jamejamonline
فرهنگی سینما و تئاتر کد خبر: ۷۵۵۸۳۷   ۱۴ دی ۱۳۹۳  |  ۱۵:۰۰

مدیر مرکز مستند حوزه هنری:

چرخه مالی مستند در کشور معیوب است

مدیر مرکز فیلم مستند حوزه هنری گفت: سیستم چرخه مالی مستند در کشور معیوب است.

چرخه مالی مستند در کشور معیوب است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، مدیر مرکز فیلم مستند حوزه هنری در گفت و گو با برنامه «سینماعمار» از چرخه معیوب سیستم مالی آثار مستند در کشور انتقاد کرد.

محسن یزدی با ذکر این مطلب که باید موضوعات مردمی را با آثار مستند پیوند دهیم، گفت:تولید مستند در ایران کاملا دولتی است و حوزه هنری از طریق بودجه عمومی از تولید این آثار حمایت می کند.

وی بازار فیلم مستند را بی رونق توصیف کرد و افزود: برخی این اشکالات ساختاری و برخی نیز بدلیل عدم جذابیت آثار مستند برای مردم است وقتی کارگردان از مسائل مبتلابه خود صحبت می کند، طبیعی است که آن اثر جذابیتی برای مردم ندارد.

یزدی با بیان اینکه حوزه هنری به تنهایی نمی تواند تمام بار مستند کشور را به دوش کشد، گفت: مرکز مستند حوزه هنری به تازگی از بخش سینمایی جدا شده؛ هر چند تولید این آثار در حوزه هنری باید منطبق با مسائل مردمی باشد اما نمی توان گفت چرخه مستند با سینما کامل می شود.

وی تجربه پیشین سینما سپیده در حوزه اکران مستند را ناموفق توصیف کرد و گفت: سیستم چرخه مالی مستند در کشور معیوب است؛ جریان مسلمان مستندساز و معتقد به انقلاب اسلامی باید بصورت جدی به مستند اجتماعی ورود کند که هم جذاب ترین شکل مستند است و نیز نقد درون گفتمانی را در پی دارد.

تک صدایی شدن جشنواره عمار خطرناک است

سید سعید هاشم زاده دیگر مهمان برنامه سینما عمار بود که با حضور در استودیوی برنامه پاسخ گوی سوالات علی فروغی اصل و سید امیر جاوید شد.

این کارشناس حوزه سینما با بیان اینکه جشنواره مردمی عمار به هیچ عنوان قابل مقایسه با جشنواره فیلم فجر نیست، گفت: جشنواره عمار را باید جداگانه بررسی کرد؛ وقتی این جشنواره از گفتمان انقلاب اسلامی صحبت می کند، نباید آن را تک صدایی کرد.

وی بار دیگر ضمن انتقاد از تک صدایی شدن جشنواره عمار در حوزه انتخاب و هیات گزینش آثار افزود:اقشار مخاطب فیلم عمار از طیفی هستند که منتظر شنیدن همین مضامین روی پرده اند و معتقدم این تک صدایی شدن برای این جشنواره مسموم کننده است.

هاشم زاده گفت:بحث گفتمان انقلاب اسلامی چون مختص یک طیف و صدا نیست، در جشنواره عمار نیز بایستی اقشار و مخاطبان گوناگون دعوت شوند.

علی فروغی در تقابل با گفته های هاشم زاده گفت:انتقادی که سال ها به جشنواره فجر داشتیم این بود که این جشنواره نگاهی فرمی دارد که در سینمای کشور ما اتفاقی منزجر کننده است؛ ولی در جشنواره عمار می بینیم شاخص های مهمی در زندگی مردم مورد توجه قرار می گیرد و در کنار آن تکنیک و نگاه محتوایی لحاظ می شود.

در ادامه سید امیر جاوید این بحث را چنین پی گرفت:واژه تک صدایی که آقای هاشم زاده بکار بردند، ناظر بر اراده مدیران و برگزارکنندگان عمار نیست؛ بلکه به تصویری از جشنواره عمار مربوط است که در فضای بیرونی جشنواره ساخته می شود بنابراین وقتی جشنواره تیپیکال شود و هر کس خود را نزدیک به این تیپ ببیند، وارد این فضا خواهد شد.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
وقتی فاصله، فاجعه خلق می‌کند

وقتی فاصله، فاجعه خلق می‌کند

در تعریف «اُسطرلاب» گفته‌اند وسیله‌ ایست که در زمان‌های کهن، برای مشاهده‌ی وضع ستارگان و تعیین ارتفاع آنها در افق به کار می‌رفته است.

همان امام رضایی که داشتم، دارم

همان امام رضایی که داشتم، دارم

بارها وقتی پسرم یا دخترم در حیاط و روی مرمرهای خنک و تمیز صحن‌تان بدو بدو می‌کردند، همان‌طور که یک چشمم به گنبد شما بود و یک چشمم به بچه‌ها که گم نشوند و سکندری نخورند و نیفتند، به این فکر می‌کردم یعنی همین‌ قدری که مشهد رفتن کودکی‌های ما کیف می‌داد، مشهد رفتن اینها هم کیف می‌دهد؟ همان‌قدر به ما که خوش می‌گذشت به اینها هم خوش می‌گذرد یا نه؟

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

آشنایی با ضرب المثل ها

حکایتی از کلیله و دمنه

پیشخوان بیشتر