایسنا، متخصصان استرالیایی بر اساس مطالعات اخیر خود اظهار کردند: انجام مشاغل و کارهای دستی که موجب می‌شود بدن در وضع جسمی نامناسبی قرار گیرد احتمال بروز کمردرد را تا هشت برابر افزایش می‌دهد. همچنین خستگی و آشفته بودن در مواقع کار کردن از دیگر فاکتورهای خطرزا در بروز کمردرد و تشدید آن به حساب می‌آید. علاوه بر این، طبق مشاهدات متخصصان استرالیایی، احتمال بروز کمردرد در ساعت‌های هفت صبح تا هنگام ظهر به بیشترین حد می‌رسد.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، نزدیک به 10 درصد مردم سراسر جهان در مرحله‌ای از زندگی خود، کمردرد را تجربه کرده‌اند. کمردرد دلیل اصلی ناتوانی و از کار افتادگی به حساب می‌آید و نسبت به مالاریا، دیابت یا سرطان ریه بیشترین میزان تاثیر سوء را بر سلامت عمومی دارد.

درک و شناسایی عوامل خطرزای موثر در بروز کمردرد و کنترل میزان قرار گرفتن در معرض این عوامل می‌تواند اولین گام مهم در پیشگیری از این عارضه باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها