محققان موسسه فناوری ماساچوست توانسته‌اند سلول‌های بنیادی انسان را برای تولید منابع تجدیدپذیر سلول‌های بالغ شبه‌کبدی مهندسی کنند که می‌توان آنها را برای آزمایش داروهای جدید پرورش داده و به مالاریا آلوده کرد.
کد خبر: ۷۷۱۵۹۲
مالاریا با سلول‌های بنیادی قابل درمان شد

در حال حاضر بیماری انگلی مالاریا که سالانه جان 600 هزار انسان را می‌گیرد، بویژه در جنوب شرق آسیا به درمان‌های موجود مقاوم شده است.

سلول‌های شبه کبدی یا هپاتوسیت‌ها در پژوهش محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) از سلول‌های بنیادی بدست‌آمده از نمونه خون و پوست اهدایی تولید شدند.

سلول‌های بدست آمده به ارائه یک پلت‌فرم تجدیدپذیر برای آزمایش داروهایی می‌پردازند که مراحل اولیه بیماری مالاریا – زمانی که انگل‌ها برای چندین هفته در کبد تکثیر شده و سپس در خون منتشر می‌شوند – را هدف قرار می‌دهند.

به گفته محققان، این پژوهش پیشگامانه نه تنها نشان داد که سلول‌های شبه کبد می‌توانند میزبان عفونت مالاریا باشند، بلکه همچنین راهی را برای بالغ کردن سلول‌های جوان ارائه کرده تا یک سازوکار شبه‌بالغ که برای تولید دارو ضروری است، ایجاد شود.

سلول‌های بنیادی، ساختار ژنتیکی اهداکنندگان خود را حفظ می‌کنند؛ این امر به محققان اجازه می‌دهد تا داروها را بر روی انواع مختلفی از گونه‌های ژنتیکی و بیماری‌های گوناگون آزمایش کنند.

پیش از این، دانشمندان داروهای جدید را بر روی سلول‌های کبد اجساد یا سلول های سرطانی کبد آزمایش می‌کردند.

مالاریا از طریق نیش پشه آلوده به بدن منتقل می‌شود و منجر به تب، لرز و سایر علائم شبه آنفلوانزا می‌شود که در صورت عدم تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند منجر به مرگ شود.

راههای اصلی جلوگیری از ابتلا به این بیماری شامل استفاده از پشه‌بند آغشته به حشره‌کش برای تخت و افشاندن حشره‌کش در محیط‌های بسته است.

این پژوهش در مجله «Stem Cell Reports» منتشر شده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها