موسسه تحقیقات و پژوهش‌های سیاسی و علمی ندا، بیست و پنجمین شماره از نشریه این موسسه با عنوان «فصلنامه مطالعات فلسطین» را منتشر کرد.
کد خبر: ۷۶۲۷۹۱
فصلنامه مطالعات فلسطین، اعتبار علمی موضوع مقاومت را دنبال می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین جنگ 51 روزه به عنوان مهمترین رویداد اخیر در عرصه فلسطین و مقاومت، محورهای اصلی مقالات این شماره را تشکیل می¬دهد. این نشریه همچنین مهمترین اخبار مربوط به تابستان 1393 در حوزه گروه¬های مختلف فلسطینی و رژیم صهیونیستی و همچنین اسناد مهم مربوط به تحولات این حوزه را نیز پوشش داده است. رضا برکتی مدیریت موسسه ندا در مورد انتشار شماره اخیر فصلنامه فلسطین اظهار داشت: «فصلنامه مطالعات فلسطین اولین و تنها فصلنامه تخصصی در حوزه فلسطین است که به صورت علمی در چارچوب مقالات علمی به مسائل مختلف در حوزه فلسطین اشغالی و مقاومت می پردازد.

موسسه ندا تا کنون 25 شماره از این فصلنامه را منتشر کرده و آخرین شماره آن که مربوط به تابستان 1393 است نیز در هفته جاری به چاپ رسید.» وی با معرفی محتوا و سیاست های حاکم بر مطالب این نشریه گفت: «ما فصلنامه مطالعات فلسطین را در تیراژ 2000 نسخه منتشر و آن را در میان سطوح مختلف از جمله بازارعلمی کشور اعم از اساتید، دانشجویان و نیز سطح نهادها، مسئولان و ....توزیع می کنیم.

مهمترین بخش فصلنامه را مقالات مرتبط با فلسطین اشغالی تشکیل می دهد و در کنار آن تلاش کرده ایم تا مهمترین اخبار و اسنادی را که در هر فصل جزو مهمترین رویدادهای فلسطین بوده است، در این فصلنامه پوشش دهیم. معرفی کتاب برای غنای ادبیات مقاومت یکی دیگر از بخش های فصلنامه مطالعات فلسطین را تشکیل می دهد.» برکتی افزود: «موسسه ندا و نیز معاونت پژوهش این موسسه که مسئولیت ارتباط با نویسندگان، جمع آوری مقالات، ارسال آنها به داوران جهت ارزیابی و...را بر عهده دارد، ملزم است که موازین و استانداردهای علمی را به عنوان مهمترین مولفه در محتوای مقالات و مطالب مندرج در این فصلنامه، رعایت کند. بنابراین فضای حاکم بر مقالات فصلنامه؛ علمی بودن، غیرتکراری بودن، ابتکار و بدیع بودن موضوعات است. بالطبع مولفه هایی مانند چارچوب نظری، استانداردهای شکلی، منابع مورد استفاده و... از مسائل مهم در مقالات منتخب است.»

مدیر موسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی و علمی ندا در مورد اهمیت فصلنامه مطالعات فلسطین اظهار داشت: «تقریظ مقام معظم رهبری بر فصلنامه مطالعات فلسطین و ترغیب مسئولان و دست اندرکاران موسسه ندا برای تداوم انتشار این فصلنامه از سوی ایشان، نشان از اهمیت بسیار این فصلنامه در عرصه سیاست داخلی و نیز سیاست خارجی است. تأکید معظم له برای انتشار این فصلنامه از آنجا نشأت می گرد که مسئله فلسطین به عنوان یکی از اصول بلاشک جمهوری اسلامی ایران، نیاز به پژوهش، تحقیق و مطالعه علمی دارد. در واقع با مطالعه و پژوهش است که می توان ابعاد مختلف مسئله فلسطین اعم از داخلی، منطقه ای، فرامنطقه ای را تبیین نمود. بنده این نکته بسیار مهم را یادآور می شوم که برای شناخت دقیق مسئله فلسطین و برای سیاستگذاری های درست و سنجیده در مورد مسائل مختلف آن، باید ورای سیاست زدگی و شعارزدگی در جستجوی شناخت درست و جامع موضوعات مختلف از جمله فرهنگ، ابعاد اجتماعی ملت فلسطین، مسائل سیاسی اعم از شکاف ها و ائتلاف های درون گروهی، مسائل اقتصادی مانند وابستگی های منطقه ای و بین المللی و ابعاد جامعه شناختی مانند تأثیر آموزش، امکانات رفاهی، سبک زندگی و... در رفتارهای سیاسی گروههای سیاسی و نیروهای اجتماعی بود.»

وی افزود: «هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران، پیروزی مقاومت است و برای دستیابی به این هدف باید تمامی جنبه های مرتبط با ملت و سرزمین و سیاست فلسطین را شناخت. در واقع این مسئله هدف و مسیر ما را در انتشار این فصلنامه تعیین می کند.» برکتی خاطرنشان کرد: «موسسه ندا برای ارتقا و پیشرفت فصلنامه مطالعات فلسطین، در شماره های اخیر خود تلاش کرده است تا موضوعات مختلف و مهم منطقه را با محوریت فلسطین، به عنوان اولویت اصلی مقالات به نویسندگان پیشنهاد دهد. به عنوان نمونه در شماره 25 این فصلنامه، نویسندگان، ابعاد مختلف جنگ 51 روزه را مورد بررسی قرار دادند. در شماره جدید نیز اولویت به موضوع «تأثیر پدیده داعش در سوریه و عراق بر مسئله فلسطین» داده شده است.»

برکتی با اشاره به مشکلات انتشار فصلنامه مطالعات فلسطین گفت: «ما تمام توان خود را برای انتشار منظم فصلنامه انجام می دهیم. این فصلنامه هم اکنون در نوبت اخذ درجه علمی پژوهشی قرار گرفته است و همین امر انگیزه ما را برای ارتقای کیفی و کمی این فصلنامه دو چندان کرده است. تنها دلیلی که انتشار برخی از شماره های فصلنامه با تأخیر مواجه شده است، مسائل مالی است که به حول و قوه الهی درصدد رفع آنها هستیم.

بنابراین ما از اساتید و دانشجویانی که اهل قلم هستند و به حوزه فلسطین و مقاومت، علاقمندند مشتاقانه دعوت می کنیم که مطالب خود را برای موسسه ارسال نمایند تا ان شاءالله در نوبت داوری و ارزیابی قرار داده شود.»

علاقمندان به دریافت شماره های فصلنامه های مطالعات فلسطین می توانند برای دریافت این فصلنامه با شماره تلفن 66939741 و یا به آدرس تهران، خیابان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، خیابان فرصت شیرازی، پلاک 16 مراجعه نمایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها