یادداشت

توطئه جدید علیه نیروهای داوطلب مردمی در عراق

همزمان با پاکسازی استان دیاله از وجود تروریست‌های داعش و آمادگی نیروهای داوطلب مـــردمی برای حمله به استان صلاح‌الدین، برخی گروه‌های اهل سنت، به‌صورت کاملا آشکار و به شیوه‌های مختلف خواستار منحل شدن این تشکل نظامی مردمی شدند.
کد خبر: ۷۷۱۷۸۴

در نخستین روزهای آزادی استان دیاله، نمایندگان اهل سنت مجلس عراق، به جای آن که در جشن آزادی این استان شرکت کنند داوطلبان مردمی را به ترور 70 جوان شهر المقدادیه متهم و جوسازی علیه آنها را در رسانه‌های داخلی و خارجی آغاز کردند.

استانداری دیاله با رد این اتهام، سران گروه‌های اهل سنت را به اعلام فهرست اسامی کشته‌شدگان فراخواند اما پاسخی دریافت نکرد.

کمیته تحقیقات مجلس نیز با سفر به المقدادیه اعلام کرد: بیشترکشته‌شدگان، ناشناس بوده و روی بدن آنها آثاری دیده شد که گویای آن است قبل از کشته شدن مسلح بودند.

به‌دنبال ناکامی این گروه از سیاستمداران اهل سنت در توطئه چینی علـــیه داوطلبان مردمی و تاکید مرجعیت دینی بر لزوم حمایت همه‌جانبه از این نیروها، افراد مسلح‌ناشناس روز پنجشنبه گذشته شیخ قاسم السویدان الجنابی رئیس قبیله اهل سنت جنابی‌ها در بغداد و زید الجنابی نماینده مجلس و هشت محافظ آنها را در منطقه سنی‌نشین الدوره در جنوب پایتخت ربودند و جمعه شب رئیس قبیله و هشت محافظ را کشته و نماینده مجلس را آزاد کردند.

افراد ناشناس اجساد مقتولان را در زیر پل منطقه شیعه‌نشین الشعب در شمال شرق بغداد رها کردند. این اقدام به ابراز واکنش در میان گروه‌های سیاسی اهل سنت منجر شد.

نمایندگان اهل سنت فهرست «اتحاد قوا» به ریاست اسامه نجیفی، معاون رئیس‌جمهور و نمایندگان وابسته به فهرست «العراقیه» به ریاست ایاد علاوی، دیگر معاون رئیس‌جمهور در نخستین واکنش، حضور خود در جلسات مجلس را به حال تعلیق درآوردند. در مراسم تشییع این شیخ قبیله نیز حاضران شعارهای ضد شیعه و وعده کشتار شیعیان را سردادند. برخی شبکه‌های تلویزیونی وابسته به اهل سنت همچون الشرقیه این اظهارات و موضعگیری‌های اهل سنت را پخش کردند.

گروه‌های سیاسی اهل سنت همچنین در اطلاعیه‌ای خواستار سرعت بخشیدن به تصویب قانون جدیدی در منع و منحل کردن تشکیلات شبه‌نظامیان شدند.

آنها گروه‌های داوطلب مردمی را شبه‌نظامی خوانده و بر لزوم از بین رفتن این تشکل تاکید دارند و حتی به پیوستن نیروهای داوطلب مردمی در تشکل جدیدی که به نام گارد ملی قرار است شکل گیرد اعتراض کردند. گفتنی است موضع سیاستمداران اهل سنت با موضع برخی سران قبایل اهل سنت که حامی داوطلبان مردمی هستند در تعارض است.

به نظر می‌رسد خواسته سیاستمداران اهل سنت برای منحل کردن تشکل داوطلبان مردمی با حمله‌های اخیر تروریست‌های داعش هماهنگی داشته باشد. این گروه تروریستی از جمعه گذشته به‌طور همزمان به سه منطقه البغدادی در استان الانبار، المکیشیفه در استان صلاح‌الدین و در جنوب تکریت و سد العظیم در استان دیاله حمله کرد. هر چند این حملات ناکام ماند اما در چنین شرایطی یک نوع هماهنگی سیاسی، نظامی و اطلاع‌رسانی به دور از ذهن نیست.

هادی عامری، دبیرکل سازمان بدر ضمن محکوم کردن ترور شیخ قاسم السویدان، تبلیغات منفی علیه داوطلبان مردمی را برنامه‌ریزی شده توصیف کرد. به گفته عامری، در داخل و خارج از عراق برخی شبکه‌های مغرض دست‌به‌دست هم داده‌اند تا وجهه داوطلبان مردمی را خدشه‌دار کنند. حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق هم وعده داد این جنایت را پیگیری خواهد کرد. عبـادی هدف از این ترور را ایجاد شکاف در میان طبقات جامعه و تحت تاثیر قرار دادن عملیات نظامی علیه تکفیری‌های داعش توصیف کرد.

احمد الاسدی، سخنگوی داوطلبان مردمی نیز ضمن محکوم کردن این ترور و اتهام گروه‌های اهل سنت، بر لزوم هوشیار بودن برای مقابله با فتنه‌ای جدید تاکید کرد و خواستار محاکمه افرادی شد که به داوطلبان مردمی اتهام وارد می‌کنند. تبلیغات منفی علیه داوطلبان مردمی درحالی شدت یافته است که این نیروها در جنوب تکریت به حال آماده‌باش کامل درآمده و اعلام کرده‌اند تا اواخر ماه میلادی، یعنی دو هفته دیگر تمامی استان صلاح‌الدین را که با کرکوک و موصل مرز مشترک دارد، آزاد خواهد کرد. ناظران امنیتی و سیاسی در عراق معتقدند: موضعگیری‌های منفی گروه‌های سیاسی و رسانه‌های وابسته به اهل سنت، احتمالا مقدمه سلسله اقداماتی نظیر انفجارهای تروریستی در مناطق پرازدحام شیعیان در بغداد را آماده می‌کنند تا به این وسیله روحیه از دست رفته تروریست‌های داعش بار دیگر تقویت شود.

علی ظریفی خامنه / نمایندگی صداوسیما در عراق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها