کم نیستند افرادی که دلشان می‌خواهد پس از مرگ در کنار عزیزانشان دفن شوند. پیش خرید قبر، این امکان را برای همین افراد فراهم آورده است و همین الان هم خیلی از افراد، حساب و کتاب قبرشان را هم کرده و خانه ابدی‌شان را پیش‌خرید کرده‌اند.
کد خبر: ۷۶۲۶۹۶
قیمت قبر به‌روز می‌شود

اما خبرهای تازه حاکی از آن است که از این پس پیش خریدهای قبر، با نرخ روز انجام می‌شود. یعنی از این به بعد، اگر فردی قبری را پیش خرید کند، باید نرخ واقعی و به‌روز قبر را زمانی پرداخت کند که از آن قبر استفاده می‌شود.

در گذشته، به این شکل بود که اگر کسی قبری را پیش خرید می‌کرد، قیمت قبر را با نرخ همان سالی که قبر را خریده بود، پرداخت می‌کرد و در زمان دفن میت هم مبلغ اضافی پرداخت نمی‌کرد، اما حالا دیگر چنین امکانی وجود ندارد.

مثلا الان اگر فردی قبری را به قیمت یک میلیون تومان پیش خرید کند ولی 30 سال دیگر از قبر استفاده شود، باید خانواده متوفی، قبر پیش خرید شده را به قیمت روز خریداری و در واقع، مابه التفاوت قیمت روز قبر و یک میلیون تومان پیش خرید را به بهشت زهرای پایتخت پرداخت کنند.

پرویز سروری، رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران، ضمن اعلام این خبر به جام جم می‌گوید: البته این قانون جدید، به پیش خریدهای قبلی مرتبط نیست و مفاد آن شامل پیش‌خریدهای قبری می‌شود که از این به بعد انجام خواهد شد.

این مقام مسئول توضیح می‌دهد که این موضوع، پیشنهاد خود بهشت زهرای تهران بوده و تصویب قطعی این قانون نیز در دستور کار شورای شهر تهران قرار دارد که فکر می‌کنم تا پایان امسال به‌نتیجه برسد. دلیل تغییر قوانین پیش خرید قبر هم معطل ماندن زمین‌های بهشت زهرا عنوان شده است.

سروری تاکید می‌کند که با پیش خرید قبر، ظرفیت واقعی قبرهای بهشت زهرا معطل می‌ماند و یک سری قبرها متروک باقی می‌ماند. به همین دلیل، خانواده‌های متوفی اگر می‌خواهند قبری را پیش خرید کنند، باید قیمت به‌روز آن را پرداخت کنند.

با این حساب، می‌توان پیش‌بینی کرد که از این به بعد، میزان دلالی‌های قبر هم کاهش پیدا کند، زیرا وقتی قرار باشد که قبر به‌قیمت به‌روز به مردم واگذار شود، در نتیجه نگه داشتن قبر برای بالا رفتن قیمت هم بی‌معنی خواهد بود.

گرچه با این کار، درآمد سازمان بهشت زهرا اضافه می‌شود، اما می‌توان انتظار داشت که با این رویه جدید، حداقل احتکار قبر به‌منظور درآمدزایی از این کار، کمرنگ‌تر شود.

قیمت قبرها ساماندهی می‌شود

مساله دیگری که مردم را در تهیه قبرهای بهشت زهرا با مشکل جدی مواجه کرده است، بحث نابسامانی در قیمت قبرهاست. بازار بی‌سروسامان قبرها به جایی رسیده است که معمولا بین قیمت قبری که هیات مدیره بهشت زهرا اعلام می‌کند، با قیمت قبری که به‌طور واقعی به فروش می‌رسد، از زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد.

علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان می‌کند: بزودی قیمت قبرها نیز ساماندهی می‌شود و بر همین اساس، هر فاز بهشت‌زهرا به‌طور دقیق و با رعایت چارچوب مشخص، قیمتگذاری خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، وقتی قیمت دقیق قبرها مشخص شود، آن‌گاه اگر کسی قبرها را با قیمتی کمتر یا بیشتر به مردم بفروشد، در آن صورت تخلف انجام گرفته است که ما هم با آن تخلف برخورد خواهیم کرد.

دبیر یادآوری می‌کند که هم اکنون ظرفیت قبرها در برخی فازهای قدیمی‌پرشده، اما برای قبرهای خالی، قیمت‌ها ساماندهی و شفاف‌تر می‌شود. در حقیقت، ما نمی‌خواهیم قبری بالاتر از قیمتی که تعیین خواهیم کرد، فروخته شود.

تغییراتی که قرار است در زمینه خرید و فروش قبرها اعمال شود و به برخی از آنها هم اشاره کردیم، مربوط به جزئیات لایحه «اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا(س)» است؛ قانون جدیدی که می‌خواهد بازار آشفته قبر فروشی را سروسامان بدهد.

رییس کمیسیون سلامت و خدمات شهری و محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز به مهر وعده داده است که نابسامانی در حوزه قیمت قبور بهشت زهرا(س) به اتمام خواهد رسید .

رحمت‌الله حافظی درباره جزئیات این لایحه عنوان کرده است: شاید قیمت قبور در این لایحه کمی‌ افزایش پیدا کرده باشد، اما این لایحه می‌تواند نابسامانی و هرج و مرجی را که در حوزه قیمت قبور وجود داشت برطرف کند.

به اعتقاد این مقام مسئول، در گذشته یک قبر را برخی می‌توانستند به قیمت هزار ریال بخرند، اما مشابه آن را به دیگری به قیمت 35 میلیون تومان بفروشند.

این عضو شورای شهر تهران تاکید می‌کند: برخی افراد که درگذشته با یک تلفن برای نزدیکان و آشنایان خود قبرهای ارزان‌قیمت می‌خریدند با این لایحه موافق نیستند، اما ضوابط جدید زمینه هرگونه اجحاف به شهروندان را از بین می‌برد و مشخص می‌کند هر قطعه‌ای چه قیمتی دارد و دیگر قبر سه تا پنج میلیون تومانی به قیمت ده تا 30 میلیون به فروش نمی‌رود و قیمت قبور و خدمات قابل عرضه در بهشت زهرا شفاف‌سازی می‌شود.

نرخ‌های پیشنهادی برای خرید و فروش قبر

براساس لایحه‌ای که از آن صحبت کردیم، شهرداری تهران موظف است نسبت به کفن و دفن شهدا و خانواده آنها (پدر، مادر، همسر و فرزندان شهید)، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر از آن، آزادگان و همسر آنان، اهداکنندگان عضو، کارکنان تمام وقت و بازنشستگان بهشت زهرا(س) مشروط به آن‌که قبلا قبر به آنان واگذار نشده باشد، با تائید مراجع ذی‌ربط و با رعایت ضوابط و مقررات موضوعه برای یک نوبت به‌صورت رایگان اقدام کند.

در جزئیات این لایحه که مهر به توضیح آن پرداخته است، سازمان بهشت زهرا(س) مکلف است برای دفن اموات در چارچوب وظایف قانونی شهرداری‌ها نسبت به دفن در تمامی قطعات (قبور باقیمانده فاز سوم) تا سقف 50 درصد ظرفیت این قطعات بطور رایگان اقدام کند. در صورتی هم که وابستگان متوفی تمایل به در اختیار گرفتن طبقات بالای این قبور را داشته باشند،

هزینه ها به ازای واگذاری هر قبر معادل 750 هزار تومان تعیین می‌شود. در این لایحه به نرخ‌های پیشنهادی برای قبرها هم اشاره شده است که هزینه واگذاری هر قبر (قبور باقیمانده در فاز سوم) در ظرفیت پذیرش 50 تا 60 درصد معادل یک میلیون تومان و در ظرفیت پذیرش 70 تا 80 درصد معادل 1.5 میلیون تومان و از سقف 80 تا 100درصد نیز معادل دو میلیون تومان تعیین شده است.

همچنین هزینه واگذاری هر قبر در قطعات فاز دوم آرامستان بهشت زهرا(س) (قطعات ۲۰۰ تا ۲۵۸) تا سقف 70 درصد ظرفیت، یک میلیون و 500 هزار تومان و از سقف 70 تا 80 درصد ظرفیت قطعات، چهار میلیون تومان، تا 90درصد ظرفیت قطعات نیز شش میلیون تومان و در ظرفیت 90 تا 100درصد هم هشت میلیون تومان تعیین می‌شود. هزینه واگذاری هر قبر در تمامی قطعات فاز اول آرامستان بهشت زهرا(س)، یعنی قطعات یکم تا صد و دوازدهم به جز قطعات ۳۲، ۳۵، ۸۴، ۸۶- ۱۰۰ ، به نرخ 20 میلیون تومان و قطعات ۳۲، ۳۵، ۸۴، ۸۶- ۱۰۰ هم 17 میلیون تومان تعیین شده است.

البته همه این قیمت‌ها پیشنهادی است و هنوز به تصویب نهایی نرسیده است. از آنجا که قرار است قیمت قبرها به‌روز محاسبه شود، می‌شود این‌گونه برداشت کرد که در واقع، این قیمت‌ها برای کسانی که می‌خواهند به پیش خرید قبر اقدام کنند، قیمت قطعی نیست و باید به این قیمت‌ها به نرخ پیش‌فروش، نگاه کنند.

امین جلالوند ‌- ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عبدالرسول
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
۰
۰
بازم شكر كه در شهرستانها انسان دغدغه مردن ندارد،ما كه برای خریدن وتهیه پول یك موتور سیكلت ۱و دویست میلیونی مشكل داشتیم بااینكه از بوق صبح تا كله شب پشت فرمان لودر مینشینم ودنده عوض میكنیم....
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها