خرده مالکی سد راه آبیاری نوین

تسهیلات، دست کشاورزان را نگرفت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان از شناسایی روستاهایی دراین خطه خبر داد که از آب شبکه آشامیدنی برای مصارف کشاورزی و برنجکاری استفاده می کردند.
کد خبر: ۷۵۸۹۰۹
استفاده آب آشامیدنی برای برنجکاری

محمدحسین قرائتی امروز دوشنبه در جلسه آب روستایی در استانداری اصفهان افزود: در محدود شهرستان اصفهان روستاهایی هستند که برخی از آنها به شکل غیر مجاز به خط انتقال آب مستقیم از شهر بهارستان متصل شده بودند.

وی با بیان اینکه حدود هشت سال این روستاها بدون پرداخت آب بها از این خط انتقال استفاده می کردند، افزود: بیشتر این استفاده ها برای مصارفی مانند باغ و ویلاهای آن روستاها و حتی برنجکاری بوده است.

این خبر در حالی از سوی یک مدیر اجرایی در بخش آب استان اصفهان اعلام شده است که این خطه خشک و کم آب در سال های اخیر با پدیده متناوب خشکسالی و کمبود مفرط منابع آب روبروست به گونه ای که وزارت نیرو، اصفهان را در وضعیت قرمز قرار داده است.

خشک شدن زاینده رود، کاهش منابع آب زیر زمینی، خشکی اراضی کشاورزی و بیکاری کشاورزان در کنار تبعات روانی از پیامدهای خشکسالی در حوضه زاینده رود است که بیشترین آسیب ها را به استان اصفهان وارد کرده است.

مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان همچنین در ادامه این گزارش از شناسایی دو هزار انشعاب غیر مجاز آب روستایی در شرق شهرستان اصفهان در یک سال گذشته تا کنون خبر داد.

قرائتی افزود: از این تعداد انشعاب غیر مجاز، 800 مورد قطع و به پرونده آن رسیدگی شد تا این انشعاب ها مجاز شود.

وی با بیان اینکه رسیدگی به سایر انشعاب های غیر مجاز نیز ادامه دارد اظهار کرد: این انشعاب های غیر مجاز ضرر زیادی به شبکه آبرسانی شهرستان اصفهان وارد می کند و ما از دستگاه قضائی خواهان برخورد قاطع با آنها هستیم.

قرائتی با اشاره به اینکه در بین قضات دادگستری، وحدت رویه در رسیدگی به این قبیل تخلفات وجود ندارد گفت: ما خواهان ایجاد شعبه خاص برای این تخلفات در دادگستری اصفهان هستیم تا قاضی با احاطه کامل به موضوع بپردازد.

مدیر عامل آبفار استان اصفهان تعداد روستاهای استفاده کننده از شبکه آب شرب اصفهان بزرگ را 232 روستا اعلام کرد و افزود: 170 روستای بزرگ در محدوده شهرستان اصفهان قرار گرفته اند.

وی بیشتر روستاهایی که در آنها آبرسانی سیار می شود را در شهرستان های اردستان و نائین دانست و اظهار داشت: در برخی روستاهای «فریدن» نیز بدلیل نیتراته بودن آب، آبرسانی سیار صورت می گیرد.

قرائتی روستاهای زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان را یک هزار و 339 روستا اعلام کرد و افزود: در هشت ماه نخست امسال حدود 28 میلیون متر مکعب آب به 223 هزار مشترک این شرکت فروخته شده که سرانه هر نفر حدود 125 لیتر بوده است.

مدیر عامل آبفار اصفهان در این جلسه خواهان ایجاد ردیف خاص برای آب شرب روستایی از محل اعتبارات روستایی و دفع بهداشتی آب فاضلاب روستاها، تخصیص به موقع اعتبارات عمرانی بویژه در مناطقی که زمان اجرای پروژه های عمرانی در آنها کوتاه است و کمک برای تکمیل پروژه های نیمه تمام به میزان هزار میلیارد ریال شد.

مدیر امور روستایی استانداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: آبرسانی به حدود 400 روستای استان توسط دهیاری ها و شوراهای اسلامی صورت می گیرد و ما خواهان زیر پوشش قرار گرفتن آنها در آب و فاضلاب روستایی هستیم.

عیسی بهمنی افزود: فرسودگی شبکه های آبرسانی روستایی نیز در استان اصفهان بسیار بالاست و اگر فکری برای آن نشود در سال آینده برای تامین آب شرب روستائیان با بحران مواجه خواهیم شد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها